Subaru


SUBARU BENELUX

Sedan en hatchback met volledig nieuw in- en exterieur

NIEUWE SUBARU IMPREZA DEBUTEERT OP NEW YORK AUTO SHOW

Hoofddorp, 21 april 2011


* Volledig nieuw in- en exterieur

* Meer ruimte en comfort

* Derde generatie boxermotor en verfijnde Lineartronic (CVT) transmissie

* Verbeterde brandstofefficiëntie en emissie

De start van de New York International Auto Show, die nog tot 1 mei aanstaande duurt, markeert het begin van de vierde generatie Subaru Impreza. Daar namelijk, stelt Subaru voor het eerst de compleet nieuwe Impreza voor de Amerikaanse markt aan het publiek voor. Later dit jaar volgt de daadwerkelijke introductie bij de
Amerikaanse dealers, die de Impreza dan zowel als vierdeurs sedan, als vijfdeurs hatchback verwelkomen. De nieuwe Impreza voorziet in het bijzondere vertrouwen, het rijgenot, de innovatie en de gemoedsrust zoals dat onder meer wordt bedoeld met Subaru's nieuwe motto "Confidence in Motion".

De vierde generatie Subaru Impreza is ontwikkeld vanuit het concept "Redefining Value, Redefining Class". Daarbij heeft Subaru in de jongste Impreza-generatie alle ervaring verwerkt die er sinds de start van deze modelserie, in 1992, verzameld is. Unieke features als Symmetrical All Wheel Drive en de veelgeprezen boxermotoren zijn in hun meest geavanceerde vorm toegepast, terwijl factoren als optimale betrouwbaarheid, superieure handling en trendsettende veiligheidsfeatures tijdens de ontwikkeling alle aandacht kregen. Daarmee is ook deze nieuwste Impreza een echte Subaru, die voldoet aan het begrip wereldauto met een bijzonder hoge kwaliteitsstandaard.

Plezierige economie

Tijdens de ontwikkeling van de vierde Impreza-generatie zetten de ingenieurs van Subaru uiteraard ook alles op alles om de modellijn in alle opzichten tot de top van zijn klasse te laten behoren. Dus óók als het gaat om brandstofeconomie en emissies. Hierbij werd dankbaar gebruik gemaakt van de onder meer geavanceerde boxermotortechniek die tot uiting komt in de
toepassing van de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde, derde generatie boxermotoren, alsmede van de voordelen van Subaru's jongste versie van de Lineartronic CVT-transmissie. Deze werd speciaal voor gebruik in de Impreza nog
verder verfijnd om maximaal rendement te genereren. Anderzijds stond tijdens de ontwikkeling voorop dat de nieuwe
Impreza een zeer hoge mate van rijplezier moest bieden en ook nog eens toonaangevende waarden aan de dag moest leggen op het gebied van interieurruimte, comfort en kwaliteitsbeleving. Dit alles mocht echter niet resulteren in een toename van de buitenmaten.

Méér comfort, méér ruimte

Het lukte Subaru om het comfortniveau ten opzichte van de eerdere Impreza modelgeneraties opnieuw sterk te verhogen. Om dit te bereiken zonder de exterieurmaten te laten toenemen, werden tal van maatregelen doorgevoerd. Zo kon door het naar voren plaatsen van de onderzijde van de voorste dakstijl en het verlengen van de wielbasis - respectievelijk met 200 en 25 mm - aanzienlijk meer ruimte in het interieur worden gecreëerd, ook achterin. Verder zijn de portieren vergroot voor een makkelijkere in- en uitstap, is het zicht rondom verbeterd dankzij een uitgekiende plaatsing van het instrumentenpaneel en een andere vorm van de voorste zijruiten, terwijl zowel de vierdeurs sedan als de vijfdeurs hatchback een aanzienlijk grotere bagageruimte kreeg. De bagageruimte van de Impreza sedan biedt bijvoorbeeld ruim onderdak aan vier grote golftassen. En mocht er méér volume nodig zijn dan kan de leuning van de achterbank eenvoudig in twee ongelijke delen worden neergeklapt. Dit laatste kan natuurlijk ook in de Impreza hatchback met grote vijfde deur.

Design

Beide Impreza-modellen kenmerken zich door hun karakteristieke uiterlijk, waaruit tevens raffinement en verfijning spreekt. Het maakt van de Subaru modellijn een kenmerkende, ruime en breed inzetbare auto. Dat het om een echte Subaru gaat blijkt onder meer uit de fraaie, kracht uitstralende frontpartij met in het midden het Subaru-logo, geflankeerd door
vleugelmotief-elementen waarmee het merk appelleert aan zijn luchtvaarthistorie. De scherp gestyleerde koplampen en de bijzondere vormgeving van de wielkasten zorgen voor een in deze klasse opvallend en robuust uiterlijk, zoals dat bij auto's met permanente All Wheel Drive hoort. En profil bekeken is er evenmin twijfel over de bedoelingen van de auto: het betreft hier een stijlvolle en dynamische auto die voor zijn doelgroep niets te wensen overlaat.

Interieur

Zoals gesteld is het Subaru gelukt om, zonder dat de exterieurmaten toenamen, een uitermate gerieflijk en ruim interieur te scheppen. Uiteraard werd er uitsluitend gekozen voor toepassing van de beste materialen voor een optimale kwaliteitsbeleving. De vormgeving en plaatsing van het instrumentenpaneel draagt bij aan een ruimtelijk gevoel, terwijl de inzittenden zullen genieten van het hoogwaardige afwerkingsniveau. De vorm en afmetingen van de stoelen voorin - de bovenzijde van de rugleuningen van de voorstoelen ligt 60 mm hoger vergeleken met de vorige modellen - dragen bovendien bij aan het fenomenale zitcomfort en een uitstekend uitzicht rondom.

Motor en transmissie

Uiteraard is in de Impreza zoals deze nu voor de Amerikaanse markt wordt voorgesteld, de meest geavanceerde versie van de 2,0 liter boxermotor toegepast. Dit betekent niet alleen dat alle voordelen van boxermotoren, zoals een enorme betrouwbaarheid en een prettig laag zwaartepunt (wegligging!) behouden bleven, maar zorgt ook voor een sterk verbeterd brandstofverbruik en voor uitstekende emissiewaarden. De nieuwe Subaru Impreza heeft in de Verenigde Staten niet voor niets de nummer één positie ingenomen als het gaat om brandstofeconomie van AWD-voertuigen!

De Subaru Impreza komt niet alleen beschikbaar in twee carrosserievarianten, maar ook met twee transmissies, die beide naadloos aansluiten op de veelvuldig bejubelde 2,0 liter boxermotor. Het gaat dan om de zestraps Lineartronic CVT-transmissie die voor gebruik in de Impreza werd aangepast om alle voordelen als superieure brandstofeconomie en rijeigenschappen nog verder te vergroten. Naast deze automatische transmissie, die desgewenst bediend kan worden via flippers aan het stuur, is een perfect en precies schakelende, handbediende vijfversnellingsbak leverbaar.

Chassis en veiligheid

Hoe mooi de toegepaste techniek ook, dit alles heeft weinig zin als niet ook het onderstel van de auto tot de top in zijn klasse behoort. En dat is bij de nieuwe Subaru Impreza zeker het geval. Ongeacht de weers- en wegomstandigheden garandeert het onderstel een comfortabele, koersvaste rit, dankzij optimale balans en stabiliteit. De afstelling van vering en demping zorgt voor een extreem hoge rijdynamiek met behoud van comfort onder alle omstandigheden, met als gevolg een in deze klasse uniek `Fun to Drive'-gehalte.

Dit alles, in combinatie met het uitstekende zicht rondom de auto, het dankzij de boxermotoren uiterst lage zwaartepunt en de talrijke veiligheidsfeatures inclusief onder meer knie-airbags en Vehicle Dynamics Control, maakt van de nieuwste Subaru Impreza-generatie een ijzersterke, opvallende en bovendien veelzijdige nieuwkomer in de drukbezette middenklasse.

Maten en gewichten (specificaties voor de Amerikaanse markt):

Motor: viercilinder Boxer (benzine)

Cilinderinhoud: 1.995 cm3

Max. vermogen en koppel: 150 pk / 6.200 rpm, 197 Nm / 4.200 rpm

Transmissie: Lineartronic (CVT) of handgeschakelde vijfversnellingsbak

Lengte x breedte x hoogte Sedan: 4.580 x 1.740 x 1.465 mm

Lengte x breedte x hoogte Hatchback: 4.415 x 1.740 x 1.465 mm

Wielbasis: 2.645 mm

Spoorbreedte voor/achter: 1.510 / 1.515 mm

Leeg gewicht (Sedan/Hatchback, 5-bak): 1.320 kg