Nieuw-Vlaamse Alliantie
Ombudsman Energie behandelt bijna 4000 klachten
klok 21 april 2011
De Federale Ombudsdienst voor Energie kreeg tussen zijn opstart in
januari 2010 en januari dit jaar 3 936 klachten. Bijna 60 procent
daarvan werd in het Nederlands opgesteld en iets meer dan 40 procent
was Franstalig. De Duitstalige klachten vormden een miniem aandeel van
0,1 procent. In de ranglijst van de vaakst voorkomende klachten vinden
we klachten over de metergegevens op 1, gevolgd door problemen met de
factuurgegevens en problemen met de betaling. Dat antwoordde federaal
minister voor Energie Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van
Liesbeth Homans (N-VA).
Senator Liesbeth Homans (N-VA) is tevreden: "Hoewel de Ombudsdienst
wellicht nog niet bij iedereen bekend is, vervult hij een belangrijke
taak. Energie is immers een basisbehoefte, waardoor
consumentenbescherming op de energiemarkt cruciaal is!"
Het is met andere woorden niet ondenkbaar dat het aantal klachten nog
verder stijgt, naargelang de Ombudsdienst aan naambekendheid wint.
"Hopelijk is dit de start van een stap vooruit voor de consument",
aldus Homans.
De klachten bij de dienst hebben ook al resultaat gehad. Zo
organiseerde de Ombudsdienst een tiental hoorzittingen, leidde meer dan
twee derde van de ontvankelijke klachten tot een minnelijke schikking
en verstuurde de Ombudsdienst 17 aanbevelingen aan de energiebedrijven
om hun dienstverlening te verbeteren.
Op 1 mei 2011 rapporteert de Ombudsdienst voor het eerst sinds haar
oprichting aan de minister.
Auteur(s):
Liesbeth Homans, Vlaams parlementslid, Vertegenwoordiger van de Vlaamse
Gemeenschap in de Senaat, Fractieleider Senaat
Contactinfo:
Ferry Comhair, woordvoerder N-VA fracties Kamer en Senaat (a.i.)
E: ferry comhair n-va be
G: 0479 65 86 24