Gemeente Purmerend
Nieuws B en W 2011-04-19
20 april 2011
Parkeren centrumgebied Weidevenne
Er is in het centrum van Weidevenne voor gebruikers en bewoners een
hoge parkeerdruk. Het college had daarom besloten om een blauwe zone in
te voeren voor de parkeerplaatsen in de Darwinstraat, Sydneystraat en
een deel van de Melbournestraat. Dit besluit bleek geen draagvlak te
hebben bij de bewoners en zakelijke belanghebbenden in het gebied. Het
college trekt het besluit daarom in. In plaats van een blauwe zone,
geeft het college nu opdracht om enkele aanpassingen aan de inrichting
van het gebied te doen. Dit gaat in overleg met belanghebbenden, zoals
het aanleggen van vier extra artsenparkeerplaatsen en het plaatsen van
een hekwerk in de Melbournestraat nabij het fietspad.
Uitgifte- en vestigingsbeleid Baanstee-Noord
De werkzaamheden om de Baanstee-Noord bouwrijp te maken zijn in gang.
Voor de volgende fase, het vestigen van bedrijven, is een viertal
documenten met uitgangspunten opgesteld:
* Het uitgifte- en vestigingsbeleid geeft aan welk type bedrijven
zich kan vestigen op de Baanstee-Noord, waarbij voorkeur uitgaat
naar Waterlandse bedrijven met lokale binding, die intensief
grondgebruik voorstaan en duurzaamheid in hun bedrijfsvoering
nastreven.
* In het parkmanagement staat omschreven hoe er omgegaan moet worden
met openbaar en particulier gebied in de Baanstee-Noord. Doelen
zijn: kwaliteitshandhaving, instandhouding van de economische
structuur en waardebehoud van de eigendommen.
* Duurzaamheid: voorstel is om een kwaliteitsteam op te richten dat
uitwerkt hoe Purmerend invulling wil geven aan duurzaam omgaan met
energie, water, materialen, groen en veiligheid.
* Beeldkwaliteitsplan: hierin staat aangegeven hoe straks om te gaan
met de inrichting van de particuliere kavels op de Baanstee-Noord,
waarbij onderscheid is naar zones die meer of minder in het zicht
staan. Onderwerpen als architectuur, materiaalgebruik, parkeren en
opslag komen in dit plan aan de orde.
Het college stelt deze documenten vast en informeert de gemeenteraad
over deze besluiten.
Financiering Stadsverwarming
Stadsverwarming Purmerend B.V. heeft voor de financiering van het
stadsverwarmingnet behoefte aan langlopende leningen. De financiering
is nodig voor de aflossing van eerdere geldleningen en investeringen in
het net, die zorgen voor een kwaliteitsverbetering. De Stadsverwarming
kan zelf alleen leningen aantrekken tegen een veel hogere rente,
waarbij bovendien aan de gemeente - als eigenaar van de BV - wordt
gevraagd zich garant te stellen voor de rente en aflossing. Het college
stelt voor dat de benodigde leningen door de gemeente zelf worden
verstrekt. Hierdoor kan het warmtenet op peil worden gebracht tegen
redelijke financieringskosten. Over de periode tot en met 2014 gaat het
om leningen met een totale waarde van 45 miljoen euro.
Verbetering kwaliteit oppervlaktewater
De gemeente heeft met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
een convenant 'Stedelijk Waterplan' afgesloten. Hierin staat een groot
aantal afspraken om de kwaliteit van het oppervlaktewater te
verbeteren. Een belangrijk onderdeel van het plan is het afkoppelen van
riolering in die wijken waar nog een gemengd systeem (het scheiden van
schoon regenwater van vuil rioolwater) ligt. Het college gaat akkoord
met het doorvoeren van dit afkoppelen bij zoveel mogelijk woningen en
gebouwen.
Bouwheerschap uitbreiding De Dijk en De Smidse
De gemeente stemt ermee in als bouwheer op te treden bij de realisatie
van de uitbreiding van basisscholen De Dijk en De Smidse aan het
Hoefsmidhof. De commissie OPSO (Openbaar Primair en Speciaal Onderwijs)
en de stichting CPOW (Confessioneel Primair Onderwijs Waterland) zijn
met een brief van dit besluit op de hoogte gebracht.
Aanvullende kredieten voor onderwijshuisvesting
Jaarlijks stelt de raad kredieten beschikbaar voor
onderwijshuisvesting. Deze kredieten zijn gebaseerd op normbedragen en
kostenramingen en dekken vrijwel altijd de werkelijke kosten. Nu blijkt
dat de gemeente te maken heeft met meerkosten als gevolg van een
gewijzigd beleid. Het gaat met name om kosten voor: databekabeling,
infrastructurele aanpassingen en asbestsanering. Daarnaast is extra
krediet nodig voor de uitbreiding van het Altra College aan de
Koggenland.
Daarom vraagt het college aan de raad om aanvullende kredieten
beschikbaar te stellen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat om een
totaalbedrag van EUR 342.020 euro, dit dekt de onvoorziene kosten van
Het Plankier, Het Tangram en de Bets Frijlingschool en de uitbreiding
van het Altra College.
Toetsing Gemeentelijke Basisadministratie
Door een onafhankelijk bureau is bij de gemeente een toetsing
uitgevoerd op de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Het ministerie
van Binnenlandse Zaken verplicht iedere gemeente tot een periodieke
toetsing op de GBA. Het college heeft in april 2011 het rapport van de
GBA-audit 2011 ontvangen. Daaruit blijkt dat de gemeente Purmerend op
alle onderdelen voldoet aan de eisen. Het college legt de audit ter
kennisname voor aan de gemeenteraad.
Evaluatie re-integratie 2009 en 2010
Voorafgaand aan het nieuwe participatiebeleid heeft Purmerend haar
re-integratiebeleid 2009-2010 geëvalueerd. De belangrijkste bevindingen
komen terug in deze samenvatting. Purmerend heeft in 2010 ruim 1.000
Wwb-uitkeringen (Wet werk en bijstand) verstrekt; het merendeel aan
alleenstaanden en alleenstaande ouders. Ruim de helft van de trajecten
waarin de afdeling Werk en Welzijn mensen begeleidde, was gericht op
arbeidsactivering en -bemiddeling van die cliënten. De verwachting is
dat dit ook in 2011 het geval is. De gemeente vat haar ervaringen samen
in de volgende kernwaarden voor succesvolle re-integratie:
* Het is van belang te werken met één generiek aanbod met aandacht
voor verscheidenheid in doelgroepen.
* We moeten streven naar maatwerk, waarin de klant centraal staat en
mede verantwoordelijk is voor zijn traject dat altijd een praktijk
en/of werkonderdeel heeft.
* Een geslaagd re-integratietraject vraagt om veel contactmomenten
met de klant en goede, resultaatgerichte afspraken.
* Ruimte/flexibiliteit binnen het traject is noodzakelijk.
Ingegeven door de landelijke bezuinigingen op het participatiebudget,
focust Purmerend in 2011 op haar re-integratiekerntaak. Intensieve
zorgtrajecten of trajecten voor niet-uitkeringsgerechtigden worden niet
langer in Purmerend uitgevoerd, maar we verwijzen klanten gericht door
naar partners in de regio. De gemeente spant zich ook in om de
samenwerking met re-integratiepartners en werkgevers zoveel mogelijk te
coördineren en te stroomlijnen in het belang van de werkgevers.
Het college neemt kennis van deze evaluatie en biedt deze ter
kennisname aan de gemeenteraad aan.
Aan het Werk in Purmerend, beleidsnotitie participatie
Purmerend moet bezuinigen op haar participatiebudget vanwege forse
bezuinigingen vanuit het Rijk. Dit vraagt om scherpe keuzes. In de
beleidsnotitie participatie staan daarom de volgende voorstellen aan de
gemeenteraad:
* arbeidsparticipatie als hoogste doel van alle gemeentelijk
participatiebeleid;
* focus qua doelgroepen op mensen met een bijstandsuitkering, en
binnen die groep prioriteit bij mensen met een perspectief op
arbeid;
* mensen met een bijstandsuitkering die nauwelijks perspectief hebben
op arbeidsparticipatie, maar die wel actief willen zijn,
ondersteunen om vooruit te komen in hun maatschappelijke
participatie.
Concreet betekent dit dat Purmerend voor de jaren 2011-2014 werkt aan:
* meer uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden aan het werk helpen;
* meer Purmerenders die een startkwalificatie halen;
* meer Purmerenders die zich inzetten voor de stad en maatschappelijk
actief zijn;
* meer mensen die de Nederlandse taal voldoende beheersen en
zelfredzaam en ingeburgerd zijn;
* minder mensen die instromen in de bijstand.
Deze focus brengt ook met zich mee dat geschrapt moet worden in
budgetten. Het college gaat dan ook akkoord met het afbouwen van de
subsidie op Waterlandbanen. Ook wordt er bezuinigd op een
activeringsproject voor niet-uitkeringsgerechtigden en worden er minder
inburgerings- en educatiecursussen gegeven.
Ook neemt het college kennis van de geschetste ontwikkelingen voor de
onderkant van arbeidsmarkt. Per 1 januari 2013 wordt een nieuwe wet
verwacht die de Wet werk en bijstand/Wet Investeren in Jongeren
samenvoegt met de Wajong en de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is de
kansen te vergroten voor die werknemers die niet geheel op eigen kracht
hun salaris voor hun werkgever terug kunnen verdienen. Eén
samengevoegde regeling moet ook kosten besparen.
Het college legt de beleidsnotitie Aan het Werk ter besluitvorming voor
aan de gemeenteraad, via de Commissie Samenleving.