Persbericht
201104. 404
Den Haag, woensdag 20 april 2011
Draadloos laden van elektrische autos
Elektrische auto's kunnen hun accu's in toekomst laden zonder kabels.
Siemens heeft daarvoor het ontwikkelingsproject Inductief laden van
elektrische voertuigen opgezet. De samen met BMW ontwikkelde
contactloze technologie werkt ook tijdens korte ritpauzes. De
laadstations kunnen vrijwel onzichtbaar in elke omgeving worden
geïntegreerd en zijn daardoor beschermd tegen slijtage en vandalisme.
In juni 2011 zullen tijdens een proef in Berlijn, die door het Duitse
ministerie voor Milieu (BMU) wordt gesubsidieerd, de prestaties met
meerdere voertuigen worden getest.
Een grote uitdaging bij de uitbreiding van de elektromobiliteit is een
omvangrijke en betrouwbare infrastructuur voor het laden van accu's.
Aangezien de accu's van elektrische voertuigen vaker moeten worden
geladen dan dat voertuigen met verbrandingsmotoren hun tank moeten
vullen, is er vraag naar verschillende laadmogelijkheden die aan de
eisen van de bestuurder en het voertuig zijn aangepast. Met de
inductieve energie-overdracht van de onderzoekers van Siemens Corporate
Technology zou geautomatiseerd laden in bijvoorbeeld taxiwachtrijen al
mogelijk zijn.
Een volledig in de grond verzonken spoel, de zogeheten primaire spoel,
vormt de verbinding met het openbare elektriciteitsnet. Onder het
voertuig bevindt zich een secundaire spoel. De onderlinge afstand
bedraagt onder normale omstandigheden tussen acht en vijftien
centimeter. Zodra de bestuurder het laadproces start, gaat er een
stroom door de primaire spoel. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld,
dat in de secundaire spoel een elektrische stroom induceert waardoor de
accu wordt geladen. De efficiëntie van de vermogensoverdracht uit het
stroomnet via alle componenten tot in de accu bedraagt daarbij meer dan
90 procent. Het magneetveld komt uitsluitend in een exact bepaalde
ruimte tussen beide spoelen tot stand. Hierdoor blijft bij dit systeem
het magnetisch veld in de toegankelijke gebieden in en rondom het
voertuig ruim onder de internationaal aanbevolen grenswaarde van 6,25
microtesla.
Vanaf mei zal een prototype met een laadcapaciteit van 3,6 kilowatt in
een elektrisch voertuig worden getest. In een veldtest die vanaf juni
in Berlijn plaatsvindt, zullen de voor integratie in serievoertuigen
noodzakelijke verbeteringen onder realistische omstandigheden worden
geïnventariseerd en wordt tevens feedback van klanten verzameld, zodat
in toekomst klantspecifieke laadoplossingen kunnen worden aangeboden.
Daarnaast is het systeem ook geschikt voor intelligent energiegebruik,
waarbij met name stroomoverschotten uit zonne- en windenergie kunnen
worden gebruikt en de elektrische auto ook als tussenopslag voor stroom
dient.
Siemens