Gemeente Smallingerland

Kruising Zuiderhogeweg

Andere aanpak voor deze drukke kruising.

Voor de kruising Zuiderhogeweg - Gauke Boelensstraat - Lauwers zijn in het verleden plannen gemaakt om de verkeerslichten te vervangen door een rotonde met een aparte fietsvoorziening via een tunnel of fietsbrug.
Het college heeft nu gekozen voor de uitwerking van een andere aanpak van de kruising dan eerder werd voorgesteld: de huidige verkeerslichten worden vervangen en de kruising wordt anders vorm gegeven: om de doorstroming van het verkeer te verbeteren, worden vanuit noordelijke richting (ter hoogte van het Slingepark) in de Zuiderhogeweg twee rijstroken voor rechtsaf richting Lauwers aangelegd. Vanaf de Gauke Boelensstraat worden twee rijstroken voor rechtdoor richting Lauwers gemaakt. Het knelpunt van de bereikbaarheid van het benzinestation vanaf de Lauwers wordt in deze aanpak ook meegenomen.

Er is een aantal argumenten om voor deze andere aanpak te kiezen:
- het vervangen van de verkeerslichten en het aanbrengen van extra rijstroken is veel goedkoper dan de aanleg van een rotonde met een aparte fietsoversteek via een tunnel. De vervanging van de verkeerslichten past wel in de huidige financiële mogelijkheden. Het college houdt een bedrag van EUR 900.000 gereserveerd voor deze aanpak.


- De huidige verkeerslichten zijn echt aan vervanging toe. Er is regelmatig sprake van storingen en uitval. Dat willen we niet op zo'n druk kruispunt.

- We zijn er eerder vanuit gegaan dat de riolering aangepast moest worden en een regewaterriool gelegd moest worden onder de huidige kruising. Bij de aanleg van een rotonde hadden we zo werk met werk kunnen maken. Als we toch aan het graven zijn, kunnen we beter alles meteen in één keer doen. Deze capaciteitsuitbreiding is ondertussen minder noodzakelijk gebleken. Met de aanleg van aparte hemelwaterafvoeren in de wijken de Singels en de Drait wordt regenwater afgevoerd naar waterpartijen in de buurt en hoeft het niet via een groter riool afgevoerd te worden.

- Een rotonde op deze drukke plek biedt in de spitsuren onvoldoende doorstroming. Er is ook minder ruimte om de rotonde in de ruimte in te passen dan op de kruising met de Eikesingel en Overstesingel. Op deze kruising blijft het in de spits ook mét rotonde erg druk. Wachttijden zijn in de spits, in welke (nieuwe) situatie dan ook, bijna niet te voorkomen.

Het geld voor de aanpak is gereserveerd voor 2012. Realisatie is volgend jaar gepland. Dit jaar wordt gebruikt om het werk verder voor te bereiden.