550.000 euro spamboete voor betaalde sms-berichten
* Publicatiedatum 28-04-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, legt Abor Creative C.V. (hierna: Abor) en zijn
gevolmachtigde voor in totaal 550.000 euro aan boetes op voor het
ongevraagd versturen van betaalde sms-berichten. Via zogeheten
sms-shortcodes (nummers voor het aanbieden van sms-diensten) verstuurde
het bedrijf achtergrondafbeeldingen voor mobiele telefoons. Vo
or elk
ontvangen sms-bericht betaalde de consument aan zijn mobiele telefonie
aanbieder. Doordat de berichten geen afmeldmogelijkheid hadden,
ontvingen consumenten veelal meerdere berichten. OPTA beboet Abor voor
het versturen van minimaal 550.000 betaalde sms-berichten in de zomer
van 2008. De overtreder van het spamverbod kwam aan het licht door een
groot aantal klachten dat werd ingediend bij www.spamklacht.nl.
Ernstige en herhaalde overtredingen spamverbod
Na onderzoek stelt OPTA vast dat sprake is van ernstige en herhaalde
overtredingen van het spamverbod. Abor stuurde een groot aantal
betaalde sms-berichten waardoor ontvangers, sms-dienstverleners en
mobiele telefonie aanbieders grote (im)materiële schade opliepen.
Bovendien was het bedrijf zich ervan bewust dat zij verboden
sms-berichten stuurde, aangezien OPTA reeds in 2004 twee spamboetes
oplegde aan Stichting Yellow Monday. De gevolmachtigde van Abor was
hier destijds bestuurder.
Spamverbod
Sinds mei 2004 geldt het verbod op spam aan natuurlijke personen. Op 1
oktober 2009 is het spamverbod uitgebreid en zijn alle consumenten en
bedrijven beschermd tegen spamberichten. In totaal heeft OPTA van mei
2004 tot en met maart 2011 bijna 110.000 klachten ontvangen bij
www.spamklacht.nl, waarvan 8.710 klachten over sms-spam en 4.423 over
faxspam. Naar aanleiding van deze klachten heeft OPTA 6 dwangsommen
opgelegd en 20 boetes uitgedeeld met een totale waarde van bijna 1,9
miljoen euro.
Betere consumentenbescherming
Sinds april dit jaar zijn consumenten beter beschermd tegen ongewilde
betaalde sms-diensten. Mobiele aanbieders mogen een consument niet meer
tot betaling dwingen als deze betwist daadwerkelijk een sms-abonnement
te zijn aangegaan. De mobiele aanbieder moet eerst kunnen aantonen dat
de consument zich bewust heeft geabonneerd op de sms-dienst. Ook zijn
mobiele aanbieders verplicht hun klanten de mogelijkheid te bieden hun
mobiele nummer te laten blokkeren voor betaalde sms-diensten. Mobiele
aanbieders hebben hiervoor een sms-filter in het leven geroepen.
Consumenten kunnen zich hiervoor aanmelden via
www.smsdienstenfilter.nl.
Relevante publicaties
...
* Boetebesluit SMS-spam Abor Creative
Zie het origineel