Witteveen en Bos

Aanpak kritische locaties Donau

(21-04-2011)

De Donau vormt een belangrijke schakel in de Europese binnenvaart. Op veel plaatsen is de rivier echter ondiep of is er onvoldoende vaarbreedte voor binnenvaartschepen. Vanwege het economische belang gaat de Europese Unie de kritische locaties aanpakken. Witteveen+Bos heeft opdracht gekregen om voor achttien locaties in Servië de ontwerpen te maken en voor vijf het uitvoeringsbestek.

De opdracht wordt uitgevoerd voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Bijzonder is dat de kritische locaties van de Servisch/Hongaarse grens tot aan de hoofdstad Belgrado in een keer worden aangepakt. Het project gaat circa twintig maanden duren. Het contract, met een contractsom van 1,9 miljoen euro, is door Witteveen+Bos op 18 april 2011 ondertekend.

Transport masterplan

Het project vloeit voort uit het door ons in 2006 opgestelde transport masterplan voor de binnenscheepvaart in Servië. Tot op heden is Servië het enige Donau-land dat een volledig plan heeft voor de verbetering van het netwerk voor de binnenscheepvaart en voor de rivierhavens. De werkzaamheden worden samen met DHI (Denemarken) en Energoproject (Servië) uitgevoerd. Onderdelen zijn een milieustudie, het maken van hydraulisch-morfologische modellen, grondonderzoek en het ontwerpen van rivierwerken, variërend van kribben en strekdammen tot baggeren.

Ervaring in Servië

Witteveen+Bos heeft veel ervaring opgedaan in Servië. Naast het opgestelde masterplan voor de binnenvaart zijn wij ingeschakeld bij het opstellen van het algemene Servische transport masterplan. Ook hebben wij in 2007 het ontwerp en bestek gemaakt voor het lichten van 21 tijdens WOII afgezonken Duitse oorlogsschepen. Recent is meegewerkt aan de installaties van de sluizencomplexen op de grens met Roemenië en op dit moment voeren we een milieustudie uit naar het saneren van het gebied bij de grootste kopermijn in Europa.