Onderzoeksraad voor de Veiligheid
De Onderzoeksraad voor veiligheid
Ketelbrug ongewild en ongecontroleerd geopend
Op 4 oktober 2009 ging de Ketelbrug in snelweg A6 onverwacht open,
zonder dat de afsluitbomen voor het wegverkeer gesloten waren. Dit
gebeurde kort nadat het verkeer richting Emmeloord na een brugopening
weer op gang kwam. Bij dit voorval raakten drie personen gewond en
diverse auto's beschadigd. Vastgesteld is dat de Ketelbrug op 4 oktober
2009 ongewild en ongecontroleerd geopend kon worden waardoor de
gevaarlijke situatie is ontstaan.
Waarom werd de brug op 4 oktober in noodbediening bediend?
Normaal gesproken wordt de automatische bediening gebruikt die de
brugwachter initieert vanuit het brugwachtershuis. Voor het geval dat
er een storing is ontstaan, kan de brug ook handmatig worden bediend,
de noodbediening. In verband met werkzaamheden op de A6 en de daardoor
ontstane files, was automatische bediening van de brug op de bewuste
datum niet mogelijk en moest de noodbediening worden gebruikt. Toen de
brugwachter de brug had geopend en het verkeer weer op gang kwam, kwam
het brugdeel in de richting Emmeloord (de zuidbaan) een stuk omhoog
terwijl de afsluitbomen open waren en de rode stoplichten gedoofd.
Bij de introductie van het nieuwe brugbesturingssysteem in 2005 en het
gebruik ervan heeft Rijkswaterstaat IJsselmeergebied niet alle
consequenties doorgrond die te maken hebben met het proces van veilig
openen en sluiten van de brug. Zo kon het gebeuren dat gesignaleerde
problemen met het brugbesturingssysteem weliswaar werden opgelost, maar
de consequenties niet integraal beoordeeld werden. Hierdoor is de
situatie ontstaan dat de noodbediening, die nooit bedoeld was als
alternatief voor de reguliere bediening, wel als zodanig werd gebruikt.
Pas nadat het misging in 2009, werd de risicovolle situatie, dat de
brug geopend kon worden zonder dat de afsluitbomen gesloten waren en
zonder processignalering , onderkend.
Is de Ketelbrug nu veilig?
Naar aanleiding van het voorval heeft Rijkswaterstaat in 2010
aanpassingen in het brugbediening- en besturingssysteem doorgevoerd. Zo
zijn restricties opgelegd aan het gebruik van de noodbediening en is de
noodbediening zo aangepast dat de brug niet meer onbedoeld geopend kan
worden zonder afsluiting voor het wegverkeer. De genomen technische
maatregelen sluiten een vergelijkbaar ongeval op de Ketelbrug nu uit.
Het probleem uniek voor de Ketelbrug?
Deze vraag is nog onbeantwoord. Rijkswaterstaat inventariseert op dit
moment of andere bruggen maar ook sluizen ongecontroleerd geopend
kunnen worden zonder voorwaarden en ongeacht de keuze van automatische-
of noodbediening. Dat deze inventarisatie prioriteit heeft bleek
vrijdagmiddag 15 april bij de Grevelingensluis in Zeeland. Het brugdek
in de N59 ging spontaan "iets" omhoog, waardoor een personenauto
frontaal op het brugdeel botste waarbij één gewonde viel en veel
materiële schade is ontstaan. Rijkswaterstaat onderzoekt het voorval.
Razende Robot Reporter