Ondertekening Convenant Onderwijsimpuls 2011-2014
21-04-2011
ondertekening onderwijsconvenant Woensdag 20 april vond de
ondertekening van het convenant Impuls Kwaliteitsverbetering Onderwijs
2011-2014 plaats. Het convenant is opgesteld door de gemeente Almere,
de schoolbesturen van het primair en voortgezet onderwijs in Almere en
de Pabo Almere. Wethouder René Peeters van jeugd, onderwijs en sport
tekende namens de gemeente. Het convenant heeft als doel de kwaliteit
van het onderwijs in Almere te verbeteren.
De kwaliteit van het Almeerse onderwijs kent ernstige tekortkomingen.
De schoolbesturen, de Pabo en de gemeente zien het als een gedeelde
verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
De gemeente heeft EUR 2,3 miljoen vrijgemaakt als extra investering
voor het jaar 2011.
Het plan Van achterstand naar voorsprong (januari 2011) vormt het
uitgangspunt voor het convenant. De in het convenant opgenomen
financiële afspraken hebben uitsluitend betrekking op het jaar 2011.
Aan het einde van dit jaar worden de resultaten geëvalueerd en
jaarlijks worden de afspraken geactualiseerd en vastgesteld in de
stuurgroep LEA plus Almere.
Over vier jaar willen de genoemde partijen het volgende bereikt hebben:
o Het onderwijs is in 2014 het visitekaartje van Almere.
o Er zijn geen zwakke scholen meer in Almere.
o Almere heeft een toenemend aantal excellente scholen.
o Alle scholen en besturen hebben zicht op hun resultaten en werken
continu aan het verbeteren van hun onderwijs.
o Nieuwe en zittende leraren en directies zijn goed opgeleid en tegen
hun taak opgewassen.
o Besturen, Pabo Almere en lokale begeleiders werken hecht samen aan
het opleiden van goed personeel.
o Ouders zijn meer betrokken bij het onderwijs.
o Over de onderwijsresultaten wordt publieke verantwoording afgelegd.
De belangrijkste afspraken uit het convenant zijn:
Actielijn 1: Kinderen van 2- 6 prioriteit
Vanuit de impulsmiddelen wordt ingezet op scholing in de twee gekozen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)-programma's aan leerkrachten en
leidsters en wordt een bijdrage geleverd aan de aanschaf van de
benodigde materialen. De schoolbesturen dragen zorg voor de dubbele
bezetting voor doelgroepleerlingen op hun scholen. De Pabo stelt zich
verantwoordelijk voor de opname van VVE in het curriculum.
Actielijn 2: Zwakke scholen:
Vanuit de Impulsmiddelen wordt voor het primair onderwijs (PO) ingezet
op de intensivering en uitvoering van de verbetertrajecten van zwakke
scholen. Nieuwe zwakke en/of risicoscholen kunnen vanuit de
Impulsmiddelen deelnemen aan een verbetertraject, op voorwaarde dat de
besturen een eigen bijdrage leveren. Voor het voortgezet onderwijs (VO)
worden de Impulsmiddelen ingezet op scholing en coaching van het
middenmanagement en leraren van de VO-scholen met (zeer)zwakke
afdelingen.
Actielijn 3: Meer tijd om te leren:
Vanuit de Impuls worden voor het VMBO middelen beschikbaar gesteld voor
een zomeraanbod met extra leertijd in taal en rekenen. Tevens is er een
bedrag van
EUR 25.000 gereserveerd voor initiatieven waarbij ICT wordt ingezet,
mits de schoolbesturen daaraan hun eigen bijdrage leveren. Om
thuiszitten van kinderen te voorkomen wordt een methodiek van actieve
bemiddeling overgedragen aan het team leerplicht.
Actielijn 4: Goed onderwijspersoneel
De bijdrage vanuit de Impuls op dit actiepunt betreffen de
voorbereiding van de master opleiding "Special Educational Needs" van
Windesheim, een bijdrage aan het scholingsaanbod voor zittende en
nieuwe leerkrachten en de ontwikkeling van opleidingsscholen. Tevens
wordt vanuit de Impulsmiddelen ingezet op de uitvoering van pilots om
Pabo-studenten in te zetten om de leeropbrengsten van leerlingen te
verhogen. Tot slot wordt stevig ingezet op maatwerkscholing van
(adjunct)directeuren, IB-ers, en het middenmanagement van het VO.
Actielijn 5: Betrokken onderwijsomgeving
Er zal een bijdrage worden geleverd aan de uitrol van experimenten
"didactisch partnerschap" voor het versterken van de rol van ouders in
het basisonderwijs. Er zal een beperkt onderzoek worden uitgevoerd naar
ouderbetrokkenheid in het VO op basis waarvan in drie VO scholen pilots
starten om de betrokkenheid van ouders te vergroten. Vanuit de Impuls
wordt een bedrag van EUR110.000 gereserveerd om ouderbetrokkenheid te
vergroten en/of het bedrijfsleven bij de school te betrekken. Tot slot
wordt vanuit de Impuls de Stedelijke Leescampagne bekostigd.
Actielijn 6: Alle feiten op tafel
Vanuit de Impulsmiddelen wordt de stedelijke taal-, lees- en
rekenmonitor bekostigd, alsook de toetsinventarisatie in het VO.
Besturen werken mee aan de monitor en de inventarisatie en stellen
tevens hun toetsgegevens beschikbaar aan de Universiteit Twente ten
behoeve van het onderzoek naar de leeropbrengsten van scholen die
deelnemen aan de verbeteraanpak. Vanuit de Impulsmiddelen wordt een
bijdrage geleverd aan dit onderzoek.
Projectuitvoering en organisatie
Op dit moment werken de gemeente en schoolbesturen samen aan de
uitvoering van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). De Impuls betekent
een verbreding van deze agenda. De LEA zal daarom worden uitgebreid met
de Impuls tot: LEA plus Almere. Het nieuwe logo van de LEA plus Almere
werd deze middag gepresenteerd. De regie voor de uitvoering van de
Impuls ligt bij de gemeente Almere. De bestaande structuur van
stuurgroep LEA en projectgroep LEA wordt opnieuw ingericht evenals de
werkgroepenstructuur.
Gemeente Almere