Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Persbericht consumentenorganisaties LOCOV
NS-klanttevredenheidsonderzoek 1e kwartaal 2011
21 april 2011

Tegenstellingen in eerste kwartaal 2011

NS-reizigers ontevredener, punctualiteit weer flink omhoog

NS deed het in het eerste kwartaal volgens de klanten minder goed, zowel in vergelijking met het voorafgaande kwartaal als ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010. Op tijd rijden en informatie bij ontregelingen zijn voor de reizigers belangrijk. Juist op deze punten nam de tevredenheid af. Zo gaf 44% van de reizigers een rapportcijfer 7 of meer voor 'op tijd rijden' (4% minder dan vorig kwartaal, 2% minder dan eerste kwartaal 2010). Het oordeel over informatie bij ontregelingen daalde van 54% naar 50% tevreden reizigers. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat wordt uitgevoerd voor NS, consumentenorganisaties en ministerie van Infrastructuur en Milieu. De gemeten punctualiteit toont echter een overtuigend herstel.

De lage klanttevredenheid steekt opvallend af bij de gemeten treinpunctualiteit, die in het eerste kwartaal bijna een recordhoogte bereikte en zich daarmee overtuigend herstelde. Deze tegenstelling is ongetwijfeld te verklaren uit een na-ijleffect van de winterproblemen in de klanttevredenheidscijfers.

Verder valt op dat de reizigers voor het tweede achtereenvolgende kwartaal wat minder tevreden zijn over de klantgerichtheid van het personeel (60% geeft een 7). Dit oordeel is een optelsom van aparte beoordelingen van stations- en treinpersoneel, waarbij het gaat om aanspreekbaarheid en vriendelijkheid.

Slechtere scores op belangrijke punten betekenen onvermijdelijk ook een lagere algemene klanttevredenheid over het reizen met NS. 69% van de reizigers gaf NS een 7 of meer. Het is vier jaar geleden dat dit percentage voor het laatst onder de 70 lag.

NS en ProRail hebben zich de grote problemen voor de reizigers van afgelopen herfst en winter aangetrokken en verbetermaatregelen aangekondigd. De minister van Infrastructuur en Milieu zal de uitvoering nauwgezet volgen en de sturing van de organisaties aanscherpen. De consumentenorganisaties waarderen deze inspanningen. Zij zullen de resultaten kritisch volgen en daar voorzover mogelijk ook via het LOCOV input voor leveren.