Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
ONDERWIJS IS OUDERWETS
- Docenten sluiten niet aan bij belevingswereld scholier
- Onbevoegde docent voor de klas moet verdwijnen
- Leegloop vmbo oplossen door meer uitdaging
Amsterdam, 20 april 2011- Het onderwijs moet meer aansluiten bij de
belevingswereld van de scholier stelt het LAKS naar aanleiding van het
vandaag uitgekomen jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs.
Voorzitter van het LAKS Steven de Jong: `Het onderwijs is niet meer van
deze tijd, uit het rapport van de inspectie blijkt dat weinig leraren
moeite doen om af te stemmen op de scholier. Het is niet gek dat
gedemotiveerde scholieren slecht presteren.' Ook de hoge instroom op
het havo door gebrekkig uitdaging op het vmbo, en de vele onbevoegde
docenten zorgen voor de lagere slagingspercentages op het havo en vwo.
"Scholieren worden in het huidige systeem niet genoeg gemotiveerd.
Docenten doen niet genoeg hun best om aan te sluiten bij de
belevingswereld van de scholieren", aldus De Jong. In het rapport van
de inspectie staat dat een meerderheid van de leraren niet zijn best
doet om instructies en verwerkingsopdrachten af te stemmen op de
scholier, 15% van de scholen krijgt het niet voor elkaar om scholieren
actief te betrekken bij het onderwijsproces. Ook de interactie tussen
scholieren en docenten kan beter. De Jong: "Het wordt tijd dat er
tussen scholieren en hun leraren een dialoog ontstaat over de lessen om
samen te zorgen voor effectief onderwijs."
Naast dat leraren hun lessen beter moeten afstemmen op de doelgroep is
het ook belangrijk, moeten zij ook de kans krijgen omeen geldige
onderwijsbevoegdheid te behalen. Bijna een kwart van de docenten, 24%,
is onbevoegd, terwijl onderzoek aantoont dat dit funest is voor de
leerprestaties van scholieren. De Jong: "Scholen zijn bang om slechter
presterende docenten daarop te wijzen. We hebben een cultuuromslag
nodig in de docentenkamer, een goede docent moet beloond worden."
Niet enkel de onbevoegdheid van docenten leidt tot lagere
slagingspercentages. Steeds meer scholieren kiezen voor een havo of vwo
opleiding, ook als een degelijke vmbo-opleiding een betere keuze zou
zijn. Het vmbo stroomt langzaam leeg. Dat komt o.a. door te weinig
uitdaging voor scholieren, blijkt uit het onderzoek "Vraag het de
vmbo"er" dat het LAKS gistermiddag aan minister Marja van Bijsterveldt
heeft uitgereikt. Maar liefst 70% van de scholieren gaf in het
onderzoek aan het vmbo makkelijk te vinden en het vmbo-diploma wordt
daarnaast niet hoog gewaardeerd. De Jong: "Het vmbo heeft een slecht
imago en loopt langzaam leeg. Dit terwijl het vmbo zo waardevol kan
zijn. We moeten deze signalen echt serieus nemen en dit onderwijs
verbeteren".
-----
EINDE PERSBERICHT
Bekijk hier het bericht van de Inspectie van het Onderwijs. Helemaal
onderaan die pagina vind je het onderwijsverslag.
Zie het origineel
Deel |