Phil Bastiaans en Jan Lammers knokken terug na moeilijk begin Dutch GT4-seizoen
Team HTC Porsche Eindhoven besluit enerverend Paasweekend met een podiumplaats in Zandvoort
Zandvoort, 25 april 2011 - Team HTC Porsche Eindhoven met regerend Dutch GT4-kampioen Phil Bastiaans en Jan Lammers als ervaren coureurs, is het nieuwe autosportseizoen met een rollercoaster begonnen. Na de teleurstelling van de individuele GT4-races, sloegen beide rijders gezamenlijk in de hoofdrace terug met een prima tweede plaats. ,,Onze beker, champagne en bloemen zijn voor de jongens op de vloer'', zei titelhouder Bastiaans op het zeer zonnige en met 25.000 toeschouwers lekker drukke Circuit Park Zandvoort. ,,De monteurs van Revs Motorsport hebben ervoor gezorgd dat we in de middag een goede Porsche tot onze beschikking hadden.''
Op nationaal niveau is het Dutch GT4 Championship wederom het speelveld voor het Team HTC Porsche Eindhoven. In de eredivisie van de Nederlandse autosport kan het team van Paul van Splunteren al op vele successen bogen, met als onbetwist hoogtepunt uiteraard het binnenhalen van de kampioenstitel door Phil Bastiaans in het afgelopen seizoen.
Goed begin
De succesvolle formatie kende tijdens de start van de verdediging van het kampioenschap een wisselend Paasweekend. Nadat Jan Lammers zich voor zijn individuele race als 6de had gekwalificeerd, kwam Phil Bastiaans uitstekend voor de dag. Achter de ontketende Jeroen Bleekemolen, die naar een waanzinnig baanrecord snelde, zat de Limburgse troef van de HTC Porsche Eindhoven-renstal er met de tweede kwalificatietijd uitstekend bij. ,,Het is duidelijk dat het team in de winterstop nog een paar dingetjes heeft gevonden om onze Porsche nóg sneller te maken dan in het kampioensjaar 2010. Dat is een mooie verdienste van team HTC Porsche Eindhoven'', aldus een verheugde Bastiaans.
Individuele races
Een raceweekend uit de Dutch GT4 bestaat uit een 25 minuten durende individuele race voor beide coureurs, waarna de 50 minuten tellende hoofdmanche een co-productie is voor beide rijders die halverwege de heat via een verplichte pitstop van stoeltje wisselen. De korte sprintheats werden tijdens de paasdagen voor de kampioensformatie geen onverdeeld genoegen. Nadat Lammers vanwege elektronicaproblemen puntloos aan de finish verscheen, wist ook titelhouder Bastiaans niet tot scoren te komen. ,,Ik maakte bij de start al een fout, doordat ik in de verkeerde versnelling zat. Daardoor gaf ik een aantal plaatsen weg'', zei Bastiaans, waarna hij in de tweede ronde hard de bandenstapel van de Hugenholtzbocht in denderde. ,,Ik sloeg een flater, doordat ik op een rempunt met mijn voet op het gas bleef. Dat was categorie rijdersfout.'' Laconiek: ,,Dan hebben we die voor dit jaar maar vast gehad.''
Knap herstelwerk
De monteurs toonden vervolgens een knap staaltje vakmanschap door de flink beschadigde bolide binnen enkele uren netjes op te lappen voor de hoofdrace, die vanaf de rijk gevulde Zandvoortse duintoppen door vele duizenden toeschouwers met spanning bekeken werd.
Jan Lammers startte de hoofdrace en was na afloop niet erg happy. ,,Ik had per ongeluk de traction control laten aanstaan en dat kostte me in de rommelige beginfase flink wat tijd en plaatsen. Ik wilde in het vervolg geen gedonder meer en heb, ondanks wat overstuur, de wagen op plek 5 binnengebracht voor de rijderswissel'', reageerde de ervaren Lammers.
Vers rubber
Het team van Bastiaans - dat in smartphone fabrikant HTC haar hoofdsponsor heeft - gebruikte de verplichte stop tevens om de Porsche te voorzien van twee hagelverse banden. Dat nieuwe rubber gaf Bastiaans uitstekende voorwaarden om een geslaagde inhaalrace in te zetten. Hij bracht zijn Porsche na een strakke wedstrijd achter het winnende duo Bleekemolen / Van der Kolk netjes als tweede over de finish. ,,Phil heeft het super gedaan'', was Lammers vol lof, waarna kampioen Bastiaans stelde: ,,Jan en ik hadden tijdens de Paasraces als doel gesteld het podium te halen. Dat is gelukt, al hadden we niet verwacht dat de weg daar naar toe zo hobbelig zou zijn. Maar we staan er uiteindelijk wel. Bovendien heeft een aantal titelconcurrenten ook wat steekjes laten vallen. Tevens is het seizoen nog lang, dus er is niks verloren. De podiumplek is voor onze gasten en sponsors erg fijn. Zo hebben we toch nog kunnen laten zien waartoe we in staat zijn.''
Kalender
De volgende Dutch GT4-wedstrijden worden gehouden over zes weken. Tijdens het tweede weekend van juni staan de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort op het programma. Waarbij Bastiaans strijdvaardig besluit: ,,Vanaf Pinksteren gaan we écht beginnen'', aldus de titelverdediger.
FIA Europees GT3
Teambaas Paul van Splunteren komt dit jaar op zijn beurt in actie in de FIA Europees GT3-titelstrijd, waarin hij in 2010 als tweede in het rijderskampioenschap eindigde en de titel bij de teams behaalde. Het komende seizoen, dat bestaat uit zes evenementen, begint op 7 en 8 mei op het Autodromo Internacional Algarve in het Portugese Portimao.
Uitslagen Paasraces, Dutch GT4 Championship, 23 en 25 april op Circuit Park Zandvoort:
Race 1: 1. Simon Knap 14 ronden in 25:59,398, 2. Jan Joris Verheul op 2,421 seconden, 3. Peter van der Kolk op 10,838. Niet geklasseerd: Jan Lammers.
Race 2: 1. Jeroen Bleekemolen 13 ronden in 25:17,877, 2. Ricardo van der Ende op 1,108 seconde, 3. Simon Knap op 10,558. Uitgevallen: Phil Bastiaans.
Hoofdrace: 1. Van der Kolk / Bleekemolen 27 ronden in 51:52,893, 2. Jan Lammers / Phil Bastiaans op 7,900 seconden, 3. Retera / Verheul op 32,961.
Stand: 1. Jeroen Bleekemolen 30 punten, 2. Peter van der Kolk 22, 3. Jan Joris Verheul 22, 9/10. Phil Bastiaans en Jan Lammers beiden 8 punten.
Team HTC Porsche Eindhoven is dit seizoen onder andere te volgen via www.twitter.com/GT3puntNL