Twintigers boeken groot succes met Stichting Duurzaam Nederland
AMSTERDAM, 20110420 -- Het is nog geen 1,5 jaar geleden dat Ruben Verkuijl (26) begon met Stichting Duurzaam Nederland. Met de stichting wordt een driehoek gevormd tussen studenten, het bedrijfsleven en NGO’s. Het idee is dat studenten een tijdelijk project doen bij een non-profit organisatie én tegelijkertijd gecoacht worden door toppers uit de commerciële wereld.
Sinds een aantal maanden begint het hard te lopen: “Het is enorm leuk om bij een NGO te werken en toch een band te hebben met het bedrijfsleven. Vaak denken mensen dat NGO’s een stoffig imago hebben, maar zodra ze er eenmaal werken zijn ze laaiend enthousiast”, aldus Ruben. Voor het bedrijfsleven is het ook interessant om met de stichting samen te werken: “Op deze manier hebben bedrijven contact met topstudenten die eventueel later weer in het bedrijfsleven terecht komen. Ook is het goed voor de naam van een commercieel bedrijf, laten zien dat je maatschappelijk betrokken bent wordt steeds belangrijker in onze samenleving.”
“Hoe het gelukt is om zo snel te groeien?”, vraagt Ruben terwijl zijn telefoon maar blijft afgaan op de achtergrond. “We hebben een win-win situatie gecreëerd waarin zowel de NGO’s als het bedrijfsleven veel waarde ervaren, de stichting vult precies de gaten op en slaat bruggen tussen beide type organisaties.” Samen met Catherine van Nierop (27), de algemeen manager van de stichting, wordt gebouwd aan de groei en ontwikkeling van de stichting. Wat klein begon is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze stichting waarin wordt samengewerkt met organisaties als: KWF Kankerbestrijding, het Nederlandse Rode Kruis, SOS Kinderdorpen, Max Havelaar, FrieslandCampina, Heineken, Pepsico, AkzoNobel en Allen&Overy. “Samenwerken en sociaal maatschappelijk betrokken zijn, daar gaat het om bij Stichting Duurzaam Nederland”, aldus Ruben.