KPN NV
Persbericht

KPN: EBITDA outlook verlaagd, vrije kasstroom outlook gehandhaafd

Datum

21 april 2011

Nummer

015p

Nederlandse omzet lager dan verwacht, nieuwe strategie versneld om activiteiten te versterken

Hoofdpunten
* Lager dan verwachte omzet in Nederland
* Nieuwe strategie en gerelateerde investeringsplannen versneld om Nederlandse activiteiten te versterken
* Duitse activiteiten stevig op de rit, winstgevende groei ondanks MTA verlagingen
* Verlaging verwachting EBITDA 2011, vrije kasstroom outlook gehandhaafd, deels door fiscale faciliteit
* Handhaving dividendvoorstel âo/oo¥ EUR 0,85 per aandeel en EUR 1 mrd aandeleninkoopprogramma

KPN verlaagt de verwachting voor de EBITDA voor 2011 naar > EUR 5,3 mrd. Eerder ging KPN uit van groei van de EBITDA ten opzichte van 2010, toen EUR 5,5 mrd EBITDA werd behaald. Deze aanpassing is nodig vanwege nieuwe trends in de Nederlandse telecommarkt en versnelde investeringen die gedaan worden als onderdeel van nieuwe strategische plannen om de Nederlandse activiteiten te versterken. Deze plannen worden toegelicht op 10 mei.

Trends die in het eerste kwartaal impact hebben op Nederlandse activiteiten:
* De omzet uit mobiele diensten in de Nederlandse consumentenmarkt zijn lager dan verwacht door een versnelling van veranderend klantgedrag
* Het zakelijk segment heeft last van toenemende prijsdruk en terughoudende klanten
* Geplande kostenbesparingen zijn onvoldoende om additionele omzetdaling (bovenop omzetdaling door verplichte tariefsverlaging) op te vangen.

KPN Nederland zal nieuwe abonnementsvormen introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben. Deze abonnementen zullen de daling van het 'traditionele' sms-en mobiel belverkeer opvangen en de klantwaarde optimaliseren.

De vrije kasstroom in 2011 wordt ondersteund door fiscale faciliteiten gericht op innovatie. Dit stelt KPN in staat om versneld investeringen te doen om de Nederlandse activiteiten te versterken.

Versnelde uitrol strategisch investeringsprogramma:
* Versterken marktpositie mobiele consumentenmarkt en zakelijke vaste lijnen-markt
* Verbeteren marktaandeel breedband en televisie
* Uitbreiden distributiecapaciteit en upgrade VDSL-netwerk

Om de kostenbasis nog verder te verlagen start KPN in Nederland een nieuw, meerjaren besparingsplan tot 2015 waarin het aantal arbeidsplaatsen met circa 4.000 tot 5.000 zal worden verlaagd, hoofdzakelijk door outsourcing en offshoring van de back-office. Dit betreft 20% tot 25% van de arbeidsplaatsen in Nederland. De kosten van deze meerjarige reorganisatie bedragen in totaal circa EUR 250 mln tot EUR 300 mln. In de EBITDA verwachting is het deel van deze kosten met betrekking tot 2011 nog niet meegenomen.

Vooruitzichten

KPN verwacht in 2011 EBITDA van meer dan EUR 5,3 mrd, groei van de vrije kasstroom ten opzichte van 2010 en een dividend van minimaal 0,85 euro per aandeel. KPN verwacht in 2011 maximaal 2 miljard euro te investeren en gaat door met het aandelen inkoopprogramma van 1 miljard euro.

Statement van Eelco Blok, CEO KPN:

'We zien negatieve trends in Nederland. Ik ben verheugd met de sterke onderliggende prestaties in Duitsland en België, waar wij blijven investeren. Het is mijn doel om KPN de beste dienstverlener van Nederland te maken en buiten Nederland te blijven groeien. We gaan versneld investeren. Ik ben er van overtuigd dat we de maatregelen nemen die nodig zijn om onze Nederlandse activiteiten te versterken. Op 10 mei zal ik mijn gedetailleerde plannen toelichten.'

Kerncijfers KPN

(In miljoenen euro tenzij anders aangegeven)

1e kwartaal 2011

1e kwartaal 2010

Î" op jaarbasis

Opbrengsten en baten

3.235

3.277

-1,3%

- waarvan opbrengsten

3.195

3.271

-2,3%

EBITDA

1.269

1.323

-4,1%

Bedrijfsresultaat (EBIT)

712

793

-10%

Resultaat na belastingen (netto resultaat)

591

449

32%

Winst per aandeel (in EUR)

0,39

0,28

39%

Kasstroom uit operationele activiteiten

465

229

>100%

Investeringen

-382

-335

14%

Inkomsten uit vastgoed

47

7

>100%

Belastingverrekening E-Plus

61

327

-81%

Vrije kasstroom

191

228

-16%

Samenvatting resultaten eerste kwartaal

De omzet en overige opbrengsten van KPN daalden in het eerste kwartaal van 2010 met 1,3% tot 3,24 miljard euro. Bij de Nederlandse telecomactiviteiten daalde de omzet, terwijl deze bij Getronics en Mobile International stabiel was. iBasis wist haar omzet wederom te laten groeien. De omzet van KPN als geheel daalde zoals verwacht voornamelijk door verplichte tariefsverlagingen. Deze verlagingen hadden ook een negatief effect op de winstgevendheid van KPN. De EBITDA daalde met 4,1% naar 1,27 miljard euro. De nettowinst van KPN steeg echter met 32% naar 591 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een belastingbate die betrekking heeft op fiscale faciliteiten voor innovatie.

Consumentenmarkt: gedragsverandering door opkomst mobiele 'apps'

In het eerste kwartaal van 2011 zette de groei van mobiele data zich voort. De omzet uit mobiele data steeg met 50% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010. Ongeveer de helft van onze klanten maakt gebruik van mobiel internet. Het ruime aanbod van hoogwaardige smartphones en de grote hoeveelheid mobiele 'apps' heeft geleid tot een verandering in het gedrag van onze klanten. Meer dan in voorgaande kwartalen maakten klanten gebruik van social media en mobiele 'apps' om te communiceren. Daardoor is er een daling van het 'traditionele' sms-en mobiel belverkeer. De huidige abonnementsvormen spelen onvoldoende in op deze trend. Om ook in de toekomst vernieuwende mobiele datadiensten aan te kunnen blijven bieden, zal KPN nieuwe abonnementsvormen introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben. Dit in tegenstelling tot de traditionele mobiele abonnementen die vooral zijn opgebouwd rondom spraakdiensten. De nieuwe abonnementen zullen kwaliteit van dienstverlening en snelheid als onderscheidende factoren bieden. In de breedbandmarkt had KPN aan het eind van het eerste kwartaal een geschat marktaandeel van 41%, inclusief circa 50.000 glasvezel abonnees. Een groeiend aantal interactieve televisie abonnees zorgde ervoor dat KPN's televisiemarktaandeel in het eerste kwartaal steeg met 1 procentpunt naar 16%.

Zakelijke segment: prijsdruk en terughoudende klanten

In het zakelijke segment drukten verplichte tariefsverlagingen de omzet. Het zakelijke segment heeft te kampen met toenemende prijsdruk en terughoudende klanten. De overgenomen bedrijven Atlantic Telecom en Yes Telecom droegen positief bij aan de omzet. De groei van mobiele data zette ook in het zakelijke segment voort. Momenteel maakt 61% van KPN's zakelijke klanten gebruik van datadiensten. Getronics had ook in het eerste kwartaal van 2011 te maken met uitdagende marktomstandigheden en prijsdruk. Klanten zijn nog steeds afwachtend met het maken van investeringsbeslissingen en de markten van Getronics tonen niet of nauwelijks groei.

Mobile International: goede prestaties ondanks verplichte tariefverlagingen

Ondanks deze tariefsverlagingen was de omzet van Mobile International gelijk aan die van het eerste kwartaal van 2010, vooral door sterke groei in Duitsland. De onderliggende groei van de dienstenomzet lag daar in het eerste kwartaal van 7,9% hoger dan in de eerste drie maanden van 2010. De winstgevendheid was sterk, ondanks genoemde tariefsverlagingen. KPN gaat in Duitsland door met de versnelde uitrol van het mobiele breedbandnetwerk. De introductie van nieuwe aantrekkelijk geprijsde mobiele datadiensten in Duitsland is een succes. Het klantenaantal van E-Plus steeg in het eerste kwartaal met 553.000 naar meer dan 21 miljoen. In België daalde de omzet vanwege de verkoop van KPN's Belgische grootzakelijke vaste net-activiteiten en tariefsverlagingen. Net als in Duitsland is KPN in België bezig met de versnelde uitrol van een mobiel breedbandnetwerk.

Dit persbericht is een korte samenvatting van de Engelse versie die leidend is. Het Engelstalige persbericht is beschikbaar op www.kpn.com/resultaten.htm