Gemeente Asten
onderzoek KvK
Asten scoort 7.8 in onderzoek KvK
Met het project `vermindering regeldruk, verbetering dienstverlening
voor ondernemers' heeft de Kamer van Koophandel Brabant de afgelopen
jaren gemeenten gestimuleerd om (overbodige) regels en vergunningen af
te schaffen dan wel te vereenvoudigen. Veel gemeenten in het werkgebied
van de Kamer van Koophandel hebben mee
gedaan aan dit project waaronder ook Asten. Naar voren kwam dat het
ondernemers niet alleen gaat om de vergunning, maar ook om de
gemeentelijke dienstverlening daaromheen. Met andere woorden: is de
gemeente klantvriendelijk en deskundig? En wat is de reactie- en
levertijd bij individuele vragen?
Om meer inzicht te krijgen in de klantgerichtheid en
klantvriendelijkheid van gemeenten heeft de Kamer van Koophandel
Brabant door onderzoeksbureau SCC Consultancy een mysteryguestonderzoek
in alle 53 gemeenten in het werkgebied laten verrichten. De opdracht
was het leveren van objectieve aanbevelingen om de gemeentelijke
dienstverlening naar ondernemers te verbeteren.
In het onderzoek stond steeds een (informatie- of vergunningsaan)vraag
van een ondernemer centraal. Gekeken is hoe gericht de ondernemer
antwoord kreeg. De vragen zijn zowel telefonisch als per email gesteld.
Dit onderzoek betreft een nulmeting. Om de verbeteringen t.a.v.
dienstverlening te kunnen monitoren is de Kamer van Koophandel
voornemens om dit na één jaar te herhalen.
De gemeente Asten heeft afgelopen periode veel werk gemaakt van de
verbetering van de dienstverlening. Met een gemiddeld cijfer zit Asten
bij de top 5 van onderzochte gemeente met een 7.8.Het onderzoek geeft
per gemeente nog aanbevelingen per gemeente. Voor Asten is ook een
verbeterpunt aangegeven en dat betreft het sneller terugbellen.
Ga via deze link naar het complete rapport van de Kamer van Koophandel.