EIM: Ondernemers succesvol in gebruik sociale media
Persbericht van EIM
EIM: Ondernemers succesvol in gebruik sociale media
Gemiddelde omzettoename 12 %
Een derde van de ondernemers die gebruik maakt van Sociale Media
gebruiken dit met een omzetdoelstelling in hun achterhoofd. 60% van
deze ondernemers realiseert deze doelstelling daadwerkelijk en zag hun
omzet met gemiddeld 12% toenemen. Op het gebied van relatiebeheer en
personeelswerving scoren de ondernemers met gebruik van sociale media
nog beter. Daar haalt ruim 90% van de ondernemers hun eigen
doelstelling. De juiste mix van middelen is het meest doeltreffend. Dit
blijkt uit het EIM onderzoek 'Mix & match'; het gebruik van digitale
media in het MKB dat vandaag gepresenteerd wordt.
Ondernemers moeten goed voor ogen houden welke doelstellingen zij met
digitale media willen realiseren en welke middelen zij hiervoor
inzetten; de juiste mix gebruiken van digitale media afgestemd (match)
op de doelstellingen die je wilt bereiken. Ondernemers kunnen putten
uit een scala van digitale mogelijkheden zoals website, e-mail apps,
SMS, Twitter of sociale media.
Winst lijkt er nog te behalen bij het stimuleren van meer ondernemers
om gebruik te maken van Sociale Media en daar ook actiever op te zijn.
30% van de ondernemers maakt gebruik van sociale media. Ondernemers
zijn daarnaast vaker passief op sociale media dan actief, dat wil
zeggen actief nieuwe contacten leggen of bijvoorbeeld actief te zijn op
een forum om daarmee interesse en bewustwording te creëren voor het
product of dienst.
Voor wat betreft het inzetten van een website geeft 15 % van de
ondernemers aan dat de website dat het gebruik ervan nog niets heeft
opgeleverd. De website voldoet kennelijk nog niet aan hun verwachtingen
die zij vooraf hadden. 5% van de ondernemers weet niet wat de website
heeft opgeleverd of geeft aan dat dit niet te meten is. De meeste
bedrijven geven aan de website meer klanten (58%) en een beter imago
(46%) heeft opgeleverd.
Het is voor ondernemers dus van belang om vooraf goed na te denken over
welke doelstellingen je wil bereiken en welke digitale media je
daarvoor wilt inzetten. Dit is natuurlijk ook sectorafhankelijk. Zo is
het gebruik van sociale media veel groter in de zakelijke
dienstverlening (49%) dan in de bouw (13%). In de consumentgerichte
sectoren (logies, consumentenartikelen) is het websitebezit (meer dan
80%) ook veel hoger dan in de bouw (onder de 50%). Belangrijkste vraag
voor de ondernemer is dan ook: waar zit mijn klant: hoe kan ik hem het
beste bereiken (digitaal of niet) en welke (digitale) media kan ik het
beste inzetten om de klant te bedienen.
Organisatie info:
EIM
Voor meer inform
atie kunt u contact opnemen met de heer drs. R. van der Poel, telefoonnummer (07
9) 322 22 50 of stuur een mail naar rpo@eim.nl. Het onderzoek is te downloaden o
f te bestellen op de website www.ondernemerschap.nl. EIM voert voor het minister
ie van Economische Zaken het meerjaren onderzoeksprogramma 'MKB en Ondernemersch
ap' uit.