Verzekeren veroorzaakt onzekerheid
Persbericht van WitGeld
Consumenten worden onzeker van het afsluiten van een verzekering. Dat
blijkt uit een Social Media-analyse over verzekeringen en
tussenpersonen die onderzoeksbureau Beautiful Lives heeft uitgevoerd in
opdracht van WitGeld.nl. De onzekerheid gaat met name over de balans
tussen kosten en baten, en over het stellen van specifieke vragen aan
verzekeraars. Internet wordt gezien als hét medium waar je
onafhankelijk, en zelf in staat bent, om die onzekerheid weg te nemen
en de prijzen te vergelijken.
Onduidelijkheid over kosten en baten
Waar (financiële) zorg en zekerheid de reden zijn om een verzekering af
te sluiten, leiden het oriëntatie- en afsluitproces bij consumenten
vooral tot onzekerheid. De ingewikkelde omschrijving van financiële
producten en met name de balans tussen kosten en verwachte baten leidt
tot vragen en discussie online. Direct na het afsluiten van een
verzekering moet je premie gaan betalen, zonder dat je weet wanneer en
of de situatie waartegen je verzekerd bent zich zal voordoen. En als
deze situatie zich voordoet, vinden consumenten het vooraf onduidelijk
hoe de verzekeraar voor hen of hun dierbaren zal zorgen. En zorg gaat
hierbij verder dan alleen financiële compensatie. Consumenten zijn op
zoek naar zorgzame begeleiding en geen gezeur of gedoe: de situatie op
zich is vaak al stressvol genoeg en dan wil je ook niet nog eens moeten
bezighouden met onderhandelen met de verzekeraar. Hoe een
verzekeringsproduct in elkaar zit vinden consumenten overigens
nauwelijks interessant.
Angst voor het stellen van vragen
Ook blijkt dat consumenten onzeker zijn over het stellen van specifieke
vragen aan verzekeraars. Er bestaat de angst dat een vraag waarbij een
consument zich kwetsbaar opstelt zal leiden tot een 'kruisje' achter de
naam, waardoor je later geconfronteerd kunt worden met een afwijzing,
hogere kosten of geen dekking. Dergelijke vragen stellen consumenten
daarom liever via social media, dan aan hun verzekeraar. Vragen als:
'Stel dat ik zelf een schade veroorzaak..?' passeren online regelmatig
de revue.
Vergelijkingssites worden als onafhankelijk gezien
Naast Sociale Media spelen vergelijkingssites, zoals Independer, een
belangrijke rol bij het wegnemen van onzekerheid. Ze zijn uitgegroeid
tot een integraal onderdeel van het oriëntatie- en afsluitproces en
helpen volgens consumenten bij het maken van de juiste keuze. In
tegenstelling tot traditionele tussenpersonen worden de
vergelijkingssites vooral gezien als onafhankelijk. Bij het feit dat
deze sites ook doorlopend provisie verdienen aan een afgesloten
verzekering wordt nauwelijks stil gestaan.
Links:
http://www.witgeld.nl
Razende Robot Reporter