Ingezonden persbericht
Persbericht
Fietsplatform tekent aandachtspunten en checklist op in Adviesnotitie
'Kwaliteitsborging fietsroutenetwerken noodzakelijk'
Stichting Landelijk Fietsplatform, onafhankelijk kennis- en coördinatiepunt voor het recreatieve fietsen in Nederland en beheerder van het landelijke netwerk van LF-routes, heeft de afgelopen jaren geadviseerd bij de realisatie van de regionale knooppuntnetwerken. De uitrol van de ruim 40 netwerken vond plaats onder regie van provincies en/of gemeentelijke samenwerkings-verbanden. De uitvoering ervan is in hoofdlijnen gelijk. Dit is door het Fietsplatform ook nadrukkelijk bepleit, in het belang van de fietser. In zijn rol als 'landelijk systeembeheerder' voor de recreatieve fietsroutenetwerken stelt het Fietsplatform echter tegelijkertijd vast dat er de nodige aandachtspunten zijn. Zo sluiten de netwerken niet overal goed op elkaar aan en is het beheer en onderhoud niet overal goed geregeld.
Fietsroutenetwerken stimuleren het recreatieve fietsen
In de afgelopen jaren is in Nederland voor de recreatieve fietser een groot aantal regionale fietsroutenetwerken met knooppuntbewegwijzering ontwikkeld. Deze knooppuntnetwerken zijn een groot succes - ze woorden intensief gebruikt, vooral door dagtochtenfietsers. De knooppuntnetwerken sluiten aan op het landelijke netwerk van LF-routes (Landelijke Fietsroutes), dat vooral wordt gebruikt voor langere fiets(vakantie)tochten. De twee soorten fietsroutenetwerken vormen samen inmiddels een onmisbaar onderdeel van het recreatief-toeristisch aanbod in ons land, waarmee Nederland zich op de kaart zet als uniek fietsland en aantrekkelijke toeristische bestemming. De netwerken vormen daarbij een krachtige basis voor de verdere toeristische promotie en voor het stimuleren van het recreatieve fietsen. Ter illustratie: nu al maken jaarlijks ruim 8,5 miljoen Nederlanders meer dan 200 miljoen recreatieve fietstochten. Alleen al aan bestedingen onderweg wordt daarbij jaarlijks een bedrag van ¤ 75
0 miljoeen uitgegeven.
3500 km aan 'binnengrenzen'
In de rol van 'landelijk systeembeheerder' voor de recreatieve fietsroutenetwerken stelt het Fietsplatform vast dat de uitvoering van de knooppuntnetwerken in hoofdlijnen gelijk is - een goede zaak. Er zijn echhter ook de nodige aandachtspunten. Zo resulteren de ruim 40 knooppuntnetwerken in maar liefst ruim 3500 km aan 'binnengrenzen' binnen Nederland. De fietser wil deze grenzen niet ervaren, maar de praktijk is dat deze regionale netwerken nu niet altijd goed aansluiten.
Beheer en onderhoud niet overal goed geregeld
Ook is niet overal het beheer en onderhoud goed geregeld. Zo is in sommige regio's niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor het knooppuntnetwerk na aanleg. Of er ontbreken sluitende, meerjarige afspraken voor de uitvoering van het onderhoud. Problemen kunnen dan niet worden geadresseerd (bijvoorbeeld vanuit het landelijk Meldsysteem Fietsroutebewegwijzering). Er is meer samenwerking mogelijk en nodig ten aanzien van het beheer en onderhoud, efficiencywinst is mogelijk (bijvoorbeeld combinatieafspraken beheer LF- en knooppuntbewegwijzering, combinatieafspraken meerdere regio's).
Digitaal beheer routegegevens ontbreekt
Een ander aandachtspunt is dat een goed digitaal beheer van de routegegevens ontbreekt in veel regio's. Dit bemoeilijkt een efficiënt beheer. Knooppuntnetwerken zijn voor veel geld digitaal ingemeten. Niet in alle regio's worden de digitale bestanden echter actueel gehouden. Wanneer dit niet gebeurt gaat veel informatie verloren en zijn de bestanden al snel niet meer bruikbaar. Dit leidt tot kapitaalvernietiging. Het Landelijk Fietsplatform kan hiervoor met zijn Fiets-GIS hulp bieden.
Oproep in adviesnotitie: blijf investeren
Last but not least verschilt ook de kwaliteit van de routes per regio - niet altijd zijn de bbeste routes opgenomen. Ook zijn de routes niet overal even duidelijk bewegwijzerd waardoor deze lastig zijn te volgen.
Bovenstaande en tal van andere aandachtspunten en aanbevelingen staan, inclusief een checklist, opgetekend in de nieuwe adviespublicatie van het Fietsplatform, getiteld 'Recreatieve fietsroutenetwerken - welke kant op?'. Deze wordt breed verspreid onder alle belanghebbenden. Om er uit te halen wat er in zit, is het zaak de (knoop)punten op de i te zetten, aldus het Fietsplatform. Het Fietsplatform zal hier vanuit zijn rol en met zijn middelen aan blijven bijdragen. Bijvoorbeeld door provincies/regio's met raad en daad bij te staan, maar ook door kennis over het gebruik van routenetwerken te bundelen en verspreiden. Het Fietsplatform roept overheden en organisaties op zich ook te blijven inzetten voor de netwerken en hierin te blijven investeren, ook in de nazorg - duiddelijk is dat dit loont!