Nederlander steeds minder merktrouw

Persbericht van Reader's Digest

Toyota verrassende winnaar in categorie auto's; vertrouwen KPN neemt af.

Amsterdam, 27 april 2011 - Het European Trusted Brandsonderzoek 2011 van Reader's Digest laat zien dat Nederlanders steeds minder trouw zijn aan merken. De opvallende resultaten zijn te lezen in het meinummer van Reader's Digest. "De hegemonie van gevestigde namen brokkelt langzaam af." Het European Trusted Brandsonderzoek laat zien dat grote merken steeds harder moeten knokken om in het gevlij van de consument te komen én te blijven. Jarenlang voerde Opel in Nederland de lijst aan in de categorie auto's. Dit jaar moet het de koppositie verrassend afstaan aan Toyota. En KPN - al jaren favoriet in de categorie telecomaanbieders - voelt de hete adem van Vodafone en T-Mobile in de nek.

Alle zeilen bijzetten
Reader's Digest-hoofdredacteur Oele Steenks: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je ziet dat het behouden van een verworven koppositie moeilijker is dan ooit. In de strijd om de gunst van de consument moeten merken alle zeilen bijzetten." Reader's Digest onderzoekt jaarlijks op Europees niveau de merkvoorkeur van consumenten in twintig productcategorieën, waaronder auto's, computers, banken, verzorgingsproducten en reisorganisaties. In elk land is een aantal lokale categorieën toegevoegd. In Nederland zijn 18 extra productcategorieën in het onderzoek opgenomen.

Nek-aan-nekrace
V&D verslaat concurrent Hema nipt als beste warenhuis. Becel wint het in de categorie margarine van Blue Band. Een echte nek-aan-nekrace is het bij de opticiens en audiciens. Brillenspeciaalzaak Pearle krijgt van de Nederlandse consument een fractie meer vertrouwen dan Hans Anders. Bij de hoortoestelspecialisten trekt Schoonenberg met een minimaal verschil aan het langste eind ten faveure van Beter Horen. Tenslotte wint Royal Canin het in de categorie Pet food van Whiskas, Eukenuba en Pedigree Pal.

Opmerkelijke uitkomsten
- Nivea en Nokia domineren als meest betrouwbare merk in 15 van de 16 landen
- Visa is in 14 landen de meest betrouwbare creditcard - In de categorieën internetprovider, bank, reisorganisatie en benzinestation winnen overwegend lokale spelers.

Over het European Trusted Brands onderzoek 2011 Reader's Digest publiceert in het meinummer een uitgebreid verslag van het European Trusted Brands onderzoek 2011. Het onderzoek wordt sinds 2000 jaarlijks uitgevoerd en inventariseert het vertrouwen van consumenten in merken. In 2011 hebben 16 Europese landen meegedaan aan het onderzoek. In Nederland zijn 1973 mensen ondervraagd. Kijk ook op www.rdtrustedbrands.com of www.readersdigest.nl voor alle resultaten en een video met een straatonderzoek.

Over Reader's Digest
The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*
*

Links:
http://www.readersdigest.nl/
Organisatie info:

Reader's Digest

Voor vragen, mee r informatie en / of een toelichting op het artikel door Oele Steenks, hoofdreda cteur van Reader's Digest Nederland & België, kunt u contact opnemen met:

Edelman
Margriet de Ruijter
Telefoon: 020 - 30 10 980 / 06 - 551 02 711
E-mail: margriet.deruijter@edelman.com

Reader's Digest
Oele Steenks, hoofdredacteur Reader's Digest
020 - 56 78 370