De moderne Nederlandse man zakt door het ijs
Amsterdam, 19 april 2011 Hoewel de Nederlandse man liefde en seks ziet als twee verschillende dingen, neemt hij weinig initiatief tijdens een date. Wél dikt hij zijn verhaal de volgende dag aan bij zijn vrienden. Klussen en verbouwen geeft hij het liefst uit handen, maar een knoopje naait hij zelf op zijn overhemd. Bovendien weet 15% van de mannen niet meer hoe een bougiesleutel eruit ziet. De moderne Nederlandse man zakt door het ijs, concludeert dé mannenzender van Nederland op basis onderzoek van onder 3.500 mannen. Discovery Channel deed onderzoek naar mannelijkheid van de Nederlandse man in het kader van het programma 'James May's Man Lab' waarin James May afrekent met de middelmatigheid van de hedendaagse man.
Als het op versieren van een potentiële partner aankomt, vertrouwt slechts een kwart op zijn looks. De rest van de Nederlandse mannen moet het hebben van zijn gevoel voor humor, intelligentie en het vervullen van de wensen van hun date. Tijdens een afspraakje is uit eten gaan favoriet: ruim de helft neemt zijn potentiele verovering mee uit eten. Op het moment suprême moet het initiatief echter van de vrouw komen: bij het afscheid geeft de helft van de mannen een voorzichtige kus op de wang, een kleiner deel houdt het bij een ferme handdruk en slechts 14% van de mannen heeft voldoende moed om de potentiële liefdespartner mee naar binnen te vragen. De volgende dag bij de koffieautomaat echter, dikt de helft van de mannen het verhaal aan om indruk te maken. Opvallend is dat mannen seks en liefde goed kunnen scheiden. 58% van de mannen in een relatie vindt dit twee verschillende dingen, terwijl dit percentage bij single mannen nog iets hoger is: 65%. 15% van de mannen in een relatie handelt hier ook naar...
Nederlandse mannen voelen zich superieur aan vrouwen als het aankomt op gevoel voor richting: ruim driekwart van de mannen is ervan overtuigd dat mannen een beter richtingsgevoel hebben dan vrouwen. Hoewel 86% van de Nederlandse mannen claimt goed kaart te kunnen lezen, vertrouwt vier op de vijf mannen op een navigatie. Tijdens een ruzie in de kroeg, zijn mannen al even modern. Als iemand een duw uitdeelt, negeert bijna drie kwart van de mannen deze persoon of probeert ze te bedaren. Slechts een vijfde van de mannen geeft een duw terug. Bij een wesp durven ze wél te meppen: een derde slaat de wesp in één klap dood. Slechts vijf procent van de mannen raakt in paniek en rent weg.
De Nederlandse man is geen klusser: slechts een kwart van de mannen pakt grote klussen in en om het huis zelf aan. Voor een simpelere klus, zoals het aansluiten van een TV decoder, draait 66% zijn hand niet om. Toch geeft 2% zelfs deze klus uit handen. Desondanks denkt de Nederlandse man verstand te hebben van gereedschap. Als een vriend zou vragen de bougiesleutel aan te geven, geeft 82% zonder enige moeite de juiste sleutel aan. Desondanks heeft 15% van de mannen geen idee hoe deze bougiesleutel eruit ziet. Gelukkig weet wel bijna elke man waar een bougie toe dient. Van een iets minder "mannelijk klusje" zijn de meeste mannen niet vies. Als er tijdens het aankleden een knoop van hun overhemd springt, gooit 37 % van de mannen zijn overhemd in de hoek en lost dit later op. Maar liefst 27 % van de mannen naait het knoopje er meteen weer op! Een kwart van de mannen laat dit over aan zijn partner.
James May's Man Lab
Nu het leven om ons heen zo eenvoudig is gemaakt, dreigt de gemiddelde man af te glijden naar de positie van een 'onwetende onnozelaar' die geen schroevendraaier meer kan vasthouden en alleen nog maar zijn weg kan vinden door te luisteren naar zijn automatische navigatiesysteem. Tijd om daar verandering in te brengen, vindt presentator James May. In zijn Man Lab rekent hij op even leerzame als extreme wijze af met de middelmatigheid van de hedendaagse man. Hij leert hem hoe hij een bom kan demonteren, een raket kan bouwen, met een radiografische helikopter wespen kan vangen en natuurlijk hoe hij een vrouw het hof kan maken. Zodat de man weer met rechte rug door het leven kan. James May's Man Lab is vanaf maandag 25 april om 21:00 uur te zien op Discovery Channel.
o-o-o-o
Bovenstaand onderzoek is tot stand gekomen op basis van onderzoek onder 3.500 mannen uit het Discovery Panel. Het Discovery Panel is het online meetinstrument van Discovery Networks Benelux bestaande uit 13.000 mensen die regelmatig ondervraagd worden over relevante mannenkwesties en Discovery Channel-gerelateerde zaken. Discovery Channel is expert op het gebied van mannen en lanceerde daartoe in 2008 het grootste onderzoek naar de Europese man ooit 'Species - een blauwdruk van jonge mannen'. Discovery Channel publiceert regelmatig vervolgonderzoek over de Nederlandse man. Zie voor meer informatie www.discoverypanel.nl,
Aanvullende informatie voor de redactie:
Over Discovery Networks Benelux:
Discovery Networks Benelux maakt deel uit van Discovery Communications, (NASDAQ: DISAD, DISBD, DISCK): 's werelds grootste non-fictie mediabedrijf, met ruim 1,5 miljard gecumuleerde abonnees in meer dan 170 landen. Discovery Networks Benelux voert zeven zenders in Nederland en België, waarvan Discovery Channel en Animal Planet in Nederland overal te ontvangen zijn, en Discovery World, Discovery Science, Discovery HD Showcase, Animal Planet HD en Discovery Travel & Living digitaal. Vanaf 1 oktober 2009 is Discovery Channel analoog te ontvangen in heel Vlaanderen. De andere Discovery-kanalen waren al digitaal te ontvangen in Vlaanderen. Internationaal voert Discovery ook diensten zoals howstuffworks.com en treehugger.com. In Nederland bereikt Discovery Channel maandelijks 10 miljoen kijkers en heeft het de hoogste selectiviteit op mannen. Discovery Channel lanceerde onlangs 'SPECIES: een blauwdruk van jonge mannen', de grootste studie naar de Europese man ooit. Het onderzoek bevestigt Discovery Channel's rol als expert op het gebied van jonge mannen. Discovery Channel is te volgen op