Subaru
SUBARU BENELUX
Sedan en hatchback met volledig nieuw in- en exterieur
NIEUWE SUBARU IMPREZA DEBUTEERT OP NEW YORK AUTO SHOW
Hoofddorp, 21 april 2011
* Volledig nieuw in- en exterieur
* Meer ruimte en comfort
* Derde generatie boxermotor en verfijnde Lineartronic
(CVT) transmissie
* Verbeterde brandstofefficiëntie en emissie
De start van de New York International Auto Show, die nog tot 1 mei
aanstaande duurt, markeert het begin van de vierde generatie Subaru
Impreza. Daar namelijk, stelt Subaru voor het eerst de compleet nieuwe
Impreza voor de Amerikaanse markt aan het publiek voor. Later dit jaar
volgt de daadwerkelijke introductie bij de
Amerikaanse dealers, die de Impreza dan zowel als vierdeurs sedan, als
vijfdeurs hatchback verwelkomen. De nieuwe Impreza voorziet in het
bijzondere vertrouwen, het rijgenot, de innovatie en de gemoedsrust
zoals dat onder meer wordt bedoeld met Subaru's nieuwe motto
"Confidence in Motion".
De vierde generatie Subaru Impreza is ontwikkeld vanuit het concept
"Redefining Value, Redefining Class". Daarbij heeft Subaru in de
jongste Impreza-generatie alle ervaring verwerkt die er sinds de start
van deze modelserie, in 1992, verzameld is. Unieke features als
Symmetrical All Wheel Drive en de veelgeprezen boxermotoren zijn in hun
meest geavanceerde vorm toegepast, terwijl factoren als optimale
betrouwbaarheid, superieure handling en trendsettende
veiligheidsfeatures tijdens de ontwikkeling alle aandacht kregen.
Daarmee is ook deze nieuwste Impreza een echte Subaru, die voldoet aan
het begrip wereldauto met een bijzonder hoge kwaliteitsstandaard.
Plezierige economie
Tijdens de ontwikkeling van de vierde Impreza-generatie zetten de
ingenieurs van Subaru uiteraard ook alles op alles om de modellijn in
alle opzichten tot de top van zijn klasse te laten behoren. Dus óók als
het gaat om brandstofeconomie en emissies. Hierbij werd dankbaar
gebruik gemaakt van de onder meer geavanceerde boxermotortechniek die
tot uiting komt in de
toepassing van de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde, derde
generatie boxermotoren, alsmede van de voordelen van Subaru's jongste
versie van de Lineartronic CVT-transmissie. Deze werd speciaal voor
gebruik in de Impreza nog
verder verfijnd om maximaal rendement te genereren. Anderzijds stond
tijdens de ontwikkeling voorop dat de nieuwe
Impreza een zeer hoge mate van rijplezier moest bieden en ook nog eens
toonaangevende waarden aan de dag moest leggen op het gebied van
interieurruimte, comfort en kwaliteitsbeleving. Dit alles mocht echter
niet resulteren in een toename van de buitenmaten.
Méér comfort, méér ruimte
Het lukte Subaru om het comfortniveau ten opzichte van de eerdere
Impreza modelgeneraties opnieuw sterk te verhogen. Om dit te bereiken
zonder de exterieurmaten te laten toenemen, werden tal van maatregelen
doorgevoerd. Zo kon door het naar voren plaatsen van de onderzijde van
de voorste dakstijl en het verlengen van de wielbasis - respectievelijk
met 200 en 25 mm - aanzienlijk meer ruimte in het interieur worden
gecreëerd, ook achterin. Verder zijn de portieren vergroot voor een
makkelijkere in- en uitstap, is het zicht rondom verbeterd dankzij een
uitgekiende plaatsing van het instrumentenpaneel en een andere vorm van
de voorste zijruiten, terwijl zowel de vierdeurs sedan als de vijfdeurs
hatchback een aanzienlijk grotere bagageruimte kreeg. De bagageruimte
van de Impreza sedan biedt bijvoorbeeld ruim onderdak aan vier grote
golftassen. En mocht er méér volume nodig zijn dan kan de leuning van
de achterbank eenvoudig in twee ongelijke delen worden
neergeklapt. Dit laatste kan natuurlijk ook in de Impreza hatchback met
grote vijfde deur.
Design
Beide Impreza-modellen kenmerken zich door hun karakteristieke
uiterlijk, waaruit tevens raffinement en verfijning spreekt. Het maakt
van de Subaru modellijn een kenmerkende, ruime en breed inzetbare auto.
Dat het om een echte Subaru gaat blijkt onder meer uit de fraaie,
kracht uitstralende frontpartij met in het midden het Subaru-logo,
geflankeerd door
vleugelmotief-elementen waarmee het merk appelleert aan zijn
luchtvaarthistorie. De scherp gestyleerde koplampen en de bijzondere
vormgeving van de wielkasten zorgen voor een in deze klasse opvallend
en robuust uiterlijk, zoals dat bij auto's met permanente All Wheel
Drive hoort. En profil bekeken is er evenmin twijfel over de
bedoelingen van de auto: het betreft hier een stijlvolle en dynamische
auto die voor zijn doelgroep niets te wensen overlaat.
Interieur
Zoals gesteld is het Subaru gelukt om, zonder dat de exterieurmaten
toenamen, een uitermate gerieflijk en ruim interieur te scheppen.
Uiteraard werd er uitsluitend gekozen voor toepassing van de beste
materialen voor een optimale kwaliteitsbeleving. De vormgeving en
plaatsing van het instrumentenpaneel draagt bij aan een ruimtelijk
gevoel, terwijl de inzittenden zullen genieten van het hoogwaardige
afwerkingsniveau. De vorm en afmetingen van de stoelen voorin - de
bovenzijde van de rugleuningen van de voorstoelen ligt 60 mm hoger
vergeleken met de vorige modellen - dragen bovendien bij aan het
fenomenale zitcomfort en een uitstekend uitzicht rondom.
Motor en transmissie
Uiteraard is in de Impreza zoals deze nu voor de Amerikaanse markt
wordt voorgesteld, de meest geavanceerde versie van de 2,0 liter
boxermotor toegepast. Dit betekent niet alleen dat alle voordelen van
boxermotoren, zoals een enorme betrouwbaarheid en een prettig laag
zwaartepunt (wegligging!) behouden bleven, maar zorgt ook voor een
sterk verbeterd brandstofverbruik en voor uitstekende emissiewaarden.
De nieuwe Subaru Impreza heeft in de Verenigde Staten niet voor niets
de nummer één positie ingenomen als het gaat om brandstofeconomie van
AWD-voertuigen!
De Subaru Impreza komt niet alleen beschikbaar in twee
carrosserievarianten, maar ook met twee transmissies, die beide
naadloos aansluiten op de veelvuldig bejubelde 2,0 liter boxermotor.
Het gaat dan om de zestraps Lineartronic CVT-transmissie die voor
gebruik in de Impreza werd aangepast om alle voordelen als superieure
brandstofeconomie en rijeigenschappen nog verder te vergroten. Naast
deze automatische transmissie, die desgewenst bediend kan worden via
flippers aan het stuur, is een perfect en precies schakelende,
handbediende vijfversnellingsbak leverbaar.
Chassis en veiligheid
Hoe mooi de toegepaste techniek ook, dit alles heeft weinig zin als
niet ook het onderstel van de auto tot de top in zijn klasse
behoort. En dat is bij de nieuwe Subaru Impreza zeker het geval.
Ongeacht de weers- en wegomstandigheden garandeert het onderstel een
comfortabele, koersvaste rit, dankzij optimale balans en stabiliteit.
De afstelling van vering en demping zorgt voor een extreem hoge
rijdynamiek met behoud van comfort onder alle omstandigheden, met als
gevolg een in deze klasse uniek `Fun to Drive'-gehalte.
Dit alles, in combinatie met het uitstekende zicht rondom de auto, het
dankzij de boxermotoren uiterst lage zwaartepunt en de talrijke
veiligheidsfeatures inclusief onder meer knie-airbags en Vehicle
Dynamics Control, maakt van de nieuwste Subaru Impreza-generatie een
ijzersterke, opvallende en bovendien veelzijdige nieuwkomer in de
drukbezette middenklasse.
Maten en gewichten (specificaties voor de Amerikaanse markt):
Motor: viercilinder Boxer (benzine)
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Max. vermogen en koppel: 150 pk / 6.200 rpm, 197 Nm / 4.200 rpm
Transmissie: Lineartronic (CVT) of handgeschakelde vijfversnellingsbak
Lengte x breedte x hoogte Sedan: 4.580 x 1.740 x 1.465 mm
Lengte x breedte x hoogte Hatchback: 4.415 x 1.740 x 1.465 mm
Wielbasis: 2.645 mm
Spoorbreedte voor/achter: 1.510 / 1.515 mm
Leeg gewicht (Sedan/Hatchback, 5-bak): 1.320 kg