Blauw Research
ruim EUR 10 miljard
Omzet via online handelsplaatsen bedraagt in 2010 ruim EUR 10 miljard
28 april 2011 door Blauw Research
De totale waarde van verhandelde goederen en diensten via online
handelsplaatsen bedraagt over heel 2010 naar schatting EUR 10 miljard.
Driekwart daarvan loopt via Marktplaats.nl. Dit blijkt uit onderzoek
onder bijna 4600 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw
Research, in samenwerking met Marktplaats.nl.
In 2010 heeft 79% van de internetters in Nederland een online
handelsplaats en/of veilingsite bezocht en de helft van hen heeft ook
daadwerkelijk een aankoop gedaan via een dergelijke site. In
vergelijking met 2007 is het aandeel online handelsplaats kopers
gestegen van 35% naar 40%. Consumenten geven aan in 2010 gemiddeld EUR
580, - via online handelsplaatsen te hebben besteed aan produkten en
diensten.
In totaal is in 2010 ruim EUR 10,2 miljard aan producten en diensten
verhandeld via online handelsplaatsen of veilingsites. Dit betreft
zowel verkopen tussen consumenten onderling (C-t-C) als nieuwe
produkten (B-t-C). Een derde van de aankopen betreft een nieuw produkt
dat bij een webshop of zakelijke aanbieder wordt gekocht. Eerder dit
jaar onderzocht Blauw Research de totale impact van Marktplaats op het
Nederlandse MKB. Die impact werd toen beraamd op 6% van de omzet van
het MKB.
Producten bepalen het grootste deel van de verhandelde waarde.
Diensten, zoals het inhuren van een timmerman of loodgieter, zijn goed
voor 5% van de totale verhandelde waarde. Marktplaats is voor zowel
producten als diensten de belangrijkste site waar koper en verkoper
elkaar vinden. De meeste handel vindt plaats in de categorie boeken,
cd's, dvd's en verzamelartikelen. Produkten binnen de categorie
mobiliteit (zoals auto's, brommers, fietsen en boten) bepalen het
grootste deel van de totale verhandelde waarde op online
handelsplaatsen, namelijk ruim 6,8 miljard.
Opzet Online Handelsplaats Onderzoek
Aankopen via online handelsplaatsen en veilingsites worden in dit
onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van goederen of
diensten, waarbij de oriëntatie en beslissing tot aankoop via een
online handelsplaats of veilingsite heeft plaatsgevonden (de levering
kan ook per post of bij een particulier aan de deur hebben plaats
gevonden). Het onderzoek is in december 2010 uitgevoerd, onder een
representatieve groep van 4564 internetters van 18 jaar en ouder.
Over Marktplaats
Marktplaats is al jaren een van de populairste sites van Nederland.
Maandelijks ontvangt Marktplaats ruim 6 miljoen unieke bezoekers. Per
dag worden 275.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst.
Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en
gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod: van kleding en verzamelobjecten
tot auto's en diensten. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel
uit van eBay en is gevestigd in Amsterdam en Emmeloord. Kijk voor meer
informatie op www.marktplaats.nl.