Waterschap Reest en Wieden


tijdens bouw Meppelerdiepsluis

Doorvaart voor alle schepen tijdens bouw Meppelerdiepsluis

De stremmingen voor de scheepvaart tijdens de bouw van de Meppelerdiepsluis worden drastisch ingeperkt. Rijkswaterstaat verplicht de aannemer er voor te zorgen dat alle schepen (tot en met klasse Va) tijdens de werkzaamheden kunnen passeren, met uitzondering van een aantal korte stremmingen van maximaal een week aaneengesloten per keer.

Rijkswaterstaat start nu met aanbestedingsprocedure

De schepen moeten bij het passeren van de bouwput wel hun snelheid aanpassen en rekening houden met een langere wachttijd. Met de aanscherping van de contracteisen komt Rijkswaterstaat tegemoet aan de wensen van de bedrijven, die afhankelijk zijn van de scheepvaart in het Meppelerdiep. Door deze nieuwe contracteisen ondervinden de bedrijven naar verwachting beduidend minder hinder van de bouwwerkzaamheden. De aanbestedingsprocedure, waarin de selectie van een aannemer centraal staat, wordt nu in gang gezet. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2013.

Mogelijke oplossing: Breed tijdelijk kanaal

Rijkswaterstaat stelt strenge eisen aan de duur van de stremmingen. Een lastige opgave voor de aannemer. Om te laten zien dat deze eisen in de praktijk wel haalbaar zijn, bedacht Rijkswaterstaat zelf al een mogelijkheid: een tijdelijk kanaal met tijdelijke keersluis vlak langs de huidige keersluis. Het biedt een omleidingroute voor alle schepen op het Meppelerdiep, inclusief de grote zogenaamde klasse Va-schepen, die op het Meppelerdiep varen (met een breedte van 11,4 m en een lengte van 110 meter). Wanneer schepen gebruik maken van de omleidingsroute, moeten zij rekening houden met enige hinder. De aannemer mag ook andere oplossingen voorstellen, zolang ze blijven voldoen aan de eisen. Naar verwachting selecteert Rijkswaterstaat begin 2012 een aannemer. Vervolgens is eind 2012 bekend hoe het werk wordt uitgevoerd.

Klasse Va niet langer gestremd

De stremming van het Meppelerdiep tijdens de bouw van de nieuwe sluis was de afgelopen maanden een belangrijk aandachtspunt. Daarbij stond de lokale economie steeds centraal. Vooral bedrijven afhankelijk van het Meppelerdiep voor de aan- en afvoer van producten moeten zo weinig mogelijk belemmering ondervinden, daarover waren alle partijen het eens. Aanvankelijk leek een smaller tijdelijk kanaal het maximaal haalbare, maar bedrijven die varen met klasse Va-schepen zouden hier geen gebruik van kunnen maken. Gezien de hoge meerkosten voor de bedrijven en de inkomstenderving waarmee ze te maken krijgen, is afgelopen maanden veel tijd en moeite gestopt in het vinden van een betere oplossing. Uiteindelijk blijkt een breder kanaal technisch en ruimtelijk mogelijk.

Korte stremmingen

Kortdurende stremmingen kunnen niet worden voorkomen. In het contract is nu opgenomen dat de totale stremmingsduur tijdens de bouw niet meer dan 45 dagen mag bedragen. Per stremming mag de duur niet langer zijn dan 7 dagen. Daarbinnen kan de aannemer verschillende variaties kiezen waarvoor kaders zijn vastgelegd. Rijkswaterstaat wil op deze manier de aannemerij zoveel mogelijk ruimte geven om de beste oplossing te ontwikkelen.

Ombouw Meppelerdiepsluis
Rijkswaterstaat bouwt de keersluis in het Meppelerdiep om naar een schutsluis. De huidige keersluis is bij hoog en laag water gesloten. Deze sluitingen zijn moeilijk voorspelbaar. Hierdoor is het Meppelerdiep op onverwachte momenten gestremd voor de scheepvaart. Ook is de huidige sluis te krap voor de scheepvaart en de waterkering voldoet niet aan de huidige eisen. Bij de nieuwe schutsluis kunnen schepen altijd passeren. De sluis is breder, dieper en veiliger dan de huidige keersluis. Hiermee kan de verwachte groei van het goederenvervoer van en naar Meppel worden opgevangen. Ook komt er een nieuwe beweegbare brug en een nieuw bedieningsgebouw. (Bron: Rijkswaterstaat)

Kijk voor meer informatie op
http://www.rijkswaterstaat.nl/meppelerdiepsluis/