Consumentenbond
Blokkeren van internetdiensten slecht voor consumenten
* 27 april 2011
De Consumentenbond (CB) roept de Tweede Kamer op telecomaanbieders die
bepaalde mobiele internetdiensten duurder willen maken, goed te volgen
en zonodig in te grijpen. KPN wil zijn klanten bijvoorbeeld extra laten
betalen voor diensten zoals VoIP (waaronder Skype) en streaming video.
De CB vreest dat consumenten door deze ontwikkelingen straks geen
toegang meer hebben tot belangrijke internetdiensten.
KPN wil meer gaan verdienen aan mobiel internet en de CB denkt dat
andere aanbieders zullen volgen. Dit is ongunstig omdat consumenten
niet alleen meer gaan betalen, maar ook omdat telecomaanbieders
specifieke diensten of apps kunnen blokkeren. Deze maatregel grijpt in
op de vrije toegang tot informatie. Daarnaast wordt het kiezen van een
mobiel abonnement nog ingewikkelder dan het nu al is. Voordat
consumenten een abonnement afsluiten, moeten ze kijken of dat
abonnement wel toegang biedt tot de gewenste internetdiensten.
Innovatie
Als telecomaanbieders internetdiensten blokkeren, kan dit ongunstig
zijn voor innovatie. Sommige internetdiensten zijn alleen nog
toegankelijk voor consumenten met een duurder abonnement en dit kan de
ontwikkeling van nieuwe diensten remmen.