Jumbo supermarkten
rozen verkopen
Jumbo gaat FairTrade rozen verkopen
Jumbo Supermarkten gaat in al haar winkels rozen verkopen onder het
Jumbo Huismerk met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade. De bloemen
zijn afkomstig uit Zimbabwe en Oeganda. De Afrikaanse rozenkwekers
ontvangen een Fairtrade premie voor hun product en voldoen aan sociale-
en milieucriteria. Klanten kunnen er dus op vertrouwen dat de rozen
van het Jumbo huismerk op duurzame wijze worden gekweekt. De verkoop
van Fairtrade gecertificeerde rozen past in het beleid van Jumbo als
maatschappelijk verantwoord ondernemer. De Fairtrade rozen zijn
herkenbaar aan het Max Havelaar keurmerk op de verpakking.
Formuledirecteur Colette Cloosterman - van Eerd is trots op het
Fairtrade keurmerk op de Jumbo rozen: "Jumbo is een groot voorstander
van eerlijke producten. Daarom hebben we het meest uitgebreide
assortiment Fairtrade producten van alle supermarkten. Fairtrade is een
garantie voor een eerlijke prijs, goede omgang met het milieu,
veiligheid op de werkvloer en geen kinder- of gedwongen arbeid of
discriminatie. En nu kunnen onze klanten ook voor Fairtrade
gecertificeerde rozen bij Jumbo terecht."
Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, juicht de stap
van Jumbo van harte toe: "De verkoop van Fairtrade rozen in Nederland
zal dankzij de inspanning van Jumbo verdubbelen. Hierdoor levert Jumbo
een belangrijke bijdrage aan armoedebestrijding en duurzame
ontwikkeling in Zimbabwe en Oeganda. De arbeiders op de rozenkwekerijen
kunnen dankzij Fairtrade werken aan een beter bestaan. De toevoeging
van rozen aan het brede Fairtrade assortiment bevestigt het geloof van
Jumbo in het belang van Fairtrade."
CO2 verbruik
Het klimaat in Afrika is zeer geschikt voor de kweek van bloemen.
Hoewel de rozen vanuit daar worden ingevoerd, is het CO2 verbruik in
zijn totaliteit toch lager dan bij de kweek in Nederland. Dit komt
doordat in deze landen niet gewerkt hoeft te worden met verwarmde
kassen: een belangrijke bron van CO2-uitstoot in Nederland.
Kwaliteit
Jumbo onderhoudt nauw contact met de rozenkwekers en de
rozenveredelaars, die nieuwe soorten ontwikkelen. Door deze unieke
samenwerking worden er continu verbeteringen in de teelt van Jumbo's
rozenassortiment doorgevoerd voor een optimale kwaliteit en een
maximaal vaasleven voor de consument. Bij Jumbo geldt een vaasgarantie.
Als de bloemen binnen 7 dagen zijn verwelkt krijgt de klant een nieuwe
bos bloemen.
De Max Havelaar-rozen zijn verkrijgbaar voor dezelfde prijs als de
rozen die Jumbo voorheen verkocht en staan vanaf woensdag 27 april in
de schappen.
Jumbo Supermarkten
De afgelopen jaren is Jumbo Supermarkten zeer snel uitgebreid. Het
familiebedrijf is uitgegroeid tot een zeer gewaardeerde
supermarktketen. In 2010 is Jumbo uitgeroepen tot Beste winkelketen in
de categorie Supermarkten. Jumbo scoorde het hoogste in het GFK
kerstrapport op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
en duurzaamheid. Daarnaast is Jumbo de winnaar van een grootschalig
onderzoek van het Tros-televisieprogramma Radar naar de kwaliteit van
supermarkten. Ook toonde een onderzoek van de consumentenbond aan dat
Jumbo de goedkoopste landelijke supermarkt is. Door de overname van
Super de Boer zet Jumbo Supermarkten de groei van de afgelopen jaren in
versneld tempo door. Inmiddels heeft Jumbo 206 winkels.
Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade
Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend
als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in
ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Om die armoede
aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven,
ontvangen de boeren minimaal een kostendekkende prijs voor duurzame
productie en een premie. Daarnaast gelden bij Fairtrade strenge
sociale- en milieucriteria. Inmiddels bevindt zich in 23 landen een
Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit
meer dan 60 ontwikkelingslanden.
in- uitklappen