Rijksoverheid
Proef aanpak taalachterstanden succesvol
Nieuwsbericht | 26-04-2011
Een driejarige proef waar 353 basisscholen aan mee hebben gedaan om
taalachterstanden te bestrijden, blijkt succesvol te zijn. Minister Van
Bijsterveldt (Onderwijs) heeft vandaag de eindrapportage van de Pilots
Taalbeleid Onderwijsachterstanden naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit de
proef blijkt dat vooral door opbrengstgericht werken de prestaties van
leerlingen toenemen.
Volgens Van Bijsterveldt laat de proef goed zien hoe scholen
taalachterstanden bij leerlingen kunnen bestrijden. "Opbrengstgericht
werken blijkt de sleutel tot succes voor het verbeteren van
taalprestaties. De uitkomsten van de pilots geven scholen handvatten om
aan de slag te gaan met het wegwerken van taalachterstanden". Het
intensieve taalbeleid heeft gewerkt: op de deelnemende
achterstandsscholen scoorden aan het einde van de proefperiode meer
leerlingen op verschillende onderdelen van het lezen voldoende dan
landelijk gemiddeld is voor achterstandsscholen.
De doelstelling was dat meer leerlingen het gemiddelde niveau zouden
halen op de onderdelen aanvankelijk en voortgezet lezen, begrijpend
lezen en woordenschat. Hoewel deze doelstelling niet voor alle groepen
op alle onderdelen is gehaald, zijn wel op alle onderdelen de
prestaties van de leerlingen verbeterd. De succesfactoren blijken
vooral te liggen in het helder formuleren van doelen, het toetsen van
leerlingen en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de uitkomsten
van de toetsen (opbrengstgericht werken). Doorslaggevende factoren zijn
de leraar die goed kan omgaan met verschillen tussen leerlingen en
onderwijskundig leiderschap. De taalcoördinator en intern begeleider
zijn van belang bij het inzichtelijk en bespreekbaar maken van de
resultaten. Tot slot moet het bestuur van een school zich
verantwoordelijk voelen voor leerlingresultaten.
De pilots liepen van het schooljaar 2007-2008 tot en met 2009-2010. De
hoofddoelstelling was taalachterstanden te verminderen op scholen
waarvan de leerlingpopulatie voor meer dan vijftig procent bestaat uit
kinderen met een lage sociaal-economische positie. Naast de pilots zijn
ook zo'n 2000 scholen bezig met een taal- of rekenverbetertraject.
Van Bijsterveldt neemt de uitkomsten van de pilots mee in haar
actieplan `Basis voor Presteren' dat in mei verschijnt. In het
actieplan presenteert de bewindsvrouw de maatregelen die zij gaat nemen
om de prestaties in het basisonderwijs te verbeteren.