Betaalgedrag van Nederlanders verbeterd, maar nonchalance neemt toe
Persbericht van GGN Holding B.V.
Het betaalgedrag van de Nederlandse consument is verbeterd en het
gemiddelde bedrag van betalingsachterstanden is gedaald. Dat blijkt uit
de nieuwste meting van creditmanagement organisatie GGN. Na een jaar
waarin het betaalgedrag verslechterde en meer consumenten met
incassobureaus en deurwaarders te maken kregen, is de financiële
situatie van de Nederlandse consument in stabieler vaarwater beland.
Tegelijkertijd blijkt dat te laat betalen dit jaar vaker komt door
vergeetachtigheid dan door gebrek aan geld. Ook hebben Nederlanders dit
jaar minder zicht op de eigen uitgaven dan vorig jaar.
GGN doet jaarlijks onderzoek naar het betaalgedrag in Nederland. Ook
dit jaar is gebruik gemaakt van het online panel van Motivaction. In
totaal hebben 2.653 respondenten aan het onderzoek meegewerkt, het
onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 15 tot 65
jaar.
Uit de meting van maart 2011 blijkt dat er het afgelopen jaar minder
inkomens zijn gedaald en juist meer inkomens zijn gestegen. Ook zijn
Nederlanders weer positiever gestemd over de economie: 34% verwacht dat
de economie (verder) zal verbeteren (t.o.v. 28% een jaar geleden). De
terughoudendheid in de uitgaven en het zorgvuldiger beheren van de
uitgaven en inkomsten vanwege de economische recessie in 2009 en 2010,
in combinatie met inkomens die weer stijgen leidt er toe dat men het
afgelopen jaar minder schulden heeft gemaakt, minder te laat heeft
betaald en men minder in contact is gekomen met incassobureaus en
deurwaarders.
BetaalGedragIndex gestegen met 3 punten
De BGX (BetaalGedragIndex) geeft in één oogopslag weer of Nederland het
afgelopen jaar beter of slechter is gaan betalen. De BGX staat dit jaar
op 80 punten, dat is drie punten hoger dan een jaar geleden. Dit laat
zien dat het betaalgedrag is verbeterd. 41% van de Nederlanders betaalt
rekeningen wel eens te laat, een jaar geleden was dat nog 44%. Ook het
aantal mensen dat continu of regelmatig rood staat, is afgenomen (van
21% bij de meting in maart 2010 naar 17% nu). Het aantal Nederlanders
dat nooit rood staat, is gestegen van 36% naar 40%. Het aantal mensen
met een betalingsachterstand is weliswaar gelijk gebleven (10%), maar
het gemiddelde bedrag van de betalingsachterstand is gedaald van EUR
850,- in oktober 2009 naar EUR 817,- in maart 2010 tot EUR 676,- bij de
huidige meting.
Regionale verschillen: beste betalers in westen en zuiden
In het westen en zuiden van Nederland is de BGX met 81 punten het
hoogst. Ook bij de meting in maart 2010 sprongen de inwoners van deze
regio's er uit als nette betalers. Het betaalgedrag in de drie grote
steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft zich het afgelopen jaar
het sterkst verbeterd, de BGX steeg daar van 73 naar 76 punten. Toch
blijven de inwoners van deze steden de slechtste betalers van
Nederland, 19% van hen heeft betaalproblemen (t.o.v. 12% landelijk
gemiddeld). Meer informatie over regionale verschillen in betaalgedrag:
www.ggn.nl/betaaltrend.
Nonchalant met betalen huur en hypotheek
Als er rekeningen te laat worden betaald, is dat steeds minder vaak
door een tekort op de rekening (31% t.o.v. 38% vorig jaar). 'Vergeten
te betalen' is daarentegen in toenemende mate de oorzaak van niet
betaalde rekeningen (42% t.o.v. 38% vorig jaar). Opvallend is dat er
dit jaar vooral veel slordiger wordt omgegaan met de betaling van de
huur of hypotheek. 16% van de Nederlanders vergeet deze vaste lasten
wel eens te betalen. In het onderzoek van een jaar geleden was dat nog
4% (huur) respectievelijk 5% (hypotheek). Ook met de betaling van
andere vaste lasten als verzekeringen, energie, telefoon, belasting en
water wordt nonchalanter omgegaan.
Contact met incassobureaus en deurwaarders afgenomen
De verbetering van het betaalgedrag in de afgelopen 12 maanden heeft er
toe geleid dat het contact met incassobureaus is gedaald (van 10% in
maart 2010 naar 6% in maart 2011). Bij de meting van maart 2010 bleek
een forse toename van het aantal Nederlanders dat te maken kreeg met
incassobureaus en deurwaarders. Mensen met een beneden modaal inkomen
hebben vaker dan gemiddeld te maken met een incassobureau (12%). Het
aantal Nederlanders dat met een deurwaarder te maken kreeg, is
gehalveerd van 4% vorig jaar naar 2% nu.
Deurwaarder het meest in actie voor verzekeringspremies
Opvallend is de stijging in incasso's voor de verzekeringspremie, deze
zijn bijna verdubbeld van 13% een jaar geleden naar 24% nu. Ook de
deurwaarder kwam het afgelopen jaar het meest in actie voor het innen
van achterstallige verzekeringspremies. 41% van de contacten met
deurwaarders had betrekking op verzekeringspremies, vorig jaar was dat
slechts bij 15% van de contacten het geval. Een jaar geleden kwam de
deurwaarder nog het meest in actie in verband met huurachterstanden,
dat is nu niet meer het geval (9% t.o.v. 21% een jaar geleden).
Meer informatie op betaaltrendpagina van GGN
Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden op
www.ggn.nl/betaaltrend. Daar is ook meer informatie te vinden over:
- Regionale verschillen in betaalgedrag.
- Verwachtingen van Nederlanders over hun pensioen: een kwart maakt
zich zorgen! Toch heeft meer dan een derde van de Nederlanders (nog)
geen maatregelen genomen om hun pensioen veilig te stellen.
- Betaalgedrag in 2025: Nederland krijgt een slechtere
betalingsdiscipline door een waardenverschuiving naar hedonistischer
gedrag. Waarden als vrijwillig sober leven, rust en huiselijkheid
verliezen draagvlak, de binding met de lokale omgeving neemt af en de
zelfgerichtheid en het belang van status en zichtbaarheid nemen toe.
Hierdoor wordt de groep met het grootste gat in de hand groter en is de
verwachting dat de schuldenproblematiek met 3 tot 5% zal toenemen.
Over GGN
GGN is de grootste creditmanagement organisatie in Nederland. Bij GGN
werken zo'n 1500 medewerkers, waarvan meer dan de helft als
incassospecialist. Daarnaast zijn er 150 (kandidaat)
gerechtsdeurwaarders en 55 juristen. GGN is met 28 vestigingen actief
in het hele land en biedt als enige partij op landelijk niveau full
service creditmanagement: minnelijke incasso en gerechtelijke incasso
binnen één organisatie, met eigen kantoren. Maar ook het uit handen
nemen van facturatie, het volledige debiteurenbeheer, advies bij het
inrichten of verbeteren van het creditmanagementproces, detachering,
training en opleiding van debiteurenbeheerders, incassomedewerkers en
gerechtsdeurwaarders. De missie van GGN is het verhogen van het
ondernemersrendement van haar opdrachtgevers door het voorkomen,
beheersbaar maken en terugdringen van debiteurenrisico's.
BetaalGedragIndex
De BGX is samengesteld uit antwoorden op vragen zoals: betaalt men
rekeningen weleens te laat? Hoe vaak betaalt men rekeningen te laat?
Wat is de hoogte van de betalingsachterstand? Staat men wel eens rood?
*
Links:
http://www.ggn.nl/betaaltrend
Razende Robot Reporter