FloraHolland
FloraHolland Product Commissie Tulp
FLORAHOLLAND (22 april 2011) - De FPC Tulp heeft op 15 april een
bijeenkomst in het teken van de tulpenafzet gesteld. Tijdens deze
bijeenkomst is de FPC eerst geïnformeerd over de stand van zaken ten
aanzien van het Marktplan Tulp. Van alle, maar liefst 34 actiepunten,
zijn er 9 afgerond. Alle andere actiepunten zijn onder de aandacht. Bij
alle deelthema's zijn verschillende FPC-leden als coach betrokken.
Aan de hand van stellingen heeft de FPC, samen met een aantal
medewerkers van FloraHolland, gediscussieerd over de ontwikkelingen
rond de tulpenafzet in de toekomst en de gewenste rol van FloraHolland
daarin. Enkele belangrijke conclusies:
o Daghandel met e-Trade is de trend die we hard moeten doorzetten en
moeten verbreden naar meer segmenten. Nog meer begeleiding van kwekers
in vroeg moment van seizoen om hier slim mee te werken.
o Contractverkoop vraagt steeds meer voorbereiding en samenwerking om
marktgestuurd de kansen in de markt in te vullen. We missen nu orders
door onvoldoende communicatie met en tussen kwekers.
o Marktprijs beïnvloedende acties van verkopers zijn eminent om
prijspeil in contracten in stand te houden.
o Kostprijs + wordt relevanter dan Klokprijs + in de veranderde
verhoudingen tussen Klok en Connecthandel.
o Acties op marktvergroting in diverse segmenten zijn bepalend om de
volumegroei in teelt, maar ook behoefte in de markt meer gepland aan te
vliegen. Trademarketing is een belangrijke rol met hoge verwachtingen,
mede gefinancierd vanuit Tulpen Promotie Nederland.
o Risicomanagement en specifieke inhoud van contracten is steeds
essentiëler om in spannende tijden claims op te lossen.
o Korte lijnen en kennisuitwisseling tussen eindklant en kweker zijn
enorm van belang om tot bestendigde win-win lijnen te komen. De
kwekerinitiatieven om tot kortere lijnen te komen met communicatie en
terugkoppeling vanuit eindklant dienen we te stimuleren en faciliteren.
Dat overigens met respect voor de belangrijke rol van commissionairs en
groothandel.
Ideeën over hoe de aankomende vijf jaar tot een betere
tulpenvermarketing kan worden gekomen zijn geïnventariseerd. Hierbij
werden ideeën genoemd als: schapbeheer, verhogen aantal stelen per bos,
aanpassing verpakking en een goede kennisoverdracht vanuit de markt
richting de broeiers. Vanuit de FPC is ook aangedrongen op een goed
e-mailbestand, waarmee broeiers eenvoudig direct kunnen worden
benaderd.
De eerstvolgende reguliere FPC-vergadering vindt plaats op 27 mei op
vestiging Rijnsburg.