Persbericht

Aevitae Bleekemolen Racing tijdens Paasraces direct naar winst

Zandvoort, 25 april 2011. Aevitae Bleekemolen Racing is het nationale autosportseizoen 2011 goed begonnen. Tijdens de met 25.000 toeschouwers drukbezochte Paasraces behaalde Addie van de Ven in de tweede race van de zwaarbevochten Dutch Renault Clio Cup een fraaie overwinning, terwijl Sebastiaan Bleekemolen in race één als derde op het podium mocht plaatsnemen. In de Olympia Cup van deze klasse was Aevitae Bleekemolen Racing goed voor drie podiumklasseringen.

De Dutch Renault Clio Cup geldt ook in het nieuwe autosportseizoen weer als de meest competitieve merkencup van Nederland. Aevitae Bleekemolen Racing is in deze prestigieuze titelstrijd met maar liefst acht auto's vertegenwoordigd en het eerste raceweekend leverde voor het team meteen al één overwinning, één tweede en drie derde plaatsen op.

De eerste op paaszaterdag verreden race over veertig minuten leek voor Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) meteen de eerste overwinning op te gaan leveren. Na een snelle en zeer bekeken gereden race werd de Aevitae Bleekemolen Racing-rijder na veertig minuten als winnaar afgevlagd. Bleekemolen kreeg echter tien seconden straf wegens een te korte pitstop maar eindigde door zijn in de race opgebouwde voorsprong toch nog op een derde plaats.

De winnaar had de bui al zien hangen. "Ik heb een stopwatch in de auto en wist dat het op het randje was, maar het bleek dus net een halve seconde te kort. Met de race zelf ben ik tevreden. Mijn rondetijden waren niet alleen snel maar ook heel stabiel." Bleekemolen's teamgenoten Addie van de Ven (Apeldoorn) en Melvin de Groot (Velsen Noord) streden de hele race in de kopgroep en legden uiteindelijk beslag op de plaatsen vijf en zes. Rene Steenmetz (Breda) werd elfde.

In de Olympia Cup, de Clio-klasse voor minder ervaren deelnemers, stonden met Ruud Steenmetz (Breda) op een tweede en Alexander Keijzers (Apeldoorn) op een derde plaats maar liefst twee Aevitae Bleekemolen Racing-rijders op het podium. Het duo hoefde alleen overallwinnaar Max Braams voor zich te dulden. De in de Clio Cup debuterende Niels Kool (Lijnden) reed een keurige eerste race en passeerde in de Olympia Cup als zevende de finish, voor Dennis de Borst (Krommenie) die beslag legde op plaats acht.

In de op tweede paasdag voor ruim 25.000 toeschouwers verreden wedstrijd nam Addie van de Ven revanche door op overtuigende wijze de winst voor Aevitae Bleekemolen Racing binnen te slepen.
"Ik had een topstart, lag meteen tweede en zette druk op de leider die vervolgens een foutje maakte. Eenmaal op kop heb ik me geconcentreerd op het rijden van snelle ronden. Het gaatje was groot genoeg waardoor ik niet echt onder druk stond, al duurde de race voor mijn gevoel wel lang."
Sebastiaan Bleekemolen was vele ronden in een felle strijd verwikkeld om plaats vier maar werd aangetikt en viel daardoor terug naar plaats acht. In de laatste twee ronden wist hij nog twee plaatsen goed te maken om zo als zesde te worden geklasseerd. "In de eerste ronde kreeg ik al een tik waardoor de achteras krom raakte. Daarmee werd het wel erg moeilijk zeker toen ik bij een inhaalactie door diezelfde rijder weer werd geraakt. Ik had er alles bij elkaar iets meer van verwacht maar de snelheid was ondanks die kromme as goed."
Melvin de Groot legde beslag op plaats acht en bleef daarmee Rene Steenmetz één plaats voor. In de Olympia Cup pakte Ruud Steenmetz met een derde plaats zijn tweede podium van het weekend. Alexander Keijzers passeerde als vierde de finish op plaats zeven gevolgd door Niels Kool en op tien door Dennis de Borst.

Toerwagen Diesel Cup
In de Toerwagen Diesel Cup was Aevitae Bleekemolen Racing tijdens de Paasraces met drie equipes actief. In de eerste wedstrijd over 100 minuten reed het duo Marcel van Leen en Ron Swart een fraaie inhaalrace door met hun BMW120d als dertiende gestart op te rukken naar plaats vijf. In race twee moest het duo na een crash opgeven. De equipe Henry van Os/Kees Bouhuys (BMW320d) eindigde in de eerste race op plaats negen en in race twee op plaats dertien. Willem Cornelissen/Martin de Kleijn (BMW123d) passeerden in de eerste race als twaalfde de finishvlag om in race twee beslag te leggen op plaats zeven.

Jeroen Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen deed weer van zich spreken in het prestigieuze Dutch GT4 Championship. In de eerste race op paasmaandag reed Jeroen Bleekemolen naar een afgetekende overalloverwinning (Benelux GT4 Cup en Dutch GT4 Championship) terwijl hij in race twee als tweede in de Benelux Cup eindigde en opnieuw de winst greep in het Dutch GT4.

Dutch Renault Clio Cup
Race 1: 1. Max Braams, 20 ronden; 2. Ronald Morien, op 1.626;
3. Sebastiaan Bleekemolen, op 2.014; 4. Sheila Verschuur, op 2.072;
5. Addie van de Ven, op 2.551; 6. Melvin de Groot, op 2.729;
8. Ruud Steenmetz, op 3.256; 9. Alexander Keijzers, op 6.019;
11. Rene Steenmetz, op 10.935; 14. Niels Kool, op 17.782; 16. Dennis de Borst, op 32.014.
Olympia Cup: 1. Max Braams, 20 ronden; 2. Ruud Steenmetz, op 3.256;
3. Alexander Keijzers, op 6.019; 4. Reynier de Pundert, op 7.693;
5. Wilbert van den Burg, op 16.987; 7. Niels Kool, op 17.782; 8. Dennis de Borst, op 32.014.

Race 2: 1. Addie van de Ven, 12 ronden; 2. Sheila Verschuur, op 0.486;
3. Marcel Dekker, op 0.718; 4. Ronald Morien, op 8.839; 5. Robert van den Berg, op 9.028; 6. Sebastiaan Bleekemolen, op 12.151; 8. Melvin de Groot, op 14.038; 9. Rene Steenmetz, op 14.330; 10. Ruud Steenmetz, op 14.750; 11. Alexander Keijzers, op 15.525; 16. Niels Kool, op 21.798;
19. Dennis de Borst, op 30.501.
Olympia Cup: 1. Marcel Dekker, 12 ronden; 2. Max Braams, op 13.234;
3. Ruud Steenmetz, op 14.032; 4. Alexander Keijzers, op 14.807;
5. Reynier de Pundert, op 17.822; 7. Niels Kool, op 21.080; 10. Dennis de Borst, op 29.783.

Stand na twee races:
1. Addie van de Ven 32; 2. Sheila Verschuur 30; 3. Ronald Morien 30;
4. Max Braams 29; 5. Sebastiaan Bleekemolen 25; 6. Melvin de Groot 18; 8. Ruud Steenmetz 14; 9. Rene Steenmetz 12; 10. Alexander Keijzers 12; 18. Niels Kool 2.
Olympia Cup: 1. Marcel Dekker 10; 2. Max Braams 7; 3. Ruud Steenmetz 5; 4. Alexander Keijzers 4; 5. Reynier de Pundert 3; 7. Niels Kool 1.

Toerwagen Diesel Cup:
Race 1: 1. Eq. Morien - De Groot, VW Golf5, 47 ronden; 2. Jeroen Dik, VW Golf5, op 10.614; 3. Eq. Fridman - Van der Kolk, BMW 120d, op 18.204;
4. Eq. Kool - Zumbrink, BMW 120d, op 26.939; 5. Marcel van Leen - Ron Swart, BMW 120d, op 33.685; 9. Henry van Os - Kees Bouhuys, BMW 320d, op 1:38.600; 12. Willem Cornelissen - Martin de Kleijn, BMW 123d, op 1 ronde.

Race 2 (voorlopige uitslag): 1. Eq. Kool - Zumbrink, BMW 120d, 22 ronden;
2. Eq. Van der Kolk - Fridman, BMW 120d, op 0.286; 3. Rob Severs, BMW 123d, op 3.427; 4. Jeroen Dik, VW Golf5, op 4.981; 5. Eq. Zwart - Lisette Braams, BMW 123d, op 5.594; 7. Willem Cornelissen - Martin de Kleijn, BMW 123d, op 7.776; 13. Henry van Os - Kees Bouhuys, BMW 320d, op 3 ronden; Uitgevallen Marcel van Leen - Ron Swart, BMW 120d.