Provincie Flevoland
Duurzaam ondernemen in de Grafimedia
Publicatiedatum: 22 april 2011
Negen grafische bedrijven uit Flevoland ondertekenden op woensdag 20
april 2011 een intentieverklaring om samen te gaan werken op het gebied
van duurzaamheid. Hiermee is officieel de grafische duurzaamheidskring
Flevoland opgericht. "De grafische sector is koploper en een voorbeeld
voor andere sectoren in onze provincie", aldus Andries Greiner,
Gedeputeerde Economische Zaken.
De bedrijven komen regelmatig bij elkaar om duurzame innovaties in de
sector te bespreken. Doel is leren van elkaar en sneller en duurzamer
innoveren. Volgens dhr. Bogers van Weber Marking Systems, gastheer van
vandaag, levert dit een hoger bedrijfsrendement, een lagere
milieubelasting en meer welzijn voor de medewerkers op. We willen graag
een voorbeeld voor de regio zijn en laten zien wat onze industrie al
bereikt heeft de afgelopen jaren. Het delen van kennis over duurzame
maatregelen is de inspiratie voor een ander bedrijf om een dergelijke
maatregel ook te treffen.
De bijeenkomsten worden gevoed door eigen ervaringen, maar ook door de
inbreng van enkele essentiële spelers in het veld van duurzaam
ondernemen: het kenniscentrum Stichting Stimular, de
Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland bv (OMFL), de branchevereniging
KVGO en Syntens. Hedwig Boerrigter, teamleider Innovatie en
Ontwikkeling van de OMFL: "Samen met Syntens werkt de OMFL aan de
verduurzaming van het Flevolandse bedrijfsleven binnen het
innovatieprogramma Kansen voor Flevoland. Uiteindelijk gaat het erom
dat de bedrijven geld verdienen met duurzaam ondernemen."
Duurzame voorbeelden
Zo heeft Graficiënt een duurzaam bedrijfspand gebouwd. Gert-Jan
Martens, directeur Graficiënt: "Dit levert natuurlijk direct milieu- en
kostenbesparingen op, maar heeft ook zijn weerslag op de medewerkers,
die nu ook zelf met duurzame ideeën komen. Zo hebben wij onze sanitair
ruimtes op voorspraak van de medewerkers voorzien van milieu
gecertificeerde producten." Drukkerij Van der Wekken en Drukkerij Cabri
zijn meer gaan carpoolen en Vormgeving Onbekend is een
energiebesparingsactie gestart.
Behoefte uit de markt
Grafische bedrijven zien duurzaam ondernemen als een kans om hun omzet
te behouden en te vergroten. Aan de ene kant bespaart het kosten, kun
je efficiënter werken en meer bereiken met je medewerkers. Aan de
andere kant kunnen duurzame drukkers beter voldoen aan de vraag van hun
bestaande en nieuwe klanten. De markt vraagt om duurzame leveranciers
en organisaties kopen steeds vaker duurzaam in. Daar speelt de
duurzaamheidskring op in.
Foto: de partners hebben de intentieverklaring getekend.