Rijksoverheid
Rotterdam en Constanta, de logistieke poorten van Europa
Nieuwsbericht | 21-04-2011
Gelegen aan de weerszijden van de grenzen van de Europese Unie, zijn
Roemenië en Nederland de logistieke poorten van Europa. Door nauwere
samenwerking tussen de havens van Rotterdam en Constanta en op het
gebied van binnenvaart, kunnen deze landen de logistieke as van Europa
vormen. Met deze boodschap was minister Schultz van Haegen van
Infrastructuur en Milieu op 20 en 21 april 2011 in Roemenië. De havens
van Constanta en Rotterdam tekenden een overeenkomst waarin deze
samenwerking wordt vastgelegd.
In Roemenië heeft minister Schultz gesproken met minister Anca Daniela
Boagiu van Transport en Infrastructuur onder meer over de samenwerking
tussen de grootste havens van beide landen. De Roemeense haven van
Contanta is een historisch logistiek knooppunt aan de Zwarte Zee met
het gezicht gericht naar Azië. Deze haven staat op het punt zich te
ontwikkelen tot modern overslag bedrijf aan de Oostgrens van de
Europese Unie. De haven van Rotterdam, maar ook Nederlandse bedrijven
in de op- en overslag, zijn geïnteresseerd om in deze ontwikkeling te
investeren. Tijdens deze ontmoeting tekenden de havens van Constanta en
Rotterdam een overeenkomst die deze samenwerking vastlegd. Beide havens
zetten daarmee in op de ontwikkeling van de logistieke oost-west as in
Europa. De ambitie van deze havens is om uiterlijk juni 2011 een
concreet plan van aanpak voor deze samenwerking te hebben.
Naast enkele Europese dossiers, spraken de ministers ook over de
Donaustrategie. In deze strategie werken 14 Donau landen samen voor de
ontwikkeling van de Donau zone, door onder meer te investeren in spoor,
weg en binnenvaart. Ook op dit terrein liggen er kansen voor het
Nederlandse bedrijfsleven.
Bij gelegenheid van het werkbezoek aan Roemenië heeft minister Schultz
van Haegen het schip `Groningen' gedoopt dat gaat varen voor de
Koninklijke Nederlandse Marine. Het schip is gebouwd door de
Nederlandse werf Damen Schelde Naval en is de laatste in een serie van
vier nieuwe patrouille schepen. Deze schepen zijn uitgerust met de
nieuwste technologieën die het mogelijk maken om met een kleine
bemanning lang op zee te blijven, bijvoorbeeld in de strijd tegen drugs
en piraterij.
Nederland is in Roemenië een van de grootste investeerders met een
geïnvesteerd vermogen van 5,4 miljard euro. Roemenië maakt een
voorzichtig economisch herstel mee. Onder meer gedreven door het op
orde brengen van de overheidsfinanciën. Tot 2013 ontvangt Roemenië 19,6
miljard euro uit de Europese Structuur- en Cohesiefondsen en 8 miljard
euro uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Met
de eigen investeringen door de Roemeense overheid, komt het totaal op
35 miljard aan investeringen.