Eén op de zes werknemers vindt in 2010 een baan via bekenden/netwerk
Persbericht van Intelligence Group
Het wervingsrendement van search engines groeit, terwijl dat van Social
Media onveranderd laag blijft
Rotterdam, 28 april 2011 - 17 procent van de Nederlandse
beroepsbevolking die in 2010 aan een (nieuwe) baan is begonnen, geeft
aan deze te hebben gevonden via bekenden en/of het eigen netwerk. Dit
maakt dat bekenden/netwerk in 2010 weer de effectiefste bron was voor
het vinden van een (nieuwe) baan, hoewel zij ten opzichte van 2009
licht aan effectiviteit heeft verloren. Het netwerk wordt gevolgd door
het uitzendbureau (11%) en open solliciteren (10%). Slechts één procent
van de baanwisselaars heeft in 2010 een baan via Social Media gevonden.
Nieuwkomer in de top 10 van meest effectieve kanalen is de search
engine. Dit blijkt uit analyses uitgevoerd - in opdracht van
succesvolwerven.nl - onder 3.911 baanwisselaars in 2010 uit het
Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.
Effectiviteit van UWV WERKbedrijf zeer bescheiden
Aan werknemers die in 2010 van baan zijn gewisseld, is gevraagd welke
bron heeft geleid tot deze baanwisseling. Eén op de zes werknemers in
Nederland heeft de (nieuwe) baan gevonden via bekenden/netwerk; in 2009
was dit nog één op de vijf werknemers. Bekenden/netwerk wordt als
effectieve bron voor het vinden van een (nieuwe) baan gevolgd door het
uitzendbureau (11%) en de open sollicitatie (10%). Beide zijn, in
vergelijking met het voorgaande jaar, gestegen in effectiviteit.
Hoewel het aantal werknemers dat een baan via het UWV WERKbedrijf heeft
gevonden in 2010 met twee procent gestegen is, wijst slechts een
beperkt aantal (4%) baanveranderaars het UWV WERKbedrijf aan als het
kanaal waardoor zij succesvol aan een (nieuwe) baan zijn gekomen. Ook
het re-integratiebureau is voor de baanwisselaar slechts in beperkte
mate effectief gebleken bij het vinden van (ander) werk (1%).
De krant/dagblad nog steeds effectiever dan search engines en social
media
Voor één op de twintig baanveranderaars is de krant en/of het dagblad
succesvol gebleken. Hierdoor belanden kranten en dagbladen als
effectieve bron op de zesde plaats. Kranten en dagbladen spelen nog
steeds een rol van betekenis bij het vinden van een (nieuwe) baan. Dit
geldt echter niet meer voor vakbladen en tijdschriften,
bedrijfspresentaties en/of open dagen, de Gouden Gids en teletekst.
Andere grote dalers van 2010 zijn het werving- en selectiebureau,
headhunters en advertenties in de winkel. Een totaal overzicht is te
downloaden op www.intelligence-group.nl/meest-effectieve-kanalen.
Binnen de top 10 van meest effectieve bronnen worden drie plaatsen
bezet voor kanalen binnen het medium Internet. De vacaturesite heeft
één op de 10 Nederlandse werknemers geholpen aan een (nieuwe) baan, en
voor zowel de bedrijvensite als de search engines geldt dat voor één op
de vijfentwintig werknemers. Hiermee hebben search engines zoals
Google.nl aan effectiviteit gewonnen, en belandden in 2010 voor de
eerste keer in de top 10 meest effectieve bronnen.
De effectiviteit van Social Media op het vinden van (ander) werk is in
2010 onveranderd gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar. In
beide jaren gaf 1 procent van de baanwisselaars aan dat Social Media
voor hen effectief waren voor het vinden van (nieuw) werk.
*
Links:
http://www.intelligence-group.nl/nieuws/1-op-de-6-werknemers-vindt-in-2
010-nieuwe-baan-via-bekenden-netwerk
Razende Robot Reporter