Port of Rotterdam
Datum 26-4-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Totale overslag Rotterdamse haven stabiel
De overslag in de Rotterdamse haven lag in het eerste kwartaal van 2011
op vrijwel exact hetzelfde niveau als in de vergelijkbare periode vorig
jaar: 107 miljoen ton. In vergelijking met de sterke en brede toename
vorig jaar, is het beeld nu meer gedifferentieerd. Agribulk (+49%),
overig droog massagoed (+20%), containers (+12%), overig stukgoed
(+35%) en roll on/roll off (+8%) deden het zeer goed. De drie natte
productgroepen, ruwe aardolie (-1%), minerale olieproducten (-18%) en
overig nat massagoed (-2%) belandden in de min. Omdat ook de `zware'
producten ijzererts (-5%) en kolen (-8%) inleverden, is de balans
neutraal.
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: "Zoals
verwacht is de uitbundige groei er uit, al blijft 12% voor containers
opmerkelijk. De prognose voor dit jaar was en is een toename met een
procent of twee. Rekening houdend met traditionele seizoenspatronen en
op basis van het vertrouwen bij de procenten en inkopers, is dat
realistisch".
Droge bulk
De afname van de aanvoer van ijzererts, tot 9 miljoen ton, is te wijten
aan de hoge ertsprijzen. Daarom worden voorraden afgebouwd. De afvoer,
per trein en binnenvaart, blijft op niveau. De vraag naar kolen voor
energieproductie blijft onder druk staan van de lage aardgasprijs, maar
trekt aan door het verminderen van de nucleaire stroomproductie.
Vooralsnog zijn hiervoor de voorraden op de terminals aangesproken. De
behandeling van overig droog massagoed (mineralen, bouwstoffen,
biomassa) steeg fors, tot 3,4 miljoen ton. De vraag vanuit de
metaalindustrie blijft toenemen, vermoedelijk voor de productie van
exportgoederen. Op verbetering van de vraag uit de bouwsector hoeven we
dit jaar niet te rekenen. Er werd 2,2 miljoen ton agribulk aangevoerd,
fors meer dan in 2010, onder andere door de aanvoer van maïs voor de
nieuwe Abengoa bio-ethanolfabriek. Ook op de boeien in de Waalhaven
werd goed overgeslagen.
Natte bulk
De aanvoer van ruwe olie liep een 340.000 ton (twee middelgrote
tankers) terug tot 24,4 miljoen ton. De overslag van minerale
olieproducten is met 3 miljoen ton gedaald. Dit betreft vooral
stookolie en gasolie/diesel, de twee grootste productsoorten. Deze
komen uit Rusland, via de Baltische Zee waar de zeer strenge winter het
scheepvaartverkeer ernstig hinderde en waarschijnlijk invloed had op de
export naar Rotterdam. Het belangrijkst is de invloed van de afnemende
`contango' (prijs nu lager dan straks) voor middendistillaten (gasolie,
diesel, kerosine), gedurende het eerste kwartaal van 2010. Dat leidde
tot een golf lossende schepen, zowel naar landtanks als boord-boord
naar andere tankers. Met de relatieve en absolute daling is rekening
gehouden in de prognoses. Op dit moment is de drijvende opslag op de
Noordzee op normaal niveau. Het overig nat massagoed (chemische
basisproducten, biobrandstoffen, plantaardige oliën en vetten,
fruitsappen), daalde licht, met ruim 100.000 ton tot iets onder de 8
miljoen ton. De chemische industrie blijft op een goed niveau draaien
en de export nam zelfs iets toe. De overslag van ethanol blijft
constant en die van biodiesel trok de licht dalende trend van 2010
door. De behandeling van plantaardige olie lijkt vergelijkbaar met die
in 2010, met een zekere remming door de hoge prijs van palmolie.
Bedrijven kopen daarom niet meer dan noodzakelijk in.
Stukgoed
De overslag van containers zette de stijgende lijn van 2010 door: ruim
3 miljoen ton naar 29,8 miljoen ton. In eenheden van 20 voet gemeten,
was de groei ook stevig: 10% tot 2,9 miljoen TEU. De goede gang van
zaken is hoofdzakelijk te danken aan het verkeer met Azië. Het
intra-Europese verkeer herstelt zich langzaam door de voorzichtige
groei van de Engelse economie. De barre Baltische winter belemmerde ook
het containerveer met Rusland en al hebben door de hoge scheepskosten
(stookolie en charteren) enkele diensten de langere Rotterdamse route
weer verlaten, blijft Rusland een groeimarkt.
Ook het roll on/roll off verkeer, vrijwel geheel geconcentreerd op
Engeland, wordt meegezogen door het opfleurende economische klimaat in
het V.K: dik 300.000 ton meer naar 4,4 miljoen ton.
De behandeling van overig stukgoed maakte met een toename van 0,5
miljoen ton tot 1,9 miljoen, eindelijk weer eens een klapper. Dit is
vooral te danken aan de groeiende overslag van staal(brammen) op de
Steinweg terminal op de Maasvlakte.
Bijlage:
Overslag januari tot en met maart 2010 en 2011
Containers januari tot en met maart 2010 en 2011