Jaarcijfers Ladingdiefstallen
Persbericht van RDW
Brabant en Limburg koploper.
Hoevelaken - In 2010 werd in Nederland 586 keer aangifte gedaan van
diefstal van lading. Bovendien werd in 113 gevallen aangifte gedaan van
diefstal van lading inclusief het voertuig waarmee het getransporteerd
werd. Ook werden er 266 pogingen tot diefstal geregistreerd. Hiernaast
werden in 2010 nog 286 vrachtauto's, aanhangers en opleggers gestolen
zonder lading.
Verreweg de meeste ladingdiefstallen vonden plaats in het Zuidoosten
van Nederland. Vooral Venlo, Eindhoven en Heerlen zijn hot spots voor
het zeilen snijden. Voertuigen met of zonder lading werden vooral
gestolen in Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam. Dat blijkt uit de
jaarrapportage 2010 van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).
Meest gestolen
Ladingdieven snijden vaak de zeilen van een of meer vrachtauto's of
aanhangers door om te zien welke lading in het voertuig aanwezig is. Ze
hebben het vooral gemunt op computers, geluid- en beeldapparatuur,
elektrische apparaten, voeding- en genotmiddelen, kleding,
voertuigonderdelen en cosmetica. Criminelen maken vaak gebruik van
gestolen vrachtauto's om de eveneens gestolen lading te transporteren.
Meer dan de helft van de gestolen voertuigen werd later leeg
teruggevonden.
Maatregelen
In december 2009 sloten 13 partijen het Convenant Aanpak Criminaliteit
Transportsector. Doel van het convenant is, transportcriminaliteit
beter in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die terug te
dringen. Onderdeel van het convenant is het verzamelen, monitoren en
analyseren van cijfers en het publiceren van deze gegevens. De door het
KLPD verzamelde gegevens zijn belangrijk voor het maken van analyses
over deze vorm van criminaliteit. De analyses ondersteunen de politie
en het Openbaar Ministerie (OM) bij de opsporing en vervolging. De
politie beschikt naast de capaciteit in de regio's ook over een
gespecialiseerd rechercheteam dat bovenregionaal werkt. Sinds 1 januari
2011 is een Snel Interventie Team inzetbaar om met gerichte acties de
transportcriminaliteit aan te pakken. Bij het OM is een
gespecialiseerde Officier van Justitie ingezet, die zorgt voor de
landelijke coördinatie. Een aantal verzorgingsplaatsen langs de route
van Rotterdam naar Venlo is uitgerust met beveiligingssystemen (de
"secure lane").
In de loop van 2010 zijn maatregelen genomen om meer gegevens over
ladingdiefstallen te verzamelen. Het KLPD heeft begin 2010 een
verbeterd systeem hiervoor in gebruik genomen, verzekeraars hebben
sinds 1 januari 2011 een gezamenlijk meldingssysteem
transportcriminaliteit en de transportkoepels stimuleren hun achterban
om alle gevallen van criminaliteit en dreiging te melden. Door deze
voortdurende verbeteringsslag zijn de cijfers over 2010 niet goed te
vergelijken met die van eerdere jaren.
*
Organisatie info:
RDW