Witteveen en Bos
Aanpak kritische locaties Donau
(21-04-2011)
De Donau vormt een belangrijke schakel in de Europese binnenvaart. Op
veel plaatsen is de rivier echter ondiep of is er onvoldoende
vaarbreedte voor binnenvaartschepen. Vanwege het economische belang
gaat de Europese Unie de kritische locaties aanpakken. Witteveen+Bos
heeft opdracht gekregen om voor achttien locaties in Servië de
ontwerpen te maken en voor vijf het uitvoeringsbestek.
De opdracht wordt uitgevoerd voor het ministerie van Infrastructuur en
Milieu. Bijzonder is dat de kritische locaties van de
Servisch/Hongaarse grens tot aan de hoofdstad Belgrado in een keer
worden aangepakt. Het project gaat circa twintig maanden duren. Het
contract, met een contractsom van 1,9 miljoen euro, is door
Witteveen+Bos op 18 april 2011 ondertekend.
Transport masterplan
Het project vloeit voort uit het door ons in 2006 opgestelde transport
masterplan voor de binnenscheepvaart in Servië. Tot op heden is Servië
het enige Donau-land dat een volledig plan heeft voor de verbetering
van het netwerk voor de binnenscheepvaart en voor de rivierhavens. De
werkzaamheden worden samen met DHI (Denemarken) en Energoproject
(Servië) uitgevoerd. Onderdelen zijn een milieustudie, het maken van
hydraulisch-morfologische modellen, grondonderzoek en het ontwerpen van
rivierwerken, variërend van kribben en strekdammen tot baggeren.
Ervaring in Servië
Witteveen+Bos heeft veel ervaring opgedaan in Servië. Naast het
opgestelde masterplan voor de binnenvaart zijn wij ingeschakeld bij het
opstellen van het algemene Servische transport masterplan. Ook hebben
wij in 2007 het ontwerp en bestek gemaakt voor het lichten van 21
tijdens WOII afgezonken Duitse oorlogsschepen. Recent is meegewerkt aan
de installaties van de sluizencomplexen op de grens met Roemenië en op
dit moment voeren we een milieustudie uit naar het saneren van het
gebied bij de grootste kopermijn in Europa.