-
Havenvisie brengt toekomst havens Zwolle en Kampen in beeld
27-04-2011
De havens in de regio Zwolle en Kampen hebben een belangrijke functie
voor de economische groei in de regio. De huidige en toekomstige
ontwikkelingen in de transport en logistiek, scheepvaart,
infrastructuur, ruimte en duurzaamheid bieden kansen voor verdere
positionering van de havens als logistiek knooppunt.
Hiervoor is een `Havenvisie Zwolle Kampen Netwerkstad' opgesteld door
bureau Ecorys (Rotterdam). De colleges van Zwolle en Kampen hebben
gisteren ingestemd met deze visie en de voorgestelde actiepunten.
In de Havenvisie Zwolle Kampen Netwerkstad staan de ambities van de
gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel verwoord. De
Havenvisie maakt onderdeel uit van de logistieke visie Zwolle Kampen
Netwerkstad die in ontwikkeling is. De ambities zijn gericht op het
beter positioneren van Zwolle en Kampen als logistiek knooppunt voor
(Noord-)Nederland richting een (inter)nationale spilfunctie tussen de
zeehavens en knooppunten in het Europese achterland.
Wethouder Pieter Treep, portefeuillehouder economie in Kampen: "Havens,
industrie en de logistieke sector zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden. De strategische ligging aan het water en ruimte voor
bedrijven bieden potenties voor duurzame economische groei in de regio.
Daarin past de vestiging van nieuwe logistieke en watergebonden
bedrijven. Deze zorgen weer voor werkgelegenheid in andere
bedrijfstakken. Daarom ben ik blij dat we binnen Zwolle Kampen
Netwerkstad het onderzoek kunnen starten naar de daadwerkelijke
uitbreiding van de Zuiderzeehaven in Kampen."
De Zwolse wethouder René de Heer, in de Overijsselse hoofdstad
verantwoordelijk voor onder meer Economie en Verkeer, ziet grote kansen
voor meer havenactiviteiten in de regio: "Bereikbaarheid is al een
belangrijke troef voor dit deel van Nederland. Een goed doordachte,
marktgerichte doorontwikkeling van onze havens en waterwegen versterkt
de kracht van onze regio alleen maar. Zwolle Kampen Netwerkstad kan
samen met onze regionale partners nog verder bouwen aan onze slagkracht
als knooppunt voor weg-, spoor- en watertransport. Onze regio is nu al
een van de economisch best renderende in het land. Het maakt me
enthousiast dat uit deze havenvisie naar voren komt dat we in de
toekomst onze positie nog kunnen versterken."
De Havenvisie geeft een ontwikkelingsperspectief voor de havens in 2020
met een doorkijk naar 2030. Dit ontwikkelingsperspectief kent vier
fasen:
1. Versterken huidige industriële functie en aantrekken nieuwe
bedrijven;
2. Ontwikkelen transport- en distributie functie en aantrekken
logistieke bedrijven;
3. Versterking samenwerking industrie en logistiek en creëren
hoogwaardige producten;
4. Komen tot een spilfunctie in het logistieke proces in de regio.
De huidige en toekomstige ontwikkelingen in de transport en logistiek,
scheepvaart en infrastructuur en ruimte en duurzaamheid bieden kansen
voor uitvoering van dit perspectief:
* De ontwikkeling van logistieke netwerken van spoor- weg- en
waterverbindingen, zoals in Kampen;
* De groei van containervervoer en bulkvervoer, groei van vervoer
specifiek voor (huis)afval en recycling, biomassa en stukgoederen;
* Het benutten van vernieuwende concepten gericht op betrouwbare en
frequente verbindingen en het bundelen van stromen in het
containervervoer, passend in de toenemende schaalvergroting in het
goederenvervoer over water;
* Regionale en nationale aandacht voor optimale benutting van
infrastructuur, reserveren van natte kavels voor watergebonden
bedrijven; denken in netwerken en ketenaanpak;
* Ontwikkelingen op gebied van omvorming naar bio-based economy
(bio-energie, bio-brandstoffen en bio-producten), gebruik van
restproducten en duurzame ontwikkeling van havens en vervoer.
Praktisch betekent de keuze voor een belangrijk logistiek knooppunt op
termijn het verder uitbouwen van bestaande sterke punten van de haven
en verbeteren van de zwakke punten. Deze zijn:
* Verbetering van de bereikbaarheid van de havens over de weg
(bijvoorbeeld N50), het water (bijvoorbeeld vaarroutes IJsselmeer)
en het spoor (Hanzelijn);
* Verschillende vervoersvormen in Zwolle en Kampen moeten beter op
elkaar afgestemd worden. Zoals naast de binnenvaart ook de kleine
kustvaart, bundeling van containeroverslag binnen en buiten de
regio en meer duurzaamheid door vestiging van bedrijven;
* Beter benutten van de ruimte door herstructurering van
havengebieden en uitbreiding aan water en op het havengebied, zoals
uitbreiding van de Zuiderzeehaven in Kampen;
* Versterken van de bedrijvigheid door o.a. clustervorming en
innovatie in nieuwe vormen van logistiek;
* Het versterken van de samenwerking zowel binnen als buiten de regio
en het creëren van bestuurlijk draagvlak.
Om de verschillende ambities en maatregelen uit de Havenvisie mogelijk
te maken, is één van de aanbevelingen in deze visie, om een
ambassadeursfunctie te creëren. Namens ZKN neemt deze de trekkersrol op
zich. Daarnaast hoort in deze functie ook om met betrokken partijen,
zoals bij de havens (havenplatform) en logistieke sector
(klantarena's), te werken aan samenwerking. Het zoeken naar
samenwerking met Meppel en Zwartewaterland (ruimte en bereikbaarheid)
en de havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam (netwerk met zeehavens) is
één van de prioriteiten.
De Havenvisie Zwolle Kampen Netwerkstad staat in mei op de agenda van
de gemeenteraden van Zwolle en Kampen.
Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD |
info@kampen.nl | www.kampen.nl |
Gemeente Kampen