Nederland wereldwijd nummer 1 in bereik van Twitter en LinkedIn in maart 2011
Persbericht van PR Newswire
LONDEN, April 26, 2011 /PRNewswire/ -- comScore, Inc. , toonaangevend
in het meten van de digitale wereld, publiceert vandaag de resultaten
van een onderzoek, gebaseerd op comScore Media Metrix, naar het gebruik
van sociale netwerken in Nederland. Het onderzoek laat zien dat de
Nederlandse sociale netwerkmarkt sterk blijft groeien en dat websites
als Facebook, Twitter en LinkedIn hun aandeel op deze markt blijven
vergroten.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20080115/COMSCORELOGO)
"De sociale netwerkmarkt in Nederland is uniek en vol interessante
ontwikkelingen", zegt Mike Read, SVP en Managing Director van comScore
Europa. "Het is één van de weinige markten waarop een lokale sociale
netwerkspeler (Hyves) nog steeds een groter bereik heeft dan Facebook,
maar deze voorsprong wordt steeds kleiner. Een ander interessant facet
van deze markt is dat Nederland het grootste internetbereik ter wereld
heeft voor de twee andere belangrijke sociale netwerksites, Twitter en
LinkedIn. Nederland is op meerdere manieren een belangrijke speler op
het gebied van sociaal netwerkgedrag wereldwijd".
Hyves leidt de Nederlandse sociale netwerkmarkt, voor Facebook
Ondanks dat de Nederlandse internetmarkt al lange tijd volwassen is,
blijft de sociale netwerkcategorie groeien. In maart 2011 groeide deze
categorie met 18 procent naar 11,5 miljoen bezoekers (dit staat gelijk
aan 96 procent van de online bevolking). Hyves behoudt de positie als
koploper op de markt van de sociale netwerksites met 7,6 miljoen
bezoekers in maart, maar Facebook wint snel terrein en groeide
afgelopen jaar 76 procent naar bijna 6,6 miljoen bezoekers. Twitter.com
en LinkedIn.com staan respectievelijk op de derde en vierde plaats met
meer dan 3 miljoen bezoekers en groeiden ongeveer met 70 procent het
afgelopen jaar.
Top 5 sociale netwerksites in Nederland
---------------------------------------
Maart 2011 vs. maart 2010
-------------------------
Totaal Nederland, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
---
Bron: comScore Media Metrix
---------------------------
Totaal aantal unieke bezoekers (000)
------------------------------------
%
Mrt-2010 Mrt-2011 Verandering
-------- -------- -----------
Totaal internet : totaal doelgroep 11.927 11.953 0
---------------------------------- ------ ------ ---
Sociale netwerken 9.742 11.490 18
----------------- ----- ------ ---
Hyves 7.692 7.650 -1
----- ----- ----- ---
Facebook.com 3.717 6.556 76
------------ ----- ----- ---
Twitter.com 1.923 3.207 67
----------- ----- ----- ---
LinkedIn.com 1.830 3.118 70
------------ ----- ----- ---
Windows Live Profile 2.924 2.769 -5
-------------------- ----- ----- ---
*Exclusief bezoeken van publieke computers,zoals internetcafés of
toegang
vanaf mobiele telefoons of PDA's.
Nederland nummer 1 in bereik LinkedIn en Twitter
Nederland heeft ook een uitzonderlijk hoge vertegenwoordiging op de
sociale netwerksites Twitter.com en LinkedIn.com, met het hoogste
internetbereik van alle landen voor deze sites. Per maand bezoekt meer
dan één op de vier Nederlandse internetgebruikers deze sites. Alle
landen in de top 10 van bereik voor LinkedIn zijn Engelstalig of
West-Europees, maar de landen met het hoogste bereik voor Twitter zijn
te vinden in alle hoeken van de wereld.
Top 10 landen in bereik (%) voor LinkedIn.com en Twitter.com
---
Maart 2011
----------
Totaal internet, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
---
Bron: comScore Media Metrix
---------------------------
LinkedIn.com % bereik Twitter.com % bereik
------------ -------- ----------- --------
Nederland 26,1% Nederland 26,8%
--------- ---- --------- ----
Ierland 21,0% Japan 26,6%
------- ---- ----- ----
Verenigde Staten 17,6% Brazilië 23,7%
---------------- ---- -------- ----
Canada 15,6% Indonesië 22,0%
------ ---- --------- ----
Verenigd Koninkrijk 14,9% Venezuela 21,0%
------------------- ---- --------- ----
Denemarken 14,4% Canada 18,0%
---------- ---- ------ ----
Australië 13,1% Argentinië 18,0%
--------- ---- ---------- ----
Nieuw-Zeeland 12,9% Turkije 16,6%
------------- ---- ------- ----
België 12,6% Filipijnen 16,1%
------ ---- ---------- ----
Singapore 12,0% Singapore 16,0%
--------- ---- --------- ----
Over comScore
comScore, Inc. is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld
en is de favoriete bron van digitale marketing intelligence. Kijk voor
meer informatie op http://www.comscore.com/companyinfo.
Volg ons op Twitter
http://twitter.com/comScore
http://twitter.com/comScoreEMEA
http://twitter.com/gfulgoni
comScore, Inc.
CONTACT: Hélène Azevedo, comScore, Inc.,
+33-(0)-1-7997-03-88,worldpress@comscore.com