Gemeente Lelystad
Nieuwe thuismentoren begeleiden kinderen
Woensdag 27 april 2011
De nieuwe lichting thuismentoren
Tijdens een feestelijke bijeenkomst in café Max hebben 20 nieuwe en
ervaren thuismentoren een contract ondertekend. De mentoren
begeleiden gedurende 1,5 jaar (tot eind oktober 2012) een kind bij de
overgang van groep 8 van de basisschool naar de brugklas van het
voortgezet onderwijs.
Kennismaking
Wethouder Willem de Jager ondertekende namens de gemeente de contracten
en wenst alle thuismentoren veel succes. De 20 thuismentoren hebben de
scholingsbijeenkomsten inmiddels achter de rug, hebben kennis gemaakt
met `hun' kind en gaan vanaf april ieder één kind begeleiden, dat een
steuntje in de rug goed kan gebruiken om een goede start te maken op
hun nieuwe school. Naast deze nieuwe groep lopen op dit moment nog twee
eerdere groepen van in totaal 24 kinderen/gezinnen. Zo'n 20 kinderen
hebben dit project al afgerond.
Wat doet een thuismentor?
De thuismentor helpt het kind bij de overgang van groep 8 naar het
voortgezet onderwijs en het maken van een goede start op de nieuwe
school. De thuismentor komt wekelijks ongeveer 1 ½ uur bij het kind
thuis in aanwezigheid van de ouder en helpt het om te gaan met de
nieuwe situatie: zoals bijhouden van de agenda, plannen van en helpen
met huiswerk, stimuleren van lezen en informatie begrijpen.
Daarnaast kan het belangrijk zijn te praten over hoe met al die
verschillende leraren en nieuwe klasgenoten om te gaan, naar wie je toe
moet gaan als er een probleem is. Ook is het soms nodig de ouders bij
het schoolleven van het kind te betrekken.
Levenservaring
De thuismentoren zijn mensen met de nodige levenservaring, hebben
ervaring met het oplossen van problemen en hebben een open instelling
ten opzichte van jongeren en hun gedrag. Ze zijn bereid om een periode
van anderhalf jaar vrij te maken om een kind te begeleiden. De
thuismentoren variëren in de leeftijd van 28 tot 68 jaar. In anderhalf
jaar tijd hebben de thuismentoren veel tijd doorgebracht met hun
leerling en hebben ze een goede band met hem of haar gekregen. Maar ook
met hun ouder(s).
Goede resultaten dankzij steun
Dankzij de inzet en het enthousiasme van de thuismentoren worden goede
resultaten behaald. Kinderen leren hoe ze hun huiswerk moeten maken, de
resultaten op school worden beter, hun zelfvertrouwen groeit en ze
worden gemotiveerder. Ook hun ouder(s) is/zijn enthousiast: de
thuismentor maakt veel los wat anders ombesproken zou blijven, er
worden adviezen gegeven waar iets meegedaan wordt en de betrokkenheid
van de ouder (s) bij het onderwijs aan hun kind groeit.
Ja