Nederlander steeds minder merktrouw
Persbericht van Reader's Digest
Toyota verrassende winnaar in categorie auto's; vertrouwen KPN neemt
af.
Amsterdam, 27 april 2011 - Het European Trusted Brandsonderzoek 2011
van Reader's Digest laat zien dat Nederlanders steeds minder trouw zijn
aan merken. De opvallende resultaten zijn te lezen in het meinummer van
Reader's Digest. "De hegemonie van gevestigde namen brokkelt langzaam
af." Het European Trusted Brandsonderzoek laat zien dat grote merken
steeds harder moeten knokken om in het gevlij van de consument te komen
én te blijven. Jarenlang voerde Opel in Nederland de lijst aan in de
categorie auto's. Dit jaar moet het de koppositie verrassend afstaan
aan Toyota. En KPN - al jaren favoriet in de categorie
telecomaanbieders - voelt de hete adem van Vodafone en T-Mobile in de
nek.
Alle zeilen bijzetten
Reader's Digest-hoofdredacteur Oele Steenks: "Vertrouwen komt te voet
en gaat te paard. Je ziet dat het behouden van een verworven koppositie
moeilijker is dan ooit. In de strijd om de gunst van de consument
moeten merken alle zeilen bijzetten." Reader's Digest onderzoekt
jaarlijks op Europees niveau de merkvoorkeur van consumenten in twintig
productcategorieën, waaronder auto's, computers, banken,
verzorgingsproducten en reisorganisaties. In elk land is een aantal
lokale categorieën toegevoegd. In Nederland zijn 18 extra
productcategorieën in het onderzoek opgenomen.
Nek-aan-nekrace
V&D verslaat concurrent Hema nipt als beste warenhuis. Becel wint het
in de categorie margarine van Blue Band. Een echte nek-aan-nekrace is
het bij de opticiens en audiciens. Brillenspeciaalzaak Pearle krijgt
van de Nederlandse consument een fractie meer vertrouwen dan Hans
Anders. Bij de hoortoestelspecialisten trekt Schoonenberg met een
minimaal verschil aan het langste eind ten faveure van Beter Horen.
Tenslotte wint Royal Canin het in de categorie Pet food van Whiskas,
Eukenuba en Pedigree Pal.
Opmerkelijke uitkomsten
- Nivea en Nokia domineren als meest betrouwbare merk in 15 van de 16
landen
- Visa is in 14 landen de meest betrouwbare creditcard
- In de categorieën internetprovider, bank, reisorganisatie en
benzinestation winnen overwegend lokale spelers.
Over het European Trusted Brands onderzoek 2011
Reader's Digest publiceert in het meinummer een uitgebreid verslag van
het European Trusted Brands onderzoek 2011. Het onderzoek wordt sinds
2000 jaarlijks uitgevoerd en inventariseert het vertrouwen van
consumenten in merken. In 2011 hebben 16 Europese landen meegedaan aan
het onderzoek. In Nederland zijn 1973 mensen ondervraagd. Kijk ook op
www.rdtrustedbrands.com of www.readersdigest.nl voor alle resultaten en
een video met een straatonderzoek.
Over Reader's Digest
The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en
marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor
inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt
lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het
concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften,
educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale
markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van
100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming
publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest,
het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65
merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De
onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en
videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Pleasantville, New York.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
*
Links:
http://www.readersdigest.nl/
Organisatie info:
Reader's Digest
Voor vragen, mee
r informatie en / of een toelichting op het artikel door Oele Steenks, hoofdreda
cteur van Reader's Digest Nederland & België, kunt u contact opnemen met:
Edelman
Margriet de Ruijter
Telefoon: 020 - 30 10 980 / 06 - 551 02 711
E-mail: margriet.deruijter@edelman.com
Reader's Digest
Oele Steenks, hoofdredacteur Reader's Digest
020 - 56 78 370