HKZ-certificering heeft meerwaarde voor kwaliteit zorg
HKZ-certificering leidt tot betere structuur- en proceskwaliteit in de
zorg ondanks dat de relatie met uitkomsten soms moeilijk is te leggen.
Tot deze conclusie komen Isabelle Fabbricotti (instituut Beleid &
Management Gezondheidszorg) en Matthijs Oud (Trimbos-instituut) in hun
rapport `De meerwaarde van HKZ-certificering voor GGZ-instellingen' in
opdracht van ZonMw.
Verbeterde organisatie
De onderzoekers stellen dat HKZ tot betere voorwaarden leidt voor het
leveren van goede zorg. Cliënten en hulpverleners weten bijvoorbeeld
hoe processen samenhangen en wie wat doet. Cliënten komen op de juiste
plek terecht en zijn van intake tot ontslag geïnformeerd en betrokken
bij hun zorg. Stafmedewerkers kunnen de zorg beter ondersteunen en door
heel de instelling heen zijn verbetercycli operationeel. Medewerkers
worden vaardig in het continu verbeteren van processen en leren van
elkaars best practices. Daarnaast zijn innovaties beter te verspreiden
en hebben managers meer sturingsinformatie in handen.
Diffuse meerwaarde uitkomsten
HKZ leidt niet eenduidig tot betere uitkomsten van zorg. De
onderzoekers vonden positieve, negatieve en geen relaties. De
onderzoekers manen de lezer tot voorzichtigheid. Het ontbreekt aan
goede gegevens over uitkomsten om sluitende uitspraken te doen. De
onderzoekers stellen tevens dat het altijd moeilijk is een relatie te
vinden tussen structuren, processen en uitkomsten. Teveel andere
factoren spelen een rol. Tussen papier en praktijk zit ook ruimte:
medewerkers doen niet altijd wat zij hebben opgeschreven.
Legitimeren versus verbeteren
De onderzoekers constateren dat HKZ teveel als afvinklijst wordt
gebruikt en te weinig als kwaliteitsmiddel. HKZ wordt ervaren als een
controlemiddel en tool voor het management en de staf. Hulpverleners
zijn hierover het meest kritisch. De tijd besteed aan documenteren en
registreren trekt een wissel op de tijd besteed aan de zorg volgens
hen. Procedures en beleid verworden tot een keurslijf. Ook staat het
verkrijgen van de legitimerende stempel `HKZ-gecertificeerd' te
centraal. De onderzoekers zien dat de aandacht voor HKZ verslapt na het
krijgen van het certificaat. De audits dragen daar negatief aan bij.
Audits zijn teveel gericht op het beoordelen of normen op papier zijn
geregeld.
Kwaliteit in de toekomst
De onderzoekers bevelen aan om HKZ-certificering minder als controle-
en legitimerend middel te benaderen en meer als verbetermiddel. Het
kwaliteitsgedachtegoed van HKZ dient centraal te staan en niet het
afvinken van normen. GGZ-instellingen en certificerende instellingen
dienen daartoe als partner in verbetering op te trekken. Aan Stichting
HKZ wordt aanbevolen het schema modulair door te ontwikkelen, meer
binding te realiseren met de primaire processen en de kwaliteit van de
audits te verbeteren. HKZ heeft hierin reeds geïnvesteerd door een
nieuwe versie van de norm te ontwikkelen.
Het rapport `De meerwaarde van HKZ-certificering voor GGZ-instellingen'
is digitaal beschikbaar via www.bmg.eur.nl/onderzoek > publicaties
Zie het origineel
Erasmus Universiteit Rotterdam