Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Tarieven internationale treinkaarten tot 54% gestegen

hispeed In tegenstelling tot wat de Tweede Kamer in een motie had gevraagd, zijn de tarieven van grensoverschrijdende treinreizen voor veel reizigers fors gestegen. Dit schrijft reizigersvereniging Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Rover verbaast zich erover dat de aangenomen motie-Anker/Mastwijk, die het afschaffen van het "grenstarief" voorschreef, nog niet is uitgevoerd. Rover heeft ook kritiek op een aantal andere antwoorden die de minister vorige maand aan de Tweede Kamer stuurde over grensoverschrijdend personenvervoer. Volgens Rover moet de klantvriendelijkheid van het internationaal treinvervoer flink worden verbeterd.

In maart schreef minister Schultz in een voortgangsbrief over internationaal treinvervoer aan de Tweede Kamer dat de motie-Anker/Mastwijk was uitgevoerd, wat zou betekenen dat de tarieven van internationale treinreizen weer ongeveer gelijk worden aan die van binnenlandse treinreizen. Rover verbaast zich hierover en spreekt dat tegen. Sinds 2011 heeft NS Hispeed juist een "knip" aangebracht in internationale reizen waardoor reizigers die van een binnenlandse trein overstappen op een trein van NS Hispeed een soort "dubbel opstaptarief" betalen. Het Nederlands traject van een internationaal ticket blijkt hierdoor tot 54% in prijs te zijn gestegen voor bepaalde reizigers. Rover wil graag van de minister weten wanneer de aangenomen motie alsnog wordt uitgevoerd.

Daarnaast heeft Rover meer kritiek op antwoorden van de minister. Zo impliceert de voortgangsbrief dat alle tickets voor internationale bestemmingen via internet en de automaat te koop zijn. Rover ontvangt juist vele klachten over het feit dat er slechts een beperkt aantal bestemmingen en kortingen op deze wijze te koop zijn: andere reizigers moeten hun kaartjes via het loket of Telesales kopen en hierbij een fikse toeslag betalen.

Andere punten waar Rover zich zorgen om maakt zijn de OV-chipkaart en het Euregio-ticket. Doordat de persoonlijke OV-chipkaart niet verkrijgbaar is voor reizigers met een buitenlands adres, vreest Rover dat deze groep straks op kosten wordt gejaagd. Dat het Euregio-ticket niet op alle NS-lijnen in de Limburgse Euregio wordt geaccepteerd, is helemaal niet logisch en kan volgens Rover voor reizigers tot onduidelijkheid leiden.

"In het kort moeten we constateren dat ondanks het beleid om de belangen van de reiziger centraal te stellen de praktijk erg weerbarstig blijkt. Er is nog veel ruimte voor verbeteringen", schrijft Rover aan de Kamercommissie infrastructuur en Milieu. Rover zet zich in om internationale treinreizen te promoten en hoopt dan ook dat de klantvriendelijkheid van deze reizen snel kan worden verbeterd.