20 april 2011
Mkb laat online kansen liggen
Mkb-ondernemers maken nog te weinig gebruik van de mogelijkheden die
internet hen biedt. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek
`Interned; hoe het internet de Nederlandse economie verandert' van de
Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google Nederland.
Nederlandse mkb'ers beschikken wel massaal (bijna 80 procent) over een
eigen website, maar doen aanmerkelijk minder aan online verkoop, inkoop
en marketing dan hun collega's in bijvoorbeeld Groot-Brittannië.
Waarnemend voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland benadrukte
bij de presentatie van het onderzoek in Den Haag dat het Nederlandse
mkb momenteel met een enorme inhaalslag bezig is. "Hoe haal ik
rendement uit mijn site, dat is de vraag waar veel ondernemers nu mee
bezig zijn."
Google voorspelt dat de interneteconomie de komende jaren met 9 procent
per jaar zal groeien. Nu al gaat er in ons land 24 miljard euro in om.
Dat is 4,3 procent van het bbp. De onderzoekers verwachten dat het
aandeel van internet in het bbp zal toenemen tot 6 of 7 procent in
2015. Mkb'ers die het internet intensief gebruiken, groeien gemiddeld 3
procent sneller in omzet dan bedrijven die dat niet doen.
MKB-Nederland verwacht de komende tijd een enorme groei van het aantal
mkb-bedrijven dat online geld verdient. "We horen en merken dagelijks
dat ondernemers wel degelijk de kansen zien en actief ermee bezig zijn
om hun businessmodel op de online mogelijkheden aan te passen", aldus
Van Straalen.
Om het online ondernemen verder te stimuleren, hebben MKB-Nederland en
Google het boekje Eerste Hulp Bij Online Ondernemen uitgebracht, dat
gratis te downloaden is. Op de themasite www.ditisondernemen.nl kunnen
ondernemers terecht voor praktische tips en adviezen over de
strategische inzet van sociale media, online tools voor de
administratie en nog veel meer. Ook kunnen leden van MKB-Nederland
gratis een snelle webscan laten uitvoeren.
Later dit jaar start Google in samenwerking met MKB-Nederland en TNT
Post de campagne `Nederland verdient online', waarmee de partijen
ondernemers verder willen helpen om online rendement te maken.
*
MKB-Nederland