Groen!

Regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende verslaafd aan overheidsdotaties

door Filip Watteeuw (Vlaams parlementslid) op 21 april 2011 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid"

De regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende zijn verslaafd aan dotaties van de Vlaamse overheid. Zonder de aanhoudende gulle steun van de Vlaamse regering zouden de regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende ten dode opgeschreven zijn. Van iedere 10 euro die de luchthavens incasseren, komt 5 euro van de Vlaamse belastingbetaler. Groen! dringt aan op een reconversieproject voor beide luchthavens dat oog heeft voor de leefbaarheid van de buurt.

De voorbije tien jaar steeg de steun aan de regionale luchthavens. De gezamenlijke exploitatiedotaties stegen van 2,5 miljoen euro naar 7 miljoen euro per jaar, een verdrievoudiging. In totaal kregen de twee luchthavens in de periode 2000-2009 meer dan 100 miljoen euro aan exploitatie- en investeringsdotaties. In diezelfde periode realiseerden deze twee luchthavens samen zelf een omzet (exclusief dotaties) van amper 70 miljoen Euro. Met de zelf gerealiseerde omzet kunnen de luchthavens zelfs hun eigen personeel niet betalen.

Vooral de Antwerpse luchthaven scoort slecht. Antwerpen slaagt er niet in een behoorlijk aandeel aan eigen ontvangsten te realiseren. Ondanks de grote dotaties noteert de luchthaven Antwerpen een dalend aantal passagiers en verliescijfers. De (netto-) rendabiliteit is barslecht. Het is duidelijk dat zonder de exploitatiedotaties er ieder jaar een heel erg zwaar verlies zou zijn. Een onhoudbare situatie.

In Oostende is de evolutie op het eerste zicht minder ongunstig. Tegenover 32,9 miljoen euro aan exploitatiedotaties in de periode 2000-2009 realiseerde de luchthaven van Oostende zelf iets meer dan 37 miljoen aan inkomsten. Maar sinds 2007 zijn de exploitatiedotaties wel al goed voor meer dan de helft van de omzet. De laatste jaren slaagt Oostende er wel in om - dankzij de dotaties - rendabel te zijn. Uit de balans en jaarrekeningen blijkt dat het beleid er -bedrijfseconomisch gezien - stabieler is. Toch verliest ook Oostende passagiers en vracht.

De regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende zijn omstreden omwille van de hinder die ze veroorzaken. Er is geluidshinder, luchtverontreiniging en geurhinder. Toch kregen deze luchthavens in de voorbije jaren erg grote bedragen toegestopt. Groen!fractievoorzitter Filip Watteeuw: "Uit de cijfers blijkt dat beide luchthavens er niet in slagen om zich zelfs maar bedrijfseconomisch te stabiliseren. Voor beide luchthavens is er nood aan een reconversieproject dat oog heeft voor de leefbaarheid van de buurt. Nog veel explicieter stelt zich bij de luchthaven van Antwerpen de vraag of de voortzetting van de luchthavenactiviteiten überhaupt wel enige zin heeft."