Gemeente Harenkarspel
Harenkarspel en Schagen reiken hand naar Zijpe
De gemeenteraden van Harenkarspel en Schagen hebben in hun
vergaderingen van 26 april ingestemd met de handreiking die beide
gemeenten aan Zijpe doen. De handreiking is een gevolg van het
fractievoorzittersoverleg dat de drie gemeenten eind maart samen
hadden. De handreiking staat ook op de agenda van de raadsvergadering
van Zijpe. Stemt de raad van Zijpe hiermee in, dan kunnen de drie
gemeenten nu samen werken aan de plannen voor de herindeling. Het is de
bedoeling om dan uiterlijk 1 juli 2011 een plan van aanpak door de
gemeenteraden te laten vaststellen.
Tijdens het overleg eind maart is gesproken over de reactie van Zijpe
op een eerdere handreiking van Harenkarspel en Schagen aan Zijpe.
Hierin stonden wensen voor de herindeling, die meteen waardevolle
bouwstenen voor een gezamenlijke visie op, en karakterisering van, de
nieuwe gemeente bieden. De fractievoorzitters bespraken in hoeverre er
over deze wensen overeenstemming bestaat. De conclusies en intenties
die tijdens het overleg zijn uitgesproken, hebben Harenkarspel en
Schagen in een nieuwe handreiking gezet. Met de conclusies en intenties
van dit overleg hebben de twee gemeenteraden nu ingestemd. Het
positieve besluit van Harenkarspel en Schagen is direct aan de
gemeenteraad van Zijpe doorgegeven
Als ook de gemeenteraad van Zijpe instemt, dragen de drie gemeenteraden
de colleges op om: de met het oog op de herindeling van Harenkarspel,
Schagen en Zijpe met ingang van 1 januari 2013 te treffen
voorzieningen tijdig voor te bereiden en te beginnen met een plan van
aanpak dat voor 1 juli a.s. door de raden kan worden vastgesteld.
Hieronder ziet u de intenties en conclusies die zijn vastgesteld.
Handreiking
De gemeenten Schagen en Harenkarspel bieden, namens de leden van de
colleges en de raden, de gemeente Zijpe een handreiking aan om een
start te maken om op een constructieve wijze gezamenlijk te werken aan
de nieuwe herindelinggemeente. In deze handreiking is uitgegaan van het
voorstel van de gemeente Zijpe zoals dat op 16 maart 2011 is ontvangen.
De colleges van burgemeesters en wethouders, evenals de gemeenteraden
van de gemeente Schagen en Harenkarspel zijn van mening dat deze
handreiking een voldoende basis zal zijn voor verdere gesprekken om op
basis van onderling vertrouwen en respect te werken aan het tot stand
komen van de mooiste gemeente in de kop van Noord Holland.
Algemeen.
1. De nieuwe gemeente heeft een onderscheidende, aansprekende naam
nodig. Hierbij kan men denken aan een naam met daarin de woorden
Kust, Zee of Duinen.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De vergadering deelt de opvatting dat bij het kiezen van een naam en
externe presentatie in het algemeen voor de nieuwe gemeente de
toeristische-/wervende betekenis voorop moet staan. Zij vindt het te
vroeg dat nu al zonder verdere zorgvuldige voorbereiding- te
concretiseren.
Beleid.
2. Bij de ontwikkeling van beleid achten wij burgerparticipatie, in
diverse vormen, van groot belang. De positie van de dorpsraden moet
zodanig vastgelegd worden dat zij de spreekbuis zijn van de kernen
en betrokken worden in alle nieuwe (beleids)ontwikkelingen die hun
kern aangaan. Dit kan bijvoorbeeld door een contact wethouder en
ambtenaar te benoemen. En en ander dient vastgelegd te worden in
een convenant met de dorpsraden. Naast de positie van de dorpsraden
dient er een goed participatiebeleid te komen over de inbreng van
burgers, bedrijven (zakenclubs), verenigingen enz. bij bestuurlijke
adviezen en beslissingen.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De vergadering kan zich vinden in het in dit punt uitgesproken grote
belang van burgerparticipatie en (convenant) dorps- en wijkraden en het
zo klein mogelijk houden van de gevoelsmatige afstand tussen burger en
bestuur.
3. De nieuwe gemeenteraad dient binnen twee jaar een beleidsnotitie
vast te stellen met betrekking tot (kleine) kernenbeleid c.q.
dorpenbeleid, waarin o.a. het behoud van de identiteit en de
leefbaarheid van de dorpen wordt bewerkstelligd door, onder meer,
het uitdrukkelijk streven om de voorzieningen in stand te houden.
Ook zal de bereikbaarheid middels een vorm van openbaar vervoer
(buurtbus, seniorenbus e.d.) onderdeel uitmaken van het te
ontwerpen beleid en dienen de huidige basisscholen behouden te
blijven.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De vergadering kan zich vinden in het opstellen van de beleidsnotitie
over het kleine kernenbeleid en de voorzieningen. De intentie van de
vergadering is dat de kernpunten (inclusief mogelijk(e) convenanten,
leefbaarheidsplan per dorp) met betrekking tot (kleine) kernenbeleid
c.q. dorpenbeleid binnen twee jaar door de nieuwe gemeenteraad worden
vastgesteld.
4. Bestaande projecten en reeds ingang gezette initiatieven daartoe
dienen voortvarend ter hand te worden genomen, zoals:
+ De woningbouwplannen in Oudesluis
+ Woningbouw en industrieterrein t Zand
+ Woningbouw Schagerbrug
+ Nieuwbouw school en woningbouw te Burgerbrug
+ Dorpsplein Callantsoog
+ Masterplan Petten, Petten aan Zee en Pallas te Petten
+ Nieuwbouw school en woningbouw te Sint Maartenbrug
+ Inrichting ruimtelijke kwaliteit kustversterking
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De vergadering is het eens met het doel om bestaande
projecten en in gang gezette initiatieven voortvarend op te blijven
pakken. De vergadering adviseert met hulp van de provincie een lijst te
maken met initiatieven in alle drie de gemeenten, waarbij de projecten
ook in financieel perspectief worden geplaatst. Op basis daarvan ziet
zij de opgenomen lijst in punt 4 als een aanzet daartoe, maar kunnen
wij die nu nog niet vaststellen, zonder dat in breder perspectief van
de gehele nieuwe gemeente te hebben geplaatst.
De vergadering verzoekt de voor het fusieproces
verantwoordelijke gedeputeerde financieel en/of ambtelijk steun te
verlenen bij het nader inventariseren en categoriseren (status met
betrekking tot beleid(swijzigingen) in regelgeving, mate van dekking,
objectieve normen e.d.) van bestaande- en reeds vergaand voorbereide
projecten in alle drie de gemeenten, waarvan dan kan worden
overeengekomen die onverkort te zullen uitvoeren. Aanwezige
gedeputeerde Bart Heller zal zich hier sterk voor maken.
De vergadering erkent het belang van een inrichting van de
kustversterking van hoge ruimtelijke kwaliteit maar acht dit punt ten
opzichte van de overige aangedragen punten meer afhankelijk van
derden.
5. Mede op basis van het woningbehoeftenonderzoek voor de Kop van
Noord-Holland zal opvang van de autonome groei en het bouwen naar
behoefte voor specifieke doelgroepen (met name starters en ouderen)
vooralsnog het uitgangspunt van beleid zijn. Het project Petten aan
Zee vormt daar een uitzondering op, maar moet vanwege het
specifieke karakter daarvan ook los gezien worden van de reguliere
ontwikkelingen op dit gebied.
In het kader van de leefbaarheid van de (kleine) kernen is concentratie
van nieuwbouw in n of twee kernen binnen de nieuwe gemeente niet
gewenst, maar dient de autonome groei te worden verdeeld over alle
kernen. Alleen voor eventuele groei boven de autonome behoefte kan
concentratie in een beperkt aantal (hoofd-)kernen worden overwogen
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
In dit punt over bouwen voor alle kernen en naar behoefte kan de
vergadering zich vinden. De intentie is bijzondere aandacht naar
starters en ouderen te laten uitgaan.
6. Naast de agrarische sector is toerisme is een belangrijke
economische pijler binnen de nieuwe gemeente. De ontwikkeling en
promotie van het toeristisch recreatief product blijft een speerpunt
van beleid. De VVV is hierin een belangrijke partner, die als gevolg
van de fusie niet financieel gekort mag worden.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De vergadering kan zich vinden in punt 6 over het belang van de
agrarische sector en het toerisme, al wil Harenkarspel daar nog wel het
belang van SeedValley en de bouwsector aan toe voegen en Schagen het
belang van onderwijs, zorg en detailhandel. Met betrekking tot de VVV
is het belang hiervan nu voldoende.
7. De nieuwe gemeente zorgt voor behoud van ruimte en rust, een
open landschap, waar stilte nog stilte is.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
Dit punt wordt door alle aanwezigen gesteund.
Organisatie.
8. Het huidige niveau van dienstverlening aan de burger moet worden
gecontinueerd, ook na de fusie.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie/ambitie is het dienstverleningsniveau aan de
burger zelfs te verbeteren. Hierbijwordt aandacht gevraagd voor het met
minder mensen beter presteren (sociale innovatie), best practises in
gemeenten met ca. 50.000 inwoners en voor digitale dienstverlening.
Hierbij hoort de opbouw van een goede organisatie (inclusief griffie
met aandacht voor versterking van strategische advisering door de
griffie aan de raad) en goed werkgeverschap (o.a. goede regeling voor
boventalligen).
9. De huidige samenwerkingsverbanden worden in stand gehouden. De
nieuwe gemeente zal blijven openstaan voor nieuwe
samenwerkingsverbanden, daar waar dat in de uitvoering tot efficiency
voordelen kan leiden.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie is de samenwerkingsverbanden later specifieker
onder de loep te nemen om zo efficint mogelijk vorm te geven aan de
dienstverlening na de fusie, daarbij kan het om meer gaan dan alleen in
stand houden.
Financin.
10.Ten aanzien van de herhuisvesting van bestuur en ambtelijk apparaat
zal een maximale inspanning gepleegd worden om de kosten hiervan niet
hoger te laten zijn dan de huidige gezamenlijke kosten.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie is dat er een maximale inspanning gepleegd moet worden om
de gezamenlijke huisvestingskosten lager te laten zijn dan die van de
drie bestaande gemeentehuizen. Een gemeentehuis waarbinnen prettig en
efficint te werken is en met een goede fysieke bereikbaarheid.
11.Momenteel wordt een deel van de toeristenbelasting ( 4 cent per
overnachting) als een vorm van subsidie verstrekt aan de Stichting
Innovatief Zijpe, die dit geld besteedt aan de ontwikkeling van het
toeristisch recreatief product. De ondersteuning van deze stichting
dient in stand te blijven of eventueel omgezet te worden in een
structurele subsidie.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie is om voor een deel van de toeristenbelasting in te zetten
voor verbetering van het recreatieve product en de recreatieve positie
van de nieuwe gemeente. Maar de Stichting Innovatief Zijpe (o.a.
Bloeiend Zijpe) zou natuurlijk dan voor de hele nieuwe gemeente moeten
werken, waarbij ook de synergievoordelen tussen de toeristische
trekpleisters in de drie gemeenten gezocht zouden moeten worden.
12. Vanwege het oneigenlijke karakter van hondenbelasting zal er in de
gefuseerde gemeente geen hondenbelasting worden geheven. Daarnaast
dient het huidige beleid ten aanzien van gefiscaliseerd parkeren in
stand te blijven.
Conclusie fractievoorzittersoverleg:
De intentie is het huidige beleid ten aanzien van gefiscaliseerd
parkeren in stand te houden.
Over het algemeen hebben wij met dit document een werkbare eerste stap
gezet naar een gedragen visie op de fusie die door de gemeenteraden van
de drie gemeenten vorm wordt gegeven. Wat ons betreft begint het hier.
Wij hopen dat de handreiking als een eerste stap van een succesvolle
samenwerking wordt gezien. Want de gemeenteraden hebben nu de
verantwoordelijkheid om te zorgen dat de fusie de belangen van onze
inwoners en bedrijven zo goed mogelijk waarborgt en de organisatie zo
goed mogelijk klaar staat voor de nieuwe stap.
Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600