Groen!
Regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende verslaafd aan
overheidsdotaties
door Filip Watteeuw (Vlaams parlementslid) op 21 april 2011 in "Economie,
fiscaliteit en werkgelegenheid"
De regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende zijn verslaafd aan
dotaties van de Vlaamse overheid. Zonder de aanhoudende gulle steun van
de Vlaamse regering zouden de regionale luchthavens van Antwerpen en
Oostende ten dode opgeschreven zijn. Van iedere 10 euro die de
luchthavens incasseren, komt 5 euro van de Vlaamse belastingbetaler.
Groen! dringt aan op een reconversieproject voor beide luchthavens dat
oog heeft voor de leefbaarheid van de buurt.
De voorbije tien jaar steeg de steun aan de regionale luchthavens. De
gezamenlijke exploitatiedotaties stegen van 2,5 miljoen euro naar 7
miljoen euro per jaar, een verdrievoudiging. In totaal kregen de twee
luchthavens in de periode 2000-2009 meer dan 100 miljoen euro aan
exploitatie- en investeringsdotaties. In diezelfde periode realiseerden
deze twee luchthavens samen zelf een omzet (exclusief dotaties) van
amper 70 miljoen Euro. Met de zelf gerealiseerde omzet kunnen de
luchthavens zelfs hun eigen personeel niet betalen.
Vooral de Antwerpse luchthaven scoort slecht. Antwerpen slaagt er niet
in een behoorlijk aandeel aan eigen ontvangsten te realiseren. Ondanks
de grote dotaties noteert de luchthaven Antwerpen een dalend aantal
passagiers en verliescijfers. De (netto-) rendabiliteit is barslecht.
Het is duidelijk dat zonder de exploitatiedotaties er ieder jaar een
heel erg zwaar verlies zou zijn. Een onhoudbare situatie.
In Oostende is de evolutie op het eerste zicht minder ongunstig.
Tegenover 32,9 miljoen euro aan exploitatiedotaties in de periode
2000-2009 realiseerde de luchthaven van Oostende zelf iets meer dan 37
miljoen aan inkomsten. Maar sinds 2007 zijn de exploitatiedotaties wel
al goed voor meer dan de helft van de omzet. De laatste jaren slaagt
Oostende er wel in om - dankzij de dotaties - rendabel te zijn. Uit de
balans en jaarrekeningen blijkt dat het beleid er -bedrijfseconomisch
gezien - stabieler is. Toch verliest ook Oostende passagiers en vracht.
De regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende zijn omstreden
omwille van de hinder die ze veroorzaken. Er is geluidshinder,
luchtverontreiniging en geurhinder. Toch kregen deze luchthavens in de
voorbije jaren erg grote bedragen toegestopt. Groen!fractievoorzitter
Filip Watteeuw: "Uit de cijfers blijkt dat beide luchthavens er niet in
slagen om zich zelfs maar bedrijfseconomisch te stabiliseren. Voor
beide luchthavens is er nood aan een reconversieproject dat oog heeft
voor de leefbaarheid van de buurt. Nog veel explicieter stelt zich bij
de luchthaven van Antwerpen de vraag of de voortzetting van de
luchthavenactiviteiten überhaupt wel enige zin heeft."