Gasunie
Gasunie transporteert recordvolume aardgas in 2010
Groningen, 21 april 2011 | persbericht
Nederlandse gasrotonde succesvol
Sinds haar oprichting heeft Gasunie niet eerder zo'n grote hoeveelheid
aardgas getransporteerd als in 2010. In dat jaar werd namelijk in
totaal ruim 135 miljard m3 aardgas getransporteerd: bijna
111 miljard m3 in Nederland en ruim 24 miljard m3 in Duitsland (in 2009
werd in totaal 124 miljard m3 getransporteerd). Dat blijkt uit het
jaarverslag dat het gasinfrastructuurbedrijf vandaag heeft
gepubliceerd.
Paul van Gelder, CEO van Gasunie: "Dat we meer gas hebben
getransporteerd komt onder meer door de lage temperaturen in januari en
december 2010. Daarnaast zien we een trend dat de vraag naar
gastransport gedurende het hele jaar hoog blijft. Was er vroeger sprake
van een echte zomerdip, tegenwoordig wordt er ook in de zomermaanden
veel gas getransporteerd, onder meer naar bergingen. Hierdoor wordt
duidelijk dat Nederland zijn positie als gasrotonde waarmaakt. In
Nederland en Europa heeft men aardgas herontdekt als belangrijk
onderdeel in de duurzame energiemix. De verwachting is dan ook dat de
vraag naar gas in Noordwest-Europa in de komende jaren zal blijven
stijgen."
Ook handelsrecord
Ook de handel in aardgas op het Nederlandse gashandelsplatform TTF
(Title Transfer Facility) heeft in 2010 een record behaald. Dit
platform wordt beheerd door Gasunie-dochter en beheerder van het
landelijk gasnet, Gas Transport Services B.V. (GTS). Het verhandelde
volume steeg naar bijna 115 miljard m3 in 2010. Ten opzichte van 2009
is dat een groei van bijna 40%. Het aantal partijen dat op TTF handelt
groeide met circa 20% naar meer dan 70. TTF wordt door de markt als een
aantrekkelijke en één van de meest liquide gashandelplaatsen van Europa
beschouwd.
Winst onder druk
Ondanks de records staat de winst van Gasunie onder druk. Over 2010
werd een winst gemaakt van 454 miljoen euro. Dat is lager dan de
aanvankelijke winst over 2009 (555 miljoen euro), zij het dat Gasunie
over dat jaar een deel ervan heeft moeten afboeken als gevolg van
aangescherpte regulering in Duitsland. Daardoor bedroeg de winst over
2009 uiteindelijk 122 miljoen euro. De winstdaling in 2010 is toe te
schrijven aan teruglopende transportopbrengsten als gevolg van de door
toezichthouders opgelegde tariefdalingen. Zowel in Nederland als in
Duitsland bepalen toezichthouders de tarieven voor gastransport en
daarmee omzet en rendement van de netbeheerders. In Nederland is de
toezichthouder NMa bezig een nieuw reguleringskader te ontwikkelen dat
op 1 januari 2012 van kracht wordt. Dit reguleringskader zal van groot
belang zijn voor de positie van Gasunie, voor haar aandeelhouder, de
Nederlandse Staat, en voor haar klanten. Ook in Duitsland heeft de
inrichting van regulering grote invloed op de mogelijkheden van de
onderneming. Gasunie spant zich in om binnen het reguleringskader
nieuwe investeringen te realiseren op economisch verantwoorde wijze. De
huidige situatie op het gebied van regulering kan ertoe leiden dat niet
alle door klanten gewenste uitbreidingen in het gastransportnet
gerealiseerd zullen worden. De ontwikkelingen op het gebied van
regulering kunnen ook de financiële positie van Gasunie negatief
beïnvloeden.
Maatschappelijk belang
De maatschappij vertrouwt op een stabiele, ongestoorde levering van
gas. In dat opzicht heeft Gasunie ook in 2010 goed gepresteerd. De
betrouwbaarheid van de gaslevering bleef op hoog niveau. Het
maatschappelijk belang van aardgas - en daarmee van het gastransport -
werd in 2010 ook gediend door het optreden van GTS als piekleverancier.
Op 1 december 2010 bedroeg de effectieve etmaaltemperatuur in Nederland
namelijk minus 10,9 graden Celsius waardoor GTS in actie moest komen om
de gaslevering aan kleinverbruikers zoals huishoudens, te waarborgen.
GTS is wettelijk verplicht die rol te vervullen bij een gemiddelde
etmaaltemperatuur van minus 9 graden Celsius of lager.
Gasunie laat over 2010 ook goede prestaties zien op het gebied van
veiligheid: het aantal graafschades door derden daalde en er vonden
geen leidingbeschadigingen plaats met gasuitstroom.
Uitbreiding infrastructuur
Om aan de toegenomen marktvraag naar transportcapaciteit tegemoet te
komen, werd in 2010 in Nederland 275 kilometer hogedrukleiding in
gebruik genomen, alsmede een nieuw compressorstation in Scheemda.
Hiermee werd een belangrijk meerjarenproject van ruim een miljard euro
tijdig en binnen budget opgeleverd. Begin januari 2011 ging de
aardgasbuffer in Zuidwending in bedrijf. Dankzij deze buffer kunnen
plotselinge verschillen tussen vraag naar en aanbod van aardgas snel en
flexibel worden opgevangen waardoor de leveringszekerheid wordt
vergroot.
Aardgas en duurzaamheid
Om de duurzaamheidsdoelstellingen van de Nederlandse overheid haalbaar
en betaalbaar te maken is de inzet van aardgas onmisbaar. Aardgas is de
schoonste fossiele brandstof die bovendien flexibel inzetbaar is
waardoor de ontwikkeling van weersafhankelijke bronnen als wind- en
zonne-energie mogelijk wordt. Aardgas vergroent zelf ook door de
toevoeging van groen gas, dat afkomstig is van biovergisting en is
opgewerkt tot aardgaskwaliteit. Gasunie zet zich in om een veilige
invoeding van groen gas in het landelijke netwerk mogelijk te maken. In
2010 werd het voor het eerst technisch mogelijk om groen gas in ons
landelijke gastransportnet in te voeden. In 2020 kan het aandeel groen
gas in het Nederlandse gasverbruik circa 5 procent zijn, voldoende om
een miljoen huishoudens een jaar lang van gas te voorzien.