Nieuw-Vlaamse Alliantie




Ombudsman Energie behandelt bijna 4000 klachten

klok 21 april 2011

De Federale Ombudsdienst voor Energie kreeg tussen zijn opstart in januari 2010 en januari dit jaar 3 936 klachten. Bijna 60 procent daarvan werd in het Nederlands opgesteld en iets meer dan 40 procent was Franstalig. De Duitstalige klachten vormden een miniem aandeel van 0,1 procent. In de ranglijst van de vaakst voorkomende klachten vinden we klachten over de metergegevens op 1, gevolgd door problemen met de factuurgegevens en problemen met de betaling. Dat antwoordde federaal minister voor Energie Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van Liesbeth Homans (N-VA).

Senator Liesbeth Homans (N-VA) is tevreden: "Hoewel de Ombudsdienst wellicht nog niet bij iedereen bekend is, vervult hij een belangrijke taak. Energie is immers een basisbehoefte, waardoor consumentenbescherming op de energiemarkt cruciaal is!"

Het is met andere woorden niet ondenkbaar dat het aantal klachten nog verder stijgt, naargelang de Ombudsdienst aan naambekendheid wint. "Hopelijk is dit de start van een stap vooruit voor de consument", aldus Homans.

De klachten bij de dienst hebben ook al resultaat gehad. Zo organiseerde de Ombudsdienst een tiental hoorzittingen, leidde meer dan twee derde van de ontvankelijke klachten tot een minnelijke schikking en verstuurde de Ombudsdienst 17 aanbevelingen aan de energiebedrijven om hun dienstverlening te verbeteren.

Op 1 mei 2011 rapporteert de Ombudsdienst voor het eerst sinds haar oprichting aan de minister. Auteur(s): Liesbeth Homans, Vlaams parlementslid, Vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap in de Senaat, Fractieleider Senaat Contactinfo:

Ferry Comhair, woordvoerder N-VA fracties Kamer en Senaat (a.i.) E: ferry comhair n-va be G: 0479 65 86 24