Consumentenbond
Megaboete Abor Creative wegens sms-spam
* 28 april 2011
Telecomwaakhond OPTA legt sms-bedrijf Abor Creative een megaboete van
550.000 euro op vanwege het versturen van grote hoeveelheden dure,
ongevraagde sms-berichten aan consumenten. De Consumentenbond (CB)
vindt de boete een krachtig signaal, maar constateert ook dat
gedupeerden hiermee hun geleden schade nog niet terug hebben.
De overtreding van Abor kwam al eind 2008 aan het licht. Destijds zijn
advertenties geplaatst waarin stond hoe consumenten konden vragen om
schadevergoeding. De CB vond dit volstrekt ontoereikend. Consumenten
moeten hun geld terugkrijgen zonder dat ze hiervoor zelf iets moeten
doen. Helaas is het op dit moment wettelijk niet mogelijk om namens een
groep consumenten naar de rechter te stappen om schadevergoeding in
geld te eisen.
Betere bescherming
De Consumentenbond strijdt al sinds 2003 voor betere bescherming tegen
ongevraagde sms-diensten. Dit heeft in april 2011 geleid tot
aanscherping van de wet. Consumenten worden voortaan niet door de
telecomprovider afgesloten als ze klagen over een onterecht
geïncasseerd bedrag voor een ongewenste SMS-dienst. De provider mag
pas maatregelen treffen, als hij kan aantonen dat de klant de
sms-dienst bewust en op basis van correcte informatie heeft afgenomen.
Ook zijn mobiele providers verplicht hun klanten de mogelijkheid te
bieden hun nummer te laten blokkeren voor betaalde sms-diensten. Dat
kan via www.smsdienstenfilter.nl.