Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Tarieven internationale treinkaarten tot 54% gestegen
hispeed In tegenstelling tot wat de Tweede Kamer in een motie had
gevraagd, zijn de tarieven van grensoverschrijdende treinreizen voor
veel reizigers fors gestegen. Dit schrijft reizigersvereniging Rover in
een brief aan de Tweede Kamer. Rover verbaast zich erover dat de
aangenomen motie-Anker/Mastwijk, die het afschaffen van het
"grenstarief" voorschreef, nog niet is uitgevoerd. Rover heeft ook
kritiek op een aantal andere antwoorden die de minister vorige maand
aan de Tweede Kamer stuurde over grensoverschrijdend personenvervoer.
Volgens Rover moet de klantvriendelijkheid van het internationaal
treinvervoer flink worden verbeterd.
In maart schreef minister Schultz in een voortgangsbrief over
internationaal treinvervoer aan de Tweede Kamer dat de
motie-Anker/Mastwijk was uitgevoerd, wat zou betekenen dat de tarieven
van internationale treinreizen weer ongeveer gelijk worden aan die van
binnenlandse treinreizen. Rover verbaast zich hierover en spreekt dat
tegen. Sinds 2011 heeft NS Hispeed juist een "knip" aangebracht in
internationale reizen waardoor reizigers die van een binnenlandse trein
overstappen op een trein van NS Hispeed een soort "dubbel opstaptarief"
betalen. Het Nederlands traject van een internationaal ticket blijkt
hierdoor tot 54% in prijs te zijn gestegen voor bepaalde reizigers.
Rover wil graag van de minister weten wanneer de aangenomen motie
alsnog wordt uitgevoerd.
Daarnaast heeft Rover meer kritiek op antwoorden van de minister. Zo
impliceert de voortgangsbrief dat alle tickets voor internationale
bestemmingen via internet en de automaat te koop zijn. Rover ontvangt
juist vele klachten over het feit dat er slechts een beperkt aantal
bestemmingen en kortingen op deze wijze te koop zijn: andere reizigers
moeten hun kaartjes via het loket of Telesales kopen en hierbij een
fikse toeslag betalen.
Andere punten waar Rover zich zorgen om maakt zijn de OV-chipkaart en
het Euregio-ticket. Doordat de persoonlijke OV-chipkaart niet
verkrijgbaar is voor reizigers met een buitenlands adres, vreest Rover
dat deze groep straks op kosten wordt gejaagd. Dat het Euregio-ticket
niet op alle NS-lijnen in de Limburgse Euregio wordt geaccepteerd, is
helemaal niet logisch en kan volgens Rover voor reizigers tot
onduidelijkheid leiden.
"In het kort moeten we constateren dat ondanks het beleid om de
belangen van de reiziger centraal te stellen de praktijk erg
weerbarstig blijkt. Er is nog veel ruimte voor verbeteringen", schrijft
Rover aan de Kamercommissie infrastructuur en Milieu. Rover zet zich in
om internationale treinreizen te promoten en hoopt dan ook dat de
klantvriendelijkheid van deze reizen snel kan worden verbeterd.