Gemeente Almere

Ondertekening Convenant Onderwijsimpuls 2011-2014

21-04-2011

ondertekening onderwijsconvenant Woensdag 20 april vond de ondertekening van het convenant Impuls Kwaliteitsverbetering Onderwijs 2011-2014 plaats. Het convenant is opgesteld door de gemeente Almere, de schoolbesturen van het primair en voortgezet onderwijs in Almere en de Pabo Almere. Wethouder René Peeters van jeugd, onderwijs en sport tekende namens de gemeente. Het convenant heeft als doel de kwaliteit van het onderwijs in Almere te verbeteren.

De kwaliteit van het Almeerse onderwijs kent ernstige tekortkomingen. De schoolbesturen, de Pabo en de gemeente zien het als een gedeelde verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De gemeente heeft EUR 2,3 miljoen vrijgemaakt als extra investering voor het jaar 2011.

Het plan Van achterstand naar voorsprong (januari 2011) vormt het uitgangspunt voor het convenant. De in het convenant opgenomen financiële afspraken hebben uitsluitend betrekking op het jaar 2011. Aan het einde van dit jaar worden de resultaten geëvalueerd en jaarlijks worden de afspraken geactualiseerd en vastgesteld in de stuurgroep LEA plus Almere.

Over vier jaar willen de genoemde partijen het volgende bereikt hebben:

o Het onderwijs is in 2014 het visitekaartje van Almere. o Er zijn geen zwakke scholen meer in Almere.
o Almere heeft een toenemend aantal excellente scholen. o Alle scholen en besturen hebben zicht op hun resultaten en werken continu aan het verbeteren van hun onderwijs.
o Nieuwe en zittende leraren en directies zijn goed opgeleid en tegen hun taak opgewassen.
o Besturen, Pabo Almere en lokale begeleiders werken hecht samen aan het opleiden van goed personeel.
o Ouders zijn meer betrokken bij het onderwijs. o Over de onderwijsresultaten wordt publieke verantwoording afgelegd.

De belangrijkste afspraken uit het convenant zijn:

Actielijn 1: Kinderen van 2- 6 prioriteit

Vanuit de impulsmiddelen wordt ingezet op scholing in de twee gekozen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)-programma's aan leerkrachten en leidsters en wordt een bijdrage geleverd aan de aanschaf van de benodigde materialen. De schoolbesturen dragen zorg voor de dubbele bezetting voor doelgroepleerlingen op hun scholen. De Pabo stelt zich verantwoordelijk voor de opname van VVE in het curriculum.

Actielijn 2: Zwakke scholen:

Vanuit de Impulsmiddelen wordt voor het primair onderwijs (PO) ingezet op de intensivering en uitvoering van de verbetertrajecten van zwakke scholen. Nieuwe zwakke en/of risicoscholen kunnen vanuit de Impulsmiddelen deelnemen aan een verbetertraject, op voorwaarde dat de besturen een eigen bijdrage leveren. Voor het voortgezet onderwijs (VO) worden de Impulsmiddelen ingezet op scholing en coaching van het middenmanagement en leraren van de VO-scholen met (zeer)zwakke afdelingen.

Actielijn 3: Meer tijd om te leren:

Vanuit de Impuls worden voor het VMBO middelen beschikbaar gesteld voor een zomeraanbod met extra leertijd in taal en rekenen. Tevens is er een bedrag van

EUR 25.000 gereserveerd voor initiatieven waarbij ICT wordt ingezet, mits de schoolbesturen daaraan hun eigen bijdrage leveren. Om thuiszitten van kinderen te voorkomen wordt een methodiek van actieve bemiddeling overgedragen aan het team leerplicht.

Actielijn 4: Goed onderwijspersoneel

De bijdrage vanuit de Impuls op dit actiepunt betreffen de voorbereiding van de master opleiding "Special Educational Needs" van Windesheim, een bijdrage aan het scholingsaanbod voor zittende en nieuwe leerkrachten en de ontwikkeling van opleidingsscholen. Tevens wordt vanuit de Impulsmiddelen ingezet op de uitvoering van pilots om Pabo-studenten in te zetten om de leeropbrengsten van leerlingen te verhogen. Tot slot wordt stevig ingezet op maatwerkscholing van (adjunct)directeuren, IB-ers, en het middenmanagement van het VO.

Actielijn 5: Betrokken onderwijsomgeving

Er zal een bijdrage worden geleverd aan de uitrol van experimenten "didactisch partnerschap" voor het versterken van de rol van ouders in het basisonderwijs. Er zal een beperkt onderzoek worden uitgevoerd naar ouderbetrokkenheid in het VO op basis waarvan in drie VO scholen pilots starten om de betrokkenheid van ouders te vergroten. Vanuit de Impuls wordt een bedrag van EUR110.000 gereserveerd om ouderbetrokkenheid te vergroten en/of het bedrijfsleven bij de school te betrekken. Tot slot wordt vanuit de Impuls de Stedelijke Leescampagne bekostigd.

Actielijn 6: Alle feiten op tafel

Vanuit de Impulsmiddelen wordt de stedelijke taal-, lees- en rekenmonitor bekostigd, alsook de toetsinventarisatie in het VO. Besturen werken mee aan de monitor en de inventarisatie en stellen tevens hun toetsgegevens beschikbaar aan de Universiteit Twente ten behoeve van het onderzoek naar de leeropbrengsten van scholen die deelnemen aan de verbeteraanpak. Vanuit de Impulsmiddelen wordt een bijdrage geleverd aan dit onderzoek.

Projectuitvoering en organisatie

Op dit moment werken de gemeente en schoolbesturen samen aan de uitvoering van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). De Impuls betekent een verbreding van deze agenda. De LEA zal daarom worden uitgebreid met de Impuls tot: LEA plus Almere. Het nieuwe logo van de LEA plus Almere werd deze middag gepresenteerd. De regie voor de uitvoering van de Impuls ligt bij de gemeente Almere. De bestaande structuur van stuurgroep LEA en projectgroep LEA wordt opnieuw ingericht evenals de werkgroepenstructuur.