Port of Rotterdam
Datum 21-4-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Miljoenste Rotterdam-container in teken Japan
De Rotterdamse haven heeft als eerste in Europa één miljoen containers
(TEU, standaardmaat van 20 voet) in één maand overgeslagen. Het record
werd gevestigd op de laatste dag van maart in de vooravond op de Ital
Oriënte. In totaal werden er op de 31e maart 47 schepen geladen en
gelost met in totaal bijna 50.000 TEU.
(Zie PDF).
Het is één van de mijlpalen in de ontwikkeling van Rotterdam als
containerhaven sinds1966. Hieraan hebben vele rederijen, verladers,
terminals en landen hun bijdrage geleverd. In deze dagen gaan de
gedachten echter in het bijzonder uit naar onze relatie met Japan. Deze
begon in feite in Deshima en werd onder andere voortgezet door `onze
eigen' rederij Nedlloyd die Japan tot zijn kerngebieden rekende. Sinds
1898 zijn de Japanse rederijen NYK, `K'-Line en MOL en hun Japanse
verladers trouwe klanten van de Rotterdamse haven. Sinds enkele jaren
zijn de Japanse rederijen ook mede-eigenaar van de grote
containerterminals.
Het Havenbedrijf Rotterdam markeert de mijlpaal van maart daarom met
het aanbieden van een geldbedrag aan het Rode Kruis voor de
slachtoffers van de tsunami. De symbolische cheque is vanmiddag door
president-directeur Hans Smits aangeboden aan Jeroen den Tex,
commercieel directeur van het Nederlandse Rode Kruis. Dit gebeurde in
aanwezigheid van vertegenwoordigers van de drie grote Japanse
rederijen: Grant Maclachlan (managing director MOL), Paul Erftemeijer
managing director Benelux) en Masahiro Takahashi (senior executive
Japanese customer management, beide NYK), Fer Penders (managing
director) en Mr. Sato (general manager sales Europe, beide "K"-Line).
De overhandiging van de cheque vond plaats bij een speciale container
op de Holland-Amerika kade bij de Cruiseterminal.
Historie en ritme
De Rotterdamse haven bereikte in 1974 voor het eerst de grens van 1
miljoen overgeslagen containereenheden per jaar. In 1997 waren dat er
ruim 5 miljoen en in 2007 10 miljoen. Naar verwachting groeit de
overslag naar rond 30 miljoen TEU.
In de loop van het jaar vertoont de containeroverslag een piek in het
voorjaar, rond mei, en in het najaar, rond september. Dan worden
respectievelijk de zomer- en winterartikelen voor consumenten
aangevoerd uit vooral Azië en Zuid-Amerika.Industriële producten,
componenten, halffabrikaten en `recyclestoffen' hebben een
gelijkmatiger aan- en -afvoerpatroon. Als er sprake is van een piek,
ligt die vroeger dan die van de eindproducten. Er moet bijvoorbeeld al
in de zomer veel oud papier naar Azië om vanaf september als
verpakkingsmateriaal voor `kerstgoederen' naar Europa terug te keren.