Nederlanders gebruiken steeds minder bronnen bij oriëntatie op baan
Persbericht van Intelligence Group
Vergeleken met 2007 wordt er bijna een derde minder aan
oriëntatiekanalen gebruikt
Rotterdam, 20 april 2011. Het aantal oriëntatiebronnen dat door de
(potentiële) Nederlandse beroepsbevolking wordt gebruikt in de
zoektocht naar een (nieuwe) baan blijft dalen. In 2010 werden gemiddeld
3,7 oriëntatiebronnen geraadpleegd ter oriëntatie op werk, terwijl in
2007 nog gemiddeld 5,4 bronnen werden gebruikt. In de afgelopen vier
jaar is het aantal oriëntatiebronnen dus met 31 procent gedaald. Dit
blijkt uit het analyses van Intelligence Group - in opdracht van
succesvolwerven.nl - uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO),
waarin in 2010 15.158 personen zijn ondervraagd.
Daling aantal oriëntatiebronnen houdt aan
In 2010 gebruikte de gemiddelde Nederlandse werknemer wederom minder
verschillende bronnen in haar oriëntatie op een nieuwe baan. De daling
van het gebruik van oriëntatiekanalen was in 2010 sterker dan voorheen.
Van de 22 oriëntatiebronnen die men mogelijk kan gebruiken in de
arbeidsoriëntatie, gaf de Nederlandse werknemer in 2010 aan er
gemiddeld 3,7 te gebruiken. In 2009 lag dit op gemiddeld 4,4, wat een
daling van 16 procent ten opzichte van 2009 betekent.
De veranderingen zijn tweeledig. Nieuwe kanalen vervangen de
traditionelere kanalen, maar desondanks daalt het totale aantal
gebruikte bronnen. Ook de moderne kanalen, zoals vacaturesites, en de
generieke bronnen, zoals bekenden/netwerk en open sollicitaties, worden
gemiddeld genomen minder gebruikt. De (potentiële) Nederlandse
Beroepsbevolking vertrouwt op minder bronnen en neemt gemiddeld genomen
ook een meer afwachtende houding aan.
Traditionele kanalen verliezen het van internet
Werknemers gebruiken tijdens hun oriëntatie op een nieuwe baan of
werkgever steeds minder kanalen, terwijl het scala aan kanalen zich de
laatste jaren alleen maar heeft uitgebreid. Nieuwe kanalen zoals social
media en search engines hebben (sterk) aan belang gewonnen.
Traditionelere kanalen verliezen hun rol als oriëntatiekanaal. De
Gouden Gids, teletekst maar ook bedrijfspresentaties en open dagen
verliezen aan belang, evenals bekenden/netwerk.
De trend is dat nagenoeg alle oriëntatiebronnen, ook de nieuwere en
moderne bronnen, minder gebruikt worden. Deze algemene daling heeft tot
gevolg dat werkgevers enerzijds nog doelgroep gerichter kanalen moeten
inzetten en bovendien meerdere bronnen moeten gebruiken om dezelfde
hoeveelheid baanzoekers te bereiken. "Nederland kent bijna 900 actieve
vacaturesites en meer dan 10.000 sites waar twee of meer werkgevers hun
vacatures aanbieden", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence
Group. "Waar het vertrouwen in internet erg groot is, maakt datzelfde
internet ook dat baanzoekers steeds moeilijker een passende vacature
weten te vinden tussen het enorme aanbod. Dit werkt afwachten in de
hand en maakt werving voor werkgevers complexer en tijdsintensiever."
Links:
http://www.intelligence-group.nl/nieuws/nederlandse-beroepsbevolking-ge
bruikt-steeds-minder-bronnen-
Organisatie info:
Intelligence Group
Razende Robot Reporter