Betrouwbaarheid openbaar vervoer kan beter
Persbericht van Goudappel Coffeng
De betrouwbaarheid van het stedelijk openbaar vervoer kan sterk
verbeteren door bij het ontwerp van infrastructuur en dienstregeling
meer rekening te houden met betrouwbaarheid, en bovendien te kijken
naar de betrouwbaarheid van een reis vertrek- en aankomsttijd van
reizigers, in plaats van de betrouwbaarheid van vertrek- en
aankomsttijd van voertuigen. Dit zijn enkele conclusies uit het
proefschrift 'Service Reliability and Urban Public Transport Design'
waarop Niels van Oort maandag 18 april 2011 aan de TU Delft is
gepromoveerd. Dit wetenschappelijke onderzoek onderscheidt zich door
een sterke link met de praktijk. Van Oort onderzocht het stedelijk
openbaar vervoer in meer dan 20 steden over de gehele wereld en
presenteert direct toepasbare resultaten. Niels van Oort is senior
adviseur openbaar vervoer bij Goudappel Coffeng BV.
In het onderzoek van van Oort staat de reiziger centraal. Volgens van
Oort wordt op dit moment te weinig aandacht besteed aan de reiziger in
discussies over betrouwbaarheid in het OV. Reizigers vinden de
betrouwbaarheid zeer belangrijk, en zijn hierover nu ontevreden.
Momenteel wordt voor het vaststellen en verbeteren van betrouwbaarheid
vooral gekeken naar de vertrektijd en aankomsttijd van de voertuigen.
In zijn onderzoek heeft Van Oort modellen ontwikkeld om de vertaling te
maken van voertuig- naar reizigerseffecten. Hierdoor heeft hij goed
zicht op het type en de grootte van effecten van een onbetrouwbare
dienstuitvoering. Reizigers worden geconfronteerd met langere
reistijden, onzekere aankomsten en een verlaging van het comfort. Door
dit verbeterde inzicht wordt het mogelijk de effecten van potentiële
verbeteringen in kaart te brengen.
Van Oort toont in zijn proefschrift aan dat er tijdens de planning van
openbaar vervoer volop kansen liggen om de betrouwbaarheid van de
uitvoering te verbeteren. Op zowel het gebied van netwerk- als
dienstregelingontwerp is het mogelijk om kosteneffectief de
betrouwbaarheid naar een hoger plan te tillen. Van Oort pleit ervoor om
tijdens het ontwerp van (rail)infrastructuur de effecten op de
betrouwbaarheid expliciet mee te nemen. Dit kan op de korte termijn
extra investeringen vergen, maar bespaart op de exploitatiekosten
gedurende tientallen jaren en is per saldo goedkoper. Ook het ontwerp
van de dienstregeling kan worden verbeterd. Door het toepassen van
strakkere rijtijden en het toepassen van wachthaltes zijn er
substantiële verbeteringen mogelijk. Naast maatschappelijke baten als
reistijdverkorting kan dit leiden tot ca. 5-15% meer reizigers. In
tijden van bezuinigingen biedt het verhogen van de betrouwbaarheid dus
grote kansen.
Over Goudappel Coffeng
Goudappel Coffeng BV is specialist op het gebied van mobiliteit.
Goudappel Coffeng staat bekend om zijn kennis en passie. Ze benaderen
mobiliteitsvraagstukken vanuit een brede kijk op mobiliteit en ruimte.
Verkeersordening is het sleutelbegrip. Goudappel Coffeng heeft
vestigingen in Deventer, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Leeuwarden.
Organisatie info:
Goudappel Coffeng
Razende Robot Reporter