Hogeschool Windesheim
Windesheim op publicaties over de bevindingen van de Inspectie bij het
onderzoek naar alternatieve afstudeerroutes
Reactie van HBO-raad en Windesheim op publicaties over de bevindingen van de
Inspectie bij het onderzoek naar alternatieve afstudeerroutes
Persverklaring, 28 april 2011
HBO-raad
Er mag geen twijfel bestaan over de kwaliteit van hbo-diploma's. Alle
hogescholen zijn bezig hun regelgeving en praktijk rond
examenregelingen en -commissies kritisch tegen het licht te houden.
Waar nodig vinden verbeteringen plaats. Naar aanleiding van
onregelmatigheden bij INHolland heeft de onderwijsinspectie alle
hogescholen met hun 1189 opleidingen in eerste instantie onderzocht.
Bij tien zag de inspectie aanleiding tot verder onderzoek. Zes
opleidingen kregen het predikaat 'voor verbetering vatbaar'. De
inspectie twijfelt daarbij niet aan de kwaliteit van de diploma's. De
inspectie heeft zorgen over de borging van het afstuderen bij de
alternatieve afstudeerroute van vier opleidingen: werktuigbouw van de
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, journalistiek van de Christelijke
Hogeschool Windesheim Zwolle, communicatie van de Hogeschool Leiden en
communicatie van de Hanzehogeschool Groningen. Voor een deel zijn of
worden de betreffende specifieke afstudeerroutes van deze opleidingen
gestopt. Voor het overige dringen deze hogescholen aan op een snelle
beoordeling door de NVAO, waardoor bevestigd wordt dat de kwaliteit van
voldoende niveau is.
Windesheim
De Inspectie heeft bij Windesheim onderzoek gedaan naar de gehanteerde
procedures bij de alternatieve afstudeerroute van de opleiding
Journalistiek. Daarnaast heeft de Inspectie onderzocht of een bij de
Inspectie binnengekomen klacht over de opleiding Logopedie enige grond
had.
De opleiding journalistiek van Windesheim bood de afgelopen jaren een
aantal journalistiekstudenten een aangepast examentraject aan. Dit
traject kon onder voorwaarden worden gevolgd door studenten die met hun
studie waren begonnen vóór de ingrijpende curriculumwijziging in
2003, al tijdens hun studie een baan in de journalistiek kregen en nog
een gering aantal studiepunten van hun afstuderen waren verwijderd. Zo
konden ze, in plaats van de in het oude curriculum verplichte
afstudeeropdracht te maken, afstuderen op een portfolio aan door hen
vervaardigde journalistieke producties. De kwaliteit van dit portfolio
werd door twee docenten van de opleiding journalistiek beoordeeld.
In de periode 2005-2010 hebben in totaal slechts 34 studenten van deze
mogelijkheid gebruik gemaakt. Op dit moment werken 33 daarvan in de
journalistiek op hbo niveau of hoger. Het kwaliteitsniveau van de
afgestudeerden is dan ook geenszins in het geding. De Inspectie heeft
zelf ook geen onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de opleiding en
het kwaliteitsniveau van de afgestudeerden. De Inspectie heeft zich
alleen georiënteerd op de vraag of de gehanteerde procedures volledig
waren uitgeschreven en naar de letter werden toegepast. De Inspectie
heeft daarbij geconstateerd dat niet alles wat in de Onderwijs- en
Examenregeling (OER) beschreven had moeten staan daarin ook
daadwerkelijk stond beschreven en heeft geconstateerd dat de
examencommissie vertrouwde op het oordeel van de docenten en niet zelf
op objectieve wijze heeft vastgesteld of de afgestudeerden het vereiste
eindniveau bezaten. Het is inderdaad correct dat de voor de student
noodzakelijke informatie bij Windesheim niet allemaal te vinden is in
de OER, maar beschreven staat in OER, Studentenstatuut, het
studievoortgangs- en registratiesysteem Educator en op de digitale
leeromgeving Blackboard. De opleiding zal er voor zorgen dat voortaan
deze informatie in de OER is gebundeld. Wat betreft de noodzaak van een
âobjectieve vaststelling van het eindniveau door de examencommissieâ
refereert de Inspectie aan een wetswijziging die op 1 september 2010 is
ingegaan, daarbij uit het oog verliezend dat alle studenten in het
alternatieve traject reeds (ver) voor die datum zijn afgestudeerd.
De Inspectie heeft de opleiding Logopedie in zijn onderzoek naar de
alternatieve afstudeerroutes âmeegenomenâ omdat er bij de Inspectie een
klacht was binnengekomen van een oud-docent van de opleiding. Deze
klacht is naar het oordeel van de Inspectie ongegrond gebleken en de
Inspectie constateert dan ook dat de kwaliteit van de opleiding op geen
enkele wijze in het geding is. Ook voor de opleiding Logopedie
constateert de Inspectie echter tekortkomingen in de informatie in de
OER. Daaraan ligt de zelfde oorzaak ten grondslag als hierboven bij de
opleiding Journalistiek is aangegeven.
Conclusie
Windesheim garandeert een goede kwaliteit van zijn opleidingen. Het
onderzoek van de Inspectie laat zien dat er procedurele tekortkomingen
zijn. Daarop heeft Windesheim inmiddels actie ondernomen. Daarmee zal
het Onderwijs en Examenreglement per 1 september 2011 op alle
onderdelen voldoen aan de gestelde eisen in de WHW.