Auto's van de toekomst rijden op een mix van brandstoffen
Persbericht van Edelman
Aandelen biobrandstof, elektriciteit en waterstof in de brandstofmix
nemen significant toe tot 2030
Willen we dat energie beschikbaar en betaalbaar blijft voor volgende
generaties, dan zullen we moeten investeren in een energievoorziening
die zal bestaan uit een mix van alternatieve en fossiele
energiebronnen. Dit was de slotsom van de allereerste FUTURE ENERGY
Circle 'What fuels us in 2030?' die gisteren einde van de middag
plaatsvond tijdens de testdag van de Shell Eco-marathon op de AutoRAI.
Experts op het gebied van elektriciteit, waterstof en biobrandstof
gingen onder leiding van Jan Douwe Kroeske met elkaar en het publiek in
gesprek over de brandstofmix in 2030.
In 2010 reden er wereldwijd ongeveer 1 miljard auto's, naar verwachting
zijn dat er ongeveer 1,5 miljard in 2030. Ewald Breunesse, manager
Energietransitie bij Shell: "Voldoende schone energie is één van de
belangrijkste wereldvraagstukken. De wereldbevolking stijgt, de
welvaart neemt toe in opkomende markten en de vraag naar energie zal
hierdoor de komende jaren flink toenemen. Om aan de toekomstige vraag
naar energie te kunnen voldoen, zullen we moeten investeren in een
brede energiemix van zowel alternatieve als fossiele energiebronnen en
hier kennis over delen. Ook energiebesparing speelt een belangrijke
rol. Alleen op deze manier maken we kans energie zo beschikbaar,
betaalbaar en duurzaam mogelijk te maken voor toekomstige generaties."
De bijeenkomst is de aftrap van het FUTURE ENERGY Programma dat Shell
is gestart om de samenwerking en uitwisseling van kennis op het gebied
van energietransitie te faciliteren en te stimuleren.
Elektrische auto zonder accu
Recent werd bekend dat de Europese Commissie in 2050 alle auto's op
benzine en diesel uit de stedelijke gebieden van de weg wil hebben. In
2030 moet het gebruik ervan zijn gehalveerd. Het is één van de plannen
die tot doel hebben de CO2-uitstoot in 2050 met zestig procent terug te
dringen. Volgens Hans de Boer, Business Development Executive bij
Better Place, zijn elektrische auto's een goed alternatief. Better
Place wil met de levering van de batterij voor thuis de slimme
infrastructuur aanleggen die nodig is om elektrisch rijden tot een
succes te maken. "Het rijden op stroom is veel goedkoper dan het rijden
op benzine of diesel, maar het is de accu die de aanschaf van een
elektrische auto duur maakt," zegt De Boer. "Consumenten kijken vooral
naar de aanschafprijs en autofabrikanten gaan pas massaal elektrische
auto's produceren als er voldoende vraag is." Die blijft volgens De
Boer uit als er geen infrastructuur is.
Meer investeren in waterstof
Naast de inzet van elektriciteit, wordt er ook hard gewerkt aan de
ontwikkeling van auto's die op waterstof rijden. Het grote voordeel van
waterstof is dat er geen sprake is van CO2-uitstoot tijdens het
autorijden. Op dit moment zijn er nog nauwelijks tankstations geschikt
om waterstof te verkopen, al rijden er al wel een aantal prototypes
rond. Waterstoftechnologie voor de motor en tank is op dit moment nog
erg duur. Remco Hoogma van Wikimobi, een online platform met betrekking
tot duurzame mobiliteit, licht toe: "Waterstof is geen energiebron maar
een energiedrager. Er bestaan geen 'waterstofmijnen'. Net als
elektriciteit zal waterstof eerst geproduceerd moeten worden. Met
behulp van energiebronnen zoals gas, biomassa, zon en wind. De
omzetverliezen van deze energiebronnen naar waterstof zijn momenteel
echter nog vrij groot. Willen we waterstof net zo aantrekkelijk maken
als elektriciteit en biobrandstoffen, dan zal de overheid de komende
jaren samen met de industrie meer moeten investeren," aldus Remco
Hoogma.
Biobrandstoffen beste brandstofalternatief voor lange afstanden, zwaar
verkeer en vliegtuigen
Volgens Gijs Vriesman, die zich bij Shell bezighoudt met alternatieve
energiebronnen, hebben biobrandstoffen in 2030 een net zo'n groot
aandeel in de brandstofmix als elektriciteit en waterstof. "Waterstof
zien we meer als een alternatief voor de middellange termijn hoewel we
in de VS en Duitsland wel al waterstoftankstations hebben en binnenkort
uitbreiden. Biobrandstoffen zijn daarentegen nu al volop beschikbaar en
hebben in Nederland al een aandeel van bijna 5% in de brandstofmix. Ze
vormen een praktisch alternatief om nu al CO2 te reduceren," aldus
Vriesman. "Onze verwachting is dat het aandeel biobrandstoffen in de
brandstofmix in 2030 kan stijgen tot wereldwijd 10%. Biobrandstoffen
zijn het beste brandstofalternatief voor lange afstanden, voor zwaar
verkeer en van de kerosine voor vliegtuigen. Dat kan met elektriciteit
nog niet worden bereikt. De uitdaging isom het sneller op grotere
schaal beschikbaar te maken."
Over het FUTURE ENERGY Programma
Het FUTURE ENERGY Programma is bestemd voor iedereen die geïnteresseerd
is in de huidige en toekomstige energievoorziening. Samen met anderen
wil Shell meer helderheid scheppen in het energievraagstuk en
benadrukken dat we alle energieoplossingen en besparingen nodig hebben
om aan de toenemende vraag naar energie te voldoen. Het programma
bestaat uit meerdere onderdelen waaronder een documentaire, FUTURE
ENERGY Circles (bijeenkomsten), een website en een FUTURE ENERGY Mixer.
Met de FUTURE ENERGY Mixer kunnen mensen online hun kennis vergroten en
hun eigen energiemix samenstellen en delen. Shell wil hiermee mensen
inspireren en meer kennis delen over de energietoekomst en de
belangrijke rol die technologie hierin speelt.
Over de Shell Eco-marathon
De Shell Eco-marathon verwelkomt ieder jaar talentvolle jongeren van
middelbare scholen, universiteiten en instellingen voor technisch en
wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. Met de Shell Eco-marathon
daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt
voertuig. Dat mag op benzine, diesel, biobrandstof, GTL
(gas-to-liquid), elektriciteit, waterstof of zonne-energie.
De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27e
keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway
Lausitz in Duitsland doen uit 26 landen 222 teams mee. Nederland heeft
van 26 tot 28 mei met elf teams een recordaantal deelnemers aan de
start. De Nederlandse teams zijn te volgen op:
http://www.fanvanecomarathon.nl
*
Organisatie info:
Razende Robot Reporter