Waterschap Reest en Wieden
tijdens bouw Meppelerdiepsluis
Doorvaart voor alle schepen tijdens bouw Meppelerdiepsluis
De stremmingen voor de scheepvaart tijdens de bouw van de Meppelerdiepsluis
worden drastisch ingeperkt. Rijkswaterstaat verplicht de aannemer er voor te
zorgen dat alle schepen (tot en met klasse Va) tijdens de werkzaamheden
kunnen passeren, met uitzondering van een aantal korte stremmingen van
maximaal een week aaneengesloten per keer.
Rijkswaterstaat start nu met aanbestedingsprocedure
De schepen moeten bij het passeren van de bouwput wel hun snelheid
aanpassen en rekening houden met een langere wachttijd. Met de
aanscherping van de contracteisen komt Rijkswaterstaat tegemoet aan de
wensen van de bedrijven, die afhankelijk zijn van de scheepvaart in het
Meppelerdiep. Door deze nieuwe contracteisen ondervinden de bedrijven
naar verwachting beduidend minder hinder van de bouwwerkzaamheden. De
aanbestedingsprocedure, waarin de selectie van een aannemer centraal
staat, wordt nu in gang gezet. De werkzaamheden starten naar
verwachting in 2013.
Mogelijke oplossing: Breed tijdelijk kanaal
Rijkswaterstaat stelt strenge eisen aan de duur van de stremmingen. Een
lastige opgave voor de aannemer. Om te laten zien dat deze eisen in de
praktijk wel haalbaar zijn, bedacht Rijkswaterstaat zelf al een
mogelijkheid: een tijdelijk kanaal met tijdelijke keersluis vlak langs
de huidige keersluis. Het biedt een omleidingroute voor alle schepen op
het Meppelerdiep, inclusief de grote zogenaamde klasse Va-schepen, die
op het Meppelerdiep varen (met een breedte van 11,4 m en een lengte van
110 meter). Wanneer schepen gebruik maken van de omleidingsroute,
moeten zij rekening houden met enige hinder. De aannemer mag ook andere
oplossingen voorstellen, zolang ze blijven voldoen aan de eisen. Naar
verwachting selecteert Rijkswaterstaat begin 2012 een aannemer.
Vervolgens is eind 2012 bekend hoe het werk wordt uitgevoerd.
Klasse Va niet langer gestremd
De stremming van het Meppelerdiep tijdens de bouw van de nieuwe sluis
was de afgelopen maanden een belangrijk aandachtspunt. Daarbij stond de
lokale economie steeds centraal. Vooral bedrijven afhankelijk van het
Meppelerdiep voor de aan- en afvoer van producten moeten zo weinig
mogelijk belemmering ondervinden, daarover waren alle partijen het
eens. Aanvankelijk leek een smaller tijdelijk kanaal het maximaal
haalbare, maar bedrijven die varen met klasse Va-schepen zouden hier
geen gebruik van kunnen maken. Gezien de hoge meerkosten voor de
bedrijven en de inkomstenderving waarmee ze te maken krijgen, is
afgelopen maanden veel tijd en moeite gestopt in het vinden van een
betere oplossing. Uiteindelijk blijkt een breder kanaal technisch en
ruimtelijk mogelijk.
Korte stremmingen
Kortdurende stremmingen kunnen niet worden voorkomen. In het contract
is nu opgenomen dat de totale stremmingsduur tijdens de bouw niet meer
dan 45 dagen mag bedragen. Per stremming mag de duur niet langer zijn
dan 7 dagen. Daarbinnen kan de aannemer verschillende variaties kiezen
waarvoor kaders zijn vastgelegd. Rijkswaterstaat wil op deze manier de
aannemerij zoveel mogelijk ruimte geven om de beste oplossing te
ontwikkelen.
Ombouw Meppelerdiepsluis
Rijkswaterstaat bouwt de keersluis in het Meppelerdiep om naar een
schutsluis. De huidige keersluis is bij hoog en laag water gesloten.
Deze sluitingen zijn moeilijk voorspelbaar. Hierdoor is het
Meppelerdiep op onverwachte momenten gestremd voor de scheepvaart. Ook
is de huidige sluis te krap voor de scheepvaart en de waterkering
voldoet niet aan de huidige eisen. Bij de nieuwe schutsluis kunnen
schepen altijd passeren. De sluis is breder, dieper en veiliger dan de
huidige keersluis. Hiermee kan de verwachte groei van het
goederenvervoer van en naar Meppel worden opgevangen. Ook komt er een
nieuwe beweegbare brug en een nieuw bedieningsgebouw. (Bron:
Rijkswaterstaat)
Kijk voor meer informatie op
http://www.rijkswaterstaat.nl/meppelerdiepsluis/