Kruising Zuiderhogeweg
Andere aanpak voor deze drukke kruising.
Voor de kruising Zuiderhogeweg - Gauke Boelensstraat - Lauwers zijn in
het verleden plannen gemaakt om de verkeerslichten te vervangen door
een rotonde met een aparte fietsvoorziening via een tunnel of
fietsbrug.
Het college heeft nu gekozen voor de uitwerking van een andere aanpak
van de kruising dan eerder werd voorgesteld: de huidige verkeerslichten
worden vervangen en de kruising wordt anders vorm gegeven: om de
doorstroming van het verkeer te verbeteren, worden vanuit noordelijke
richting (ter hoogte van het Slingepark) in de Zuiderhogeweg twee
rijstroken voor rechtsaf richting Lauwers aangelegd.
Vanaf de Gauke Boelensstraat worden twee rijstroken voor rechtdoor
richting Lauwers gemaakt. Het knelpunt van de bereikbaarheid van het
benzinestation vanaf de Lauwers wordt in deze aanpak ook meegenomen.
Er is een aantal argumenten om voor deze andere aanpak te kiezen:
- het vervangen van de verkeerslichten en het aanbrengen van extra
rijstroken is veel goedkoper dan de aanleg van een rotonde met een
aparte fietsoversteek via een tunnel. De vervanging van de
verkeerslichten past wel in de huidige financiële mogelijkheden. Het
college houdt een bedrag van EUR 900.000 gereserveerd voor deze aanpak.
- De huidige verkeerslichten zijn echt aan vervanging toe. Er is
regelmatig sprake van storingen en uitval. Dat willen we niet op zo'n
druk kruispunt.
- We zijn er eerder vanuit gegaan dat de riolering aangepast moest
worden en een regewaterriool gelegd moest worden onder de huidige
kruising. Bij de aanleg van een rotonde hadden we zo werk met werk
kunnen maken. Als we toch aan het graven zijn, kunnen we beter alles
meteen in één keer doen. Deze capaciteitsuitbreiding is ondertussen
minder noodzakelijk gebleken. Met de aanleg van aparte
hemelwaterafvoeren in de wijken de Singels en de Drait wordt regenwater
afgevoerd naar waterpartijen in de buurt en hoeft het niet via een
groter riool afgevoerd te worden.
- Een rotonde op deze drukke plek biedt in de spitsuren onvoldoende
doorstroming. Er is ook minder ruimte om de rotonde in de ruimte in te
passen dan op de kruising met de Eikesingel en Overstesingel. Op deze
kruising blijft het in de spits ook mét rotonde erg druk. Wachttijden
zijn in de spits, in welke (nieuwe) situatie dan ook, bijna niet te
voorkomen.
Het geld voor de aanpak is gereserveerd voor 2012. Realisatie is
volgend jaar gepland. Dit jaar wordt gebruikt om het werk verder voor
te bereiden.