VerkeersInformatieDienst



Vlaketunnel weer open na constructieproblemen

21 april 2011, 06:15
De Vlaketunnel in de A58 is weer volledig voor het verkeer beschikbaar. Afgelopen nacht zijn de verkeersmaatregelen van de rijbaan gehaald: het verkeer kan nu weer met twee rijstroken per rijrichting door de tunnel.

De Vlaketunnel ging op 12 november dicht, nadat de vloer van de inrit naar de feitelijke tunnel omhoog kwam. Na onderzoek bleek dat de trekankers die de vloer op zijn plaats houden, op verschillende plaatsen waren gebroken. Het verkeer kon daarom steeds maar met één rijstook per rijrichting door de Zeeuwse tunnel.

In de afgelopen maanden zijn de tunnelmoten aan beide zijden van de tunnel met meer dan 1200 nieuwe ankers gefixeerd. De originele ankers, feitelijke gestorte betonpalen met een stalen kern die op spanning wordt getrokken, hadden een lengte van 15 meter. De nieuwe ankers zijn 45 diep.

Rijkswaterstaat en de betrokken aannemers hebben met het herstel van de tunnel een enorme prestatie geleverd. Vanuit heel Europa waren bouwploegen in de tunnel actief: er zijn niet veel installaties voorhanden waarmee dergelijke trekankers gefrabriceerd kunnen worden. Alles was er op gericht de tunnel voor de Paasdagen weer helemaal voor het verkeer te kunnen vrijgeven.

Waarom de oude ankers zijn gebroken is niet bekend, al is er een vermoeden. Het in de 70-er jaren gebruikte staal heeft vermoedelijk niet de juiste kwaliteit gehad. De overvloedige regenval in de laatste maanden van 2010 is er mogelijk de oorzaak van het juist toen het probleem zich voordeed. Ook de aanleg van de Oosterscheldekering, waardoor het waterniveau in de Oosterschelde en daarmee het Kanaal door Zuid-Beveland wordt beïnvloedt door het getij wordt genoemd als oorzaak. Tijdens de bouw in de zeventiger jaren was nog voorzien dat de Oosterschelde zou worden afgesloten met een vaste dam, zodat het waterniveau vrijwel constant zou zijn.

In de komende maanden worden nog wat werkzaamheden uitgevoerd waarmee het herstel van de tunnel wordt afgerond.