Apothekers bijten het spits af en maken kwaliteit transparant
Eerste individuele zorgverleners die publiekelijk openheid verschaffen
over kwaliteit van zorg.
Vandaag lanceert de KNMP een kwaliteitsprofiel voor de apotheek via de
website Apotheek.nl. Het kwaliteitsprofiel maakt de kwaliteit van zorg die
een apotheek levert inzichtelijk voor de patiënt. Apothekers zijn daarmee de
eerste individuele zorgverleners die aan het publiek openheid verschaffen
over hun kwaliteit van zorg.
Kwaliteit in de apotheek nu zichtbaar
Het KNMP kwaliteitsprofiel bestaat in eerste instantie uit zeven
kenmerken. In een overzichtelijke tabel staat aangegeven aan welke van
deze kenmerken een apotheek voldoet. De gegevens zijn uit
onafhankelijke bronnen samengesteld. De KNMP heeft gebruik gemaakt van
kwaliteitsinformatie van instanties als de Inspectie voor de
Gezondheidszorg, het kwaliteitsinstituut Stichting Harmonisatie
Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en de Centrale
Medicatie-incidentenregistratie organisatie.
Deze set kenmerken is dynamisch. Er kunnen kenmerken bijkomen in de
loop van het jaar. De KNMP bespreekt regelmatig met apothekers,
zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen welke aspecten mogelijk nog
meer van belang zijn voor de kwaliteit van zorg in de apotheek.
Het kwaliteitsprofiel staat op apotheek.nl, de meest betrouwbare
website voor informatie over medicijnen en aandoeningen. En nu dus ook
voor de kwaliteit in de openbare apotheken.
Transparante kwaliteit en werken volgens richtlijnen
Eerder dit jaar gaven apothekers aan wat zij al voor de patiënt doen en
in de toekomst nog gáán doen in hun Witboek Farmacie. De patiënt staat
daarin meer dan ooit centraal. De komende jaren zal het aantal oudere
patiënten met een complex medicijngebruik sterk stijgen. Met het oog
daarop heeft de KNMP nieuwe richtlijnen voor chronische aandoeningen
ontwikkeld. Of een apotheek volgens de richtlijnen van de beroepsgroep
werkt, wordt gaandeweg meegenomen in het kwaliteitsprofiel.
KNMP voorzitter Jan Smits: "Met het Witboek hebben we als apothekers
onze koers bepaald. We kunnen nu echt meters maken. De lancering van
het kwaliteitsprofiel sluit aan bij het streven van onze beroepsgroep
om de kwaliteit van de farmaceutische zorg beter en transparanter te
maken."
Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patiënten en Consumenten
Federatie (NPCF):
""De NPCF wil graag dat informatie over kwaliteit van zorg beschikbaar
is voor patienten. Dat maakt de positie van de patient sterker, en
geeft hem meer eigen regie. Dat patienten op Apotheek.nl patiënten nu
de kwaliteit van hun apotheek kunnen bekijken vinden wij
een belangrijke stap in die richting."
Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie